EXIDE LANCERER BANEBRYDENDE OG HØJTYDENDE TENSOR xGEL-BATTERI

GNB Industrial Power sender nu en ny generation af gelbatterier med ekstraordinær ydeevne på markedet, nemlig TENSOR xGEL. Sammenlignet med traditionelle gelbatterier giver TENSOR xGEL-teknologien øget kapacitet og kortere ladetid. TENSOR xGEL-cellerne er udviklet til at minimere varmeudvikling i cellerne, hvilket øger batteriernes effektivitet og levetid.

“Efter omfattende og vellykkede test i marken og som følge af den store interesse fra kunder, der er på udkig efter et vedligeholdelsesfrit VRLA-batteri, har vi lanceret et produkt, der kan erstatte et fritventileret, standardtraktionsbatteri,” siger dr. Kai Ruth, Senior Product Manager, Motive Power, fra GNB Industrial Power. GNB Industrial Power er en division af Exide Technologies, en førende global leverandør af løsninger til lagring af elektrisk energi.

Reduceret energiforbrug, øget antal arbejdstimer

“Denne teknologiske revolution er baseret på TENSOR-teknologi, et diamantformet 3D-kobbergitter galvaniseret med bly. Herved tidobles ledningsevnen i den negative plade, og TENSOR øger desuden ydeevnen som følge af en helt nydesignet positiv rørplade med et maksimeret overfladeareal,” fortsætter dr. Ruth.

I det nye TENSOR xGEL-batteri er dette kombineret med teknologien bag Sonnenschein dryfit®.  Resultatet er et særdeles effektivt og vedligeholdelsesfrit batteri med et højt energiindhold og en høj lademodtagelighed, der fra en afladedybde på 70% kan lades helt op på 8 timer med den unikke GNB X-profil.

TENSOR xGEL er testet i marken på industritrucks i fødevareindustrien, den kemiske industri og møbelindustrien, hvor det blev sammenlignet med fritventilerede, standard- og gelbatterier af typerne EPzS og EPzV.

TENSOR xGEL kan reducere energiforbruget samt øge antallet af arbejdstimer og køretiden markant i forskellige applikationer. Da det er baseret på dryfit®-teknologi, kræves der ikke noget komplekst udstyr til påfyldning af vand. Desuden er risikoen for driftsstop som følge af ukorrekt batterihåndtering meget mindre.

“Vores test viser, at TENSOR xGEL kan reducere kundernes TCO-omkostninger,” forklarer dr. Ruth. Virksomheder, der kører med toholdsskift og anvender pauseladning af batteriet, samt virksomheder, der bruger batteriet udendørs eller ved lave temperaturer, vil især drage fordel af TENSOR xGEL.

“Vores omfattende sortiment af næstegenerationsprodukter anvendes over hele verden i et utal af udfordrende applikationer, hvor de er med til at reducere virksomheders omkostninger og øge deres driftsperformance,” fortsætter dr. Ruth. Med TENSOR xGEL kan kunderne drage endnu større fordel af et gelbatteri med en driftstid, der kan måle sig med driftstiden for fritventilerede standardbatterier.”

Med lanceringen af TENSOR xGEL har GNB Industrial Power nu et komplet sortiment af batterier til alle former for materialehåndtering i form af såvel fritventilerede standardbatterier som vedligeholdelsesfrie batterier til hhv. let, medium, hård og ekstremt hård drift.

Varemærker
GNB, TENSOR og SONNENSCHEIN er registrerede varemærker tilhørende Exide Technologies.

Om Exide Technologies
Exide Technologies (www.exide.com) er en global leverandør af løsninger til lagring af elektrisk energi til transport- og industrivirksomheder. Exides 129 års teknologiske innovation kombineret med aktiviteter i mere end 80 lande betyder, at virksomheden kan levere overbevisende løsninger, der opfylder verdens energibehov både nu og i fremtiden. Exide producerer og genanvender en lang række produkter og forsyner markedssegmenterne Transportation, Industrial Power og Motive Power med batteri- og energilagringssystemer og specialapplikationer til f.eks. landbrug, bilindustrien, elektriske stablere, gaffeltrucks og rengøringsmaskiner, den maritime sektor, materialehåndtering, militæret, minedrift, motorsport, jernbanedrift, sikkerhed, telekommunikationssystemer, forsyningsvirksomheder og UPS-anlæg mv. Exides motto lyder: Powering the World Forward. Virksomhedens historie og størrelse kombineret med en stærk entreprenørånd gør Exide til det rette valg for de kunder, der ønsker andet og mere end en traditionel batterileverandør.

Kontaktpersoner:

Marleen Boucoiran