Skandinavisk design hitter i forårets brillemode

De skandinaviske brillemærker har godt fat i danskerne – ikke mindst i forårets brillekollektioner. I Synoptik kan man se en klar tendens til, at de skandinaviske mærker i stigende grad præger brillemoden. Ifølge Mette Knakkergaard, Category Manager i Synoptik, er det mærker som Gina Tricot, Björn Borg, Robert D og Peak Performance, der er med til at diktere brillemoden i foråret 2011.

Skandinavisk modemekka

Det er ikke nogen nyhed, at vi i de nordiske lande er kendt for godt design. Ude i den store verden har ”Danish design” for længst rodfæstet sig som en populær designretning, der hylder det enkle og funktionelle. Det skandinaviske design har for længst cementeret sig med mærker som Bang & Olufsen, Arne Jacobsen og Piet Hein. Men nu er tiden også kommet til briller, hvor skandinaviske mærker for alvor er i gang med at slå deres navn fast.

”De skandinaviske brillemærker er rigtig gode til at ramme det, jeg kalder ’det nordiske look’, som er meget populært for tiden. Mærkerne har ofte hovedsæde her i norden, og det giver dem mulighed for at have fingeren på pulsen i forhold til, hvad skandinaverne vil have. Men mærkerne er også ved at blive store i udlandet, og det skulle ikke undre mig, hvis Skandinavien i kærkommen fremtid bliver et modemekka for briller,” siger Mette Knakkergaard, Category Manager i Synoptik.

Den nyeste mode til rimelige priser

I 2011 har de skandinaviske brillemærker Gina Tricot, Björn Borg, Robert D og Peak Performance gjort meget ud af at give det populære ”nordiske look” en opdatering.

”Der er rigtig mange nye designs i de skandinaviske forårskollektioner, og i år er man blevet lidt mere vovede og har ’twistet’ det nordiske look lidt. Det betyder, at der er kommet flere farver til, og at de forskellige designs er inspireret af 1970’erne og 1980’erne. Forårets mode peger mod store – gerne dråbeformede – briller,” fortæller Mette Knakkergaard.

De skandinaviske mærker er samtidig kendt for at tilbyde den nyeste mode til yderst rimelige priser.

”I Synoptik har vi kunnet mærke en stigende efterspørgsel fra kunder, der ønsker den absolut nyeste mode til skarpe priser. Og det må man sige, er noget, de skandinaviske mærker som for eksempel Gina Tricot og Robert D tilbyder,” siger Mette Knakkergaard.

Netop hjemvendt fra internationale modemesser

Hvert år sender Synoptik et team af sted til de store modemesser i blandt andet Milano og Paris for at finde det sidste nye og spotte, hvad der bliver det helt store hit i forårsmoden.

”Vi tager til de internationale modemesser for at spotte, hvad der hitter rundt om i verden. I år kan vi se, at de skandinaviske designs bliver mere og mere populære og fylder mere i modebilledet,” siger Mette Knakkergaard.

De skandinaviske briller fra Gina Tricot, Björn Borg, Robert D og Peak Performance forhandles overalt i Synoptiks butikker.

For yderligere oplysninger, kontakt venligst:

Thomas Koefoed, marketingchef i Synoptik på tlf.: 36 73 77 55 eller e-mail: THK@synoptik.dk

Om Synoptik

Synoptik blev etableret i 1931, og er med 110 butikker i Danmark førende inden for salg og service af briller, kontaktlinser og solbriller. Virksomheden er en del af en af verdens største optikerkæder, Grand Vision, der har over 4000 butikker i 40 lande.

Synoptiks mål er at yde markedets bedste service og rådgivning til skarpe priser.