Vinter OL puster vind i sejlene hos Novenco

Store anlæg fra ventilationsvirksomheden Novenco i Næstved skal sørge for frisk luft til idrætsudøvere og tilskuere i den største skøjtehal ved Vinter OL i Rusland i 2014

Sochi i Rusland er værtsby ved næste Vinter OL. Det er Ruslands første olympiske vinterlege. Ruslands OL-bud var en rekord i sig selv og landet har lovet at bruge mere end 11 mia. dollars på forberedelse af legene. I alt vil der blive bygget 235 anlæg, eftersom Sochi ingen faciliteter har til vintersportsgrene.

Dansk ventilation til olympisk ishockey

Novenco skal levere 61 ventilationsaggregater til den første og største af skøjtehallerne, der er under opførelse. Bolshoi Ice Palace får plads til 12.000 tilskuere og er del af et kæmpe kompleks med i alt 6 skøjtebaner. Næsten alle ishockey kampene vil blive spillet her og efter OL skal hallen ombygges til et ultra-moderne sports-, koncert- og underholdningscenter.

Designet af Bolshoi Ice Palace er inspireret af det berømte russiske Fabergé æg og hallen er planlagt til at åbne for testkampe i 2012.

Kurbyen Sochi

Værtsbyen Sochi er en kurby ved Sortehavet for foden af Kaukasus-bjergene. Byen har blot 400.000 indbyggere og er et populært turistmål for russerne. Over 4 millioner turister besøger hvert år byen, som har 300 solskinsdage om året. Det subtropiske klima og kombinationen af lange sandstrande og Kaukasus-bjergene gør Sochi til både et vinter- og sommerrejsemål, og efter Vinter OL er det de russiske myndigheders plan at gøre byen til et internationalt skisportssted, som forventes at tiltrække turister fra hele verden.

Stadig større ordrer

”Den store ordre fylder godt op i produktionen i Næstved”, siger adm. direktør Steen Rasmussen, som glæder sig over, at der igen er ved at være travlt rundt omkring i virksomheden. ”Vi befinder os på den internationale scene og har de sidste par år oplevet et vigende marked under den finansielle krise”, fortsætter Steen Rasmussen, ”men vi oplever nu, at der er ved at komme gang i de store projekter igen og stadig større ordrer bliver afgjort til vores fordel”.

Krisetiden er brugt på udvikling af nye produkter med fokus på energi og virksomheden føler sig godt rustet til kampen om kunderne med nye løsninger, der sparer så meget på energiregningen, at tilbagebetalingstiden er nede på et par år.

Med ordren til OL lukkede virksomhedens land-division 3. kvartal med en 2-cifret %-vækst i ordreindgang i forhold til samme kvartal sidste år. ”Det betyder, at vi nu i to kvartaler i træk har realiseret kraftige vækstrater i forhold til sidste år”, siger Steen Rasmussen, som igen ser optimistisk på fremtiden. ”Vores marine-divsion oplever ligeledes en øget aktivitet på flere markeder i Østen og Rusland, så der er tegn på, at krisen er ved at være ovre”, slutter Steen Rasmussen.

Yderligere information:

Stig Tiedemann, salgsdirektør, Novenco, mobil 29 69 15 60, email stt@novencogroup.com

Fotos vedhæftet:

Steen_Rasmussen.jpg:

Steen Rasmussen glæder sig over ordren på de olympiske ventilationsaggregater, som bliver fremstillet på Novencos moderne produktionsanlæg i Næstved, der blev indviet sidste år. Foto: Steen Knarberg

Foto kan downloades her: http://tsm.dk/images/presse/steen_rasmussen.jpg

Bolshoi_Ice_Palace_in_Sochi.jpg:

Novencos områdesalgschef i Østeuropa George Markhovsky har fået travlt med opbygningen af de olympiske skøjtebaner i Rusland.

Foto kan downloades her: http://tsm.dk/images/presse/Bolshoi_Ice_Palace_in_Sochi.jpg

Om Novenco:

Med mere end 60 års erfaring er Novenco blandt verdens førende leverandører af kvalitetsløsninger til ventilation, aircondition og køling på land og til søs. Produkterne og systemerne sælges over hele verden via datterselskaber og agentnetværk. Novenco gruppen beskæftiger ca. 600 medarbejdere, der arbejder mod et fælles mål: at udbyde innovative miljø- og energivenlige løsninger, der tilgodeser menneskets behov for komfort og sikkerhed. Novenco er ejet af Dania Capital.