Vi tjekker hygiejnestandarden på få sekunder

Når de ældre borgere i Vejen Kommune tager deres færdiglavede middagsret ud af køleskabet for at varme den, kan de føle sig trygge. Maden er nemlig fremstillet i et topmoderne storkøkken, hvor hygiejnen kontrolleres omhyggeligt.

Vejen Kommunes nye storkøkken, MADSERVICE-VEJEN, ligger i Holsted og producerer mad til kommunens ældre borgere. For tiden drejer det sig om cirka 5600 portioner om ugen. Halvdelen af portionerne bliver kørt ud til hjemmeboende, mens resten leveres til 11 kommunale ældrecentre.

Maden leveres nedkølet til de ældre, som typisk får leveret mad til en uge ad gangen. Alle retterne er derfor pakket i beskyttet atmosfære – også kaldet køle/vacuum. De fleste af ældrecentrene får deres leverancer to gange om ugen, og her leveres maden pakket i bulk eller hot-fill i passende portionsstørrelser.

Hensynet til de svage

- Selv om mange af vore ældre borgere heldigvis er friske, leverer vi mad til en gruppe mennesker, hvoraf en del er svage. Derfor har hygiejnen været prioriteret meget højt ved indretningen af det nye storkøkken, og i dagligdagen holder vi skarpt øje med, at alt er i orden, siger økonoma Bodil Bøge Jensen.

- Som et led i egenkontrollen har vi anskaffet kontrolsystemet SystemSure Plus fra Mortalin. Med det kan vi let kontrollere, om rengøringen har været tilstrækkelig og lever op til vores standard.

- SystemSure Plus består af et håndholdt instrument til aflæsning af prøver fra vores produktionslokaler. Her kontrollerer vi de rengjorte borde, kødhakkere, røremaskiner, piskeris, rørekedler mv. Kølerum og reoler får også et tjek.

- Kontrollerne afslører, om vi gør ordentligt rent. Og heldigvis kan vi stort set altid glæde os over gode resultater. Det gør forebyggelsen af hygiejneproblemer til noget positivt.

Let at bruge

Bodil Bøge Jensen synes, at SystemSure Plus er meget let at bruge: Den lille svaber tages ud af plastetuiet og stryges over den rengjorte flade. Ved et let knæk af toppen, aktiveres et enzym, og så prøven er klar til aflæsning i det håndholdte SystemSure instrument. Efter få sekunder kan resultatet aflæses på instrumentets display.

Madservice Vejen startede med at leje systemet hos Mortalin og blev hurtigt overbevist om, at det er det helt rigtige kontrolsystem. Derfor har storkøkkenet valgt at købe SystemSure Plus, som er den billigste løsning på langt sigt.

Download foto's her:

BILLEDTEKSTER (FOTOS TIL FRI AFBENYTTELSE):

Den lille svaber tages ud af plastetuiet og stryges over den rengjorte flade. Ved et let knæk af toppen, aktiveres et enzym, og så prøven er klar til aflæsning i det håndholdte SystemSure instrument. Få sekunder kan resultatet aflæses på instrumentets display.

KONTAKTPERSON:

Esther Ravnskjær Juul, afdelingschef / fødevaresikkerhed, A/S Mortalin, www.mortalin.dk

Telefon 56 31 10 69, mobil 20 10 34 33