Pressemeddelelse: Danskerne drikker filterkaffe - men kan ikke lide smagen

Danskerne drikker filterkaffe - men kan ikke lide smagen

Selvom størstedelen af danskerne jævnligt drikker almindelig filterkaffe, er det kun halvdelen, der kan lide smagen. Det viser en ny undersøgelse af danskernes kaffevaner, foretaget af Nespresso. Undersøgelsen peger samtidig på espresso, caffe latte og cappuccino som de kaffer, danskerne synes smager bedst.

Selvom hele 90 procent af danskerne drikker filterkaffe hver uge, er det kun godt halvdelen, som synes filterkaffe giver den bedste smagsoplevelse. Det viser en ny undersøgelse af danskernes kaffevaner, foretaget af Nespresso, baseret på svar fra over 1100 danskere fra hele landet.
Men hvorfor drikker vi noget, som vi ikke får den store nydelse ud af rent smagsmæssigt? Svaret er enkelt; vane. Over 30 procent af de adspurgte i Nespressos undersøgelse svarer, at de forbinder ordet ”vane” med filterkaffe og over 15 procent bruger desuden ordet ”gammeldags”. Derimod svarer kun 5,6 procent, at de forbinder ordet ”smagsoplevelse” med filterkaffen. Så det er ikke overraskende, at næsten halvdelen af de adspurgte fortæller, at de ofte eller engang imellem kan finde på at hælde den sidste, kedelige sjat af filterkaffen ud i køkkenvasken.

Vi elsker espresso-kaffe
Samtidig viser undersøgelsen at espressobaseret kaffe som f.eks. espresso, café latte og cappuccino bliver forbundet med ord som ”smagsoplevelse” (22,8 procent), ”moderne” (20,6 procent) og ”nydelse” (17.6 procent). Det kommer ikke bag på top-barista Søren Stiller Markussen, der for nylig er kåret som Danmarks bedste barista 2010, og desuden har vundet flere udenlandske baristakonkurrencer, bl.a. det europæiske baristamesterskab i 2008;

”I Danmark har vi tidligere haft det problem, at vi i mange år simpelthen har manglet information om hvad rigtig god kvalitetskaffe er - men det er heldigvis ved at vende nu. I takt med at vi bruger internettet mere og mere og i det hele taget har adgang til mere information fra hele verden, har vores kvalitetsopfattelse også ændret sig, og danskerne er ved at få en større bevidsthed om, hvad god kaffe er”, siger Søren Stiller Markussen.

Kvaliteten er vigtig
Barista Søren Stiller Markussen bakkes op af undersøgelsen; tre ud af fire giver udtryk for, at de godt kan smage forskel på god og dårlig kaffe og endnu flere mener, at kaffens kvalitet er vigtig eller ligefrem afgørende for valget af kaffe. Hos Nespresso glæder man sig over danskernes øgede fokus på kvalitetskaffe;

”Nespresso har hele tiden fokus på at skabe den bedste kaffekvalitet til forbrugerne”, siger Nespressos landechef Niels Bille; ”Kun 1 procent af verdens produktion af kaffe har kvaliteten til at blive til en Nespresso Crand crus kaffe, og det høje tryk i vores maskiner sikrer den bedste crema og konsistens. Samtidig mener vi, at der er klare fordele ved vores portionsbaserede kaffekapsler; man bevarer smag og aroma og undgår at man, som mange danskere jo svarer i undersøgelsen, donorer resten af filterkaffen til Danmarks største kaffeforbruger; køkkenvasken”, siger Nespressos landechef Niels Bille.

Top-barista Søren Stiller Markussen genkender også danskernes interesse for kvalitet;

”I dag er danskerne mere kræsne og der er et stigende behov for at kunne lave den samme gode kaffe derhjemme som man kan få på en café, og det behov imødekommer Nespresso. Nespresso formår faktisk bedre end baristaerne at sprede budskabet om kvalitetskaffe, og forhåbentlig kan det provokere barista-branchen til at komme i gang! Efter min mening burde det stå i grundloven, at alle har ret til god kaffe!”, siger Søren stiller Markussen.

For yderligere information kontakt venligst:
Niels Bille, country manager Nespresso, tlf.: 23 21 25 42 eller mail: niels.bille@nespresso.com

For yderligere information og billedmateriale, kontakt venligst:
Ulla Ringgård Christiansen, Geelmuyden.Kiese, tlf.: 33 95 96 97 eller mail: urc@geelmuyden-kiese.dk

###

Nestlé Nespresso SA er verdensomspændende pioner og markedsleder af kaffe af højeste kvalitet, og har introduceret forbrugerne til verdens fineste Grand Cru kaffe, der kan nydes både i hjemmet og på eksklusive steder som gourmet-restauranter, high-end hoteller, luksus forretninger og kontorer. Nespresso er drevet af kernekompetencer, som gør det muligt at skabe Grand Cru kaffe af højeste kvalitet, langtidsholdbare forbrugerrelationer, og bæredygtig forretningsmæssig succes. Nespresso fokuserer, med sin unikke Trilogi; på en uovertruffen kombination af usædvanlig god kaffe, smarte og stilfulde kaffemaskiner og personlig kundeservice. Tilsammen leverer disse tre elementer de bedste betingelser for øjeblikke af ren nydelse. Nespresso har hovedsæde i Paudex, Schweiz, med mere end 4500 ansatte. Nestlé Nespresso SA sælger produkter i mere end 50 lande direkte til sine kunder. Ved udgangen af 2009 drev selskabet et globalt detail netværk af mere end 190 eksklusive butikker i de vigtigste byer rundt om i verden. For fjerde år i træk, er Nespresso et af de hurtigst voksende mærker inden for Nestlé-koncernen og dermed et af dens "milliardær-mærker". I 2009 nåede Nespressos globale salg 2.77 mia. Schweiziske franc (næsten 14 mia. DKK) og Nespresso fastholder en gennemsnitlig årlig vækstrate på 30 procent siden 2000. For mere information, besøg  www.nespresso.com.