Succes med tog til tiden i Nordsjælland

Effektivitet og moderne tog får flere nordsjællændere til at vælge toget: Over 98 pct. af alle tog kørte i 2010 rettidigt hos Lokalbanen A/S, der snart har 10 års fødselsdag – og den positive udvikling på Lokalbanens fem strækninger skal fortsætte.

På bare 10 år har fem gamle nordsjællandske privatbaner udviklet sig til en succes på det vanskelige område, som moderne togdrift kan være. I ugen op til den 1. juli markeres fødselsdagen med forskellige uhøjtidelige aktiviteter, der bl.a. vil involvere en del af kunderne.

Lokalbanen A/S driver i dag Frederiksværkbanen, Gribskovbanen, Hornbækbanen, Lille Nord (Helsingør-Hillerød) og Nærumbanen.

Lokalbanen A/S fik klar besked på at effektivisere og rationalisere. Besparelserne skulle være med til at finansiere anskaffelsen af nye tog. Det var nødvendigt, fordi hovedparten af materiellet havde kørt i op til 40 år:

- Togene blev enmandsbetjente, antallet af værksteder halveret, og al fjernstyring samlet på ét sted. Det har kostet rundt regnet en tredjedel af arbejdspladserne og var dermed Lokalbanens bidrag til at vende udviklingen, siger adm. direktør Rösli Gisselmann.

- Undervejs i den langvarige omstillingsproces har vi gjort alt for ikke at glemme kunderne, som er dem, vi skal fokusere på. Derfor er vi både glade og stolte over, at kunderne år for år er blevet mere tilfredse med den service, vi leverer.

Som eksempel på forbedringerne nævner Rösli Gisselmann, at der i dag kører langt flere tog på de fem strækninger. Det medfører kortere ventetider og har især stor betydning for de mange pendlere, som hver dag rejser med Lokalbanen.

Bedre tog og flere passagerer

Lokalbanens fem strækninger er alle inde i en positiv udvikling. Investeringen i nye tog og opgradering af banerne til højere hastigheder har for kunderne betydet hurtigere tog og mere komfortable rejser. De nye tog blev indsat i 2006-2007, og siden 2006 er antallet af passagerer vokset med over 30 pct.

- Noget af det vigtigste for kunderne er, at de kan stole på køreplanerne. Når vi måler vores togs rettidighed bruger vi altid den såkaldte ”oplevede rettidighed”. Kunderne kan jo være ligeglade med, om det er os eller andre, der er årsag til forsinkelsen.

- Over 98 pct. af samtlige ankomster og afgange sker til tiden. Og sådan skal det være, når man vil have tilfredse kunder. Vi kan selvfølgelig også blive ramt af sne eller andre hindringer, men når der ikke er tale om force majeure, skal vi overholde køreplanen til punkt og prikke, fastslår Rösli Gisselmann.

Flere forbedringer er allerede godt i gang

Næste skridt mod endnu bedre kundeservice er at få Lokalbanens tog og busserne i Nord­sjælland til at passe bedre sammen. Dette arbejde er allerede godt i gang med lanceringen af første etape af det nye R-net i december 2010. Det nye R-net, som består af et net af buslinjer og lokalbaner, gør den kollektive trafik i Nordsjælland endnu mere attraktiv for borgerne.

R-busser og R-tog (Lokalbanens tog) kører mindst hver halve time fra kl. 6 til kl. 20 på hverdage. Resten af tiden køres én gang i timen. R-nettet omfatter allerede tre buslinjer og fire lokalbaner. R-nettet indføres etapevist i samarbejde med kommunerne, Region Hovedstaden og Trafikselskabet Movia over de kommende år, og bliver den største forbedring i over 30 år på nogle af Nordsjællands mest travle pendler-strækninger.

Rösli Gisselmann lægger ikke skjul på, at Lokalbanens store mål i den næste 10-års periode bliver at få endnu flere passagerer: - Lokalbanen vil spille en central rolle i den fortsatte udvikling af den kollektive trafik!

Download foto's her:

BILLEDTEKSTER:

Kunderne på Lokalbanens fem strækninger i Nordsjælland kan glæde sig over, at mere end 98 pct. af samtlige tog kører rettidigt.

Lokalbanen A/S kører tog på de fem nordsjællandske strækninger: Frederiksværkbanen, Nærumbanen, Hornbækbanen, Gribskovbanen og Lille Nord (Helsingør-Hillerød).

VÆRD AT VIDE:

Lokalbanen A/S transporterede 5,5 mio. passagerer i 2010

• Lokalbanen A/S råder over 29 togsæt, 138 km jernbanespor, 66 stationer og standsningssteder. Lokalbanen A/S er således både togoperatør og ansvarlig for infrastrukturen.
  • I 2010 tilbagelagde togene i alt 3,5 mio. km og transporterede 5,5 mio. passagerer.
  • Region Hovedstaden finansierer driften af de fem lokalbanestrækninger.
  • Lokalbanen A/S er ejet af Trafikselskabet Movia samt en række nordsjællandske kommuner.

PRESSEKONTAKT:

---------------------------

Administrerende direktør Rösli Gisselmann, Lokalbanen A/S, telefon 48 29 88 01.