Pressemeddelelse: Lokale iværksættere døjer med dumme arbejdsopgaver

Mange iværksættere drukner i administrationsopgaver, og det kan gøre det besværligt at drive virksomhed. Ifølge partner i Dansk Netværk, Janet Friang, kan det være en stor fordel, at iværksættere koncentrerer sig om forretningens idé og uddelegerer administrative opgaver til kvalificerede personer og smart teknologi.

At starte sin egen virksomhed er for mange en drøm, der bliver til virkelighed. Drømmen om at leve af sin gode idé og bestemme selv gør mange danskere til iværksættere. Men drømmen ender nogle gange med, at hverdagen viser sig at være administrativt tung, fordi iværksætteren bruger tid på besværlige forretningsgange og skal sætte sig ind i områder, som man finder uinteressant eller ikke har særligt meget forstand på.

Ifølge partner i iværksætternetværket Dansk Netværk, Janet Friang, bør iværksættere fokusere på deres oprindelige gode idé og uddelegere så mange opgaver som muligt til smart teknologi og professionelle folk.

“Ofte er penge en knap ressource for iværksætteren, der gør det hele selv for at spare. Men når den nystartede pludselig skal til at lære at bogføre eller lave momsregnskaber, som han slet ikke interesserer sig for og ikke har kompetencer inden for, risikerer han at gøre det surt at være selvstændig. Jeg synes noget af det klogeste, man kan gøre som nystartet iværksætter, er at uddelegere. Samt overveje at komme med i et eller flere relevante netværk, hvor man kan nyde godt af erfarne virksomhedsejeres viden og kompetencer og få ideer til, hvordan man kommer ”ud over rampen” med sin virksomhed”, siger Janet Friang.

Nicolaj Jepsen er iværksætter og indehaver af virksomheden Gooby, der handler med mobiltelefoner og tilbehør. Som iværksætter har han oplevet at bruge uforbeholdent meget tid på opgaver i den tro, at det vil være billigere at gøre det selv. I Gooby, der sender over 200 pakker om dagen, skrev man gennem længere tid adressemærkater ud på en gammel printer, fordi de troede, at en anden og mere professionel mærkningsløsning ville være dyr. Men en lille investering i en etiketteprinter fra DYMO lettede hverdagen for Nicolaj Jepsen.

“Vi brugte i længere tid en gammel laserprinter til at udskrive adressemærkater til vores mange pakker. Det så virkelig amatøragtigt ud, og ofte satte der sig mærkater fast i printeren – så kunne vi ikke printe i en hel dag og måtte bruge en masse tid på at skrive adresser i hånden og penge på reparation. De problemer løste vi ved at købe en DYMO LabelWriter DUO, som er en lille etiketteprinter, der er driftsikker og giver os et professionelt udtryk. Så kan vi i stedet koncentrere os om de vigtige opgaver”, siger Nicolaj Jepsen.

Virksomheden Gooby er et eksempel på, hvordan selv små tiltag kan reducere de opgaver, der gør det surt at være iværksætter, og som fjerner fokus fra den oprindelige idé. For at finde de gode fif til smart teknologi som DYMO LabelWriter DUO og dygtige og billige fagfolk, opfordrer Janet Friang til at melde sig ind i et eller flere netværk og bruge de mange iværksætterfora, der findes på internettet.

For yderligere oplysninger:

Kathe Ringsted, marketing manager for DYMO på tlf. +45 36 88 35 26 eller Kathe.ringsted@newellco.com