Afsløring: Kontoret stjæler om natten

De fleste virksomheder betaler hvert år mange tusind kroner for energi, de ikke får noget ud af. 40 procent af energiforbruget i kontorvirksomheder ligger uden for arbejdstiden. Det kan næsten altid betale sig at gennemgå virksomheden efter lukketid for at slippe af med energispildet. Go’ Energi har udviklet en vejledning, der gør det nemt.

Medarbejderne er for længst gået hjem fra arbejde, men computerne kører stadig. Og lyset brænder. Og kaffeautomaten holder vandet på kogepunktet. Og...

Sådan ser det ud på mange arbejdspladser. 40 procent af energiforbruget i kontorvirksomheder ligger uden for arbejdstiden. De fleste virksomheder kunne spare tusindvis af kroner om måneden ved at gå en tur rundt i bygningerne efter arbejdstid for at finde unødvendigt energiforbrug.

Det kaldes en natrundering, og Go’ Energi har udviklet en vejledning i at gennemføre en natrundering.

”Vejledningen gør det nemmere at slippe af med energispildet. Det er en måde at spare penge på, der ofte ikke kræver nogen investeringer, og det er en god forretning for næsten alle virksomheder,” siger Go’ Energis projektleder for erhverv, Thomas Drivsholm.

Også for energidukse
For virksomheder uden en målrettet energiindsats kan en natrundering føre til store, nemme besparelser. Men også virksomheder, der er langt med energieffektivisering, får ifølge Thomas Drivsholm noget ud af det.

”Vi hjalp for nylig med en natrundering i Finansforbundet, hvor et dedikeret drifsteam havde arbejdet med energieffektiviseringer i over fem år. Alligevel fandt vi sparemuligheder for næsten 35.000 kroner om året, der kunne realiseres med investeringer på 3.500 kroner,” fortæller han.

Vejledningen til natrundering kan downloades gratis på www.GoEnergi.dk/natrunderingsvejledning.

Fakta og gode råd

• 40 procent af elforbruget i kontorbyggerier ligger uden for arbejdstid. Det kan i de fleste tilfælde bringes ned på 20 procent.
  • Brug Go’ Energis gratis vejledning til at gennemføre en natrundering. Find den på www.GoEnergi.dk/natrunderingsvejledning.

Case: Finansforbundet fandt 35.000 kroner med natrundering

En tur rundt i Finansforbundet efter arbejdstid afslørede unødvendigt energiforbrug for næsten 35.000 kroner årligt trods målrettet arbejde med energieffektivisering. Det meste forbrug kunne undgås uden nogen investering. Man ser ting, man ikke er opmærksom på til daglig, mener driftslederne.

Det lovpligtige lys ved elevatoren er det eneste, der umiddelbart lyser op i Finansforbundet efter lukketid. Klokken er 20.15, og de ansatte er for længst gået hjem. Men to af dem er dukket op igen. Det er driftslederne John Holm og Allan Nielsen, der har besluttet at gå på jagt efter energispild i bygningen efter arbejdstid – en såkaldt natrundering.

Det er vigtigt, at de ansatte har opført sig, som de plejer og ikke været ekstra grundige med at slukke f.eks. lys og computere på dagen for natrunderingen, så ingen ved, at de er her.

Bevæbnet med lommelygter, kuglepenne og en vejledning til natrundering fra Go’ Energi tager John Holm og Allan Nielsen elevatoren op og begynder i toppen af det fem etagers kontorbyggeri. De har begge arbejdet med at undgå overflødigt forbrug i bygningen de sidste fem år, så de forventer ikke at finde det store.

Summelyd og lys i mørket
John Holm og Allan Nielsen træder ud på 5. etage og bevæger sig ind i mødelokalerne. Der er stille i rummene, men et sted hører de alligevel en markant summelyd. Den kommer fra to højttalere, der står tændt. Der er også standby-lys på fladskærms-tv’er og projektorer.

På de næste etager finder de adskillige tændte computere. I alt står omkring 60 computere tændt i bygningen. Hvis de blev slukket, kunne der spares over 13.000 kroner om året.

På turen rundt i de mørke lokaler finder John Holm og Allan Nielsen også muligheder for at spare energi på 120 IP-telefoner, ni kaffeautomater, to vaskemaskiner og flere store frysere.

”Man ser ting, man ikke er opmærksom på til daglig”
Da natrunderingen er ovre, er der noteret hele ni punkter, hvor Finansforbundet med få eller ingen investeringer kan spare energi. I alt er der besparelser at hente for godt 34.000 kroner om året svarende til næsten 20 ton CO2. Det er ret godt, mener Allan Nielsen.

”Jeg lagde alligevel mærke til nogle ting efter lukketid, som jeg ellers ikke tænker over. For eksempel hvor mange computere, der egentlig står tændt,” siger han.

Lidt efter klokken 22 låser John Holm og Allan Nielsen sig igen ud af Finansforbundet. Natrunderingen er slut, og med sig har de forslag til besparelser på fem procent af elforbruget skrevet ned på papir og parat til at blive ført ud i livet.

Fakta - mulige forbedringer i Finansforbundet
Samtlige tal er overslag vurderet efter natrunderingen.

Besparelser uden investering
Sluk/indstil apparater, der kører unødvendigt:

Apparat Årlig besparelse i kWh og kroner*
2 sæt højttalere i møderum 150
10 stationære computere 4.560
50 bærbare computere 8.550
30 9 watts elpærer i gangen 1.540
2 vaskemaskiner og 1 tørretumbler 260
1 trykkemaskine med computer 5.700
2 frysere indstilles til -18 grader i stedet for -21 grader 600
I alt 21.360

Besparelser med mindre investeringer

Apparat Investering i kroner Årlig besparelse i kWh og kroner*
9 kaffeautomater. Kan muligvis indstilles efter dialog med producent – ellers behov for 9 tænd-sluk-ure. 0-675 10.260
Fugtstyring på udsugning i vaskerum 2.000-3.000 2.500
I alt 2.000-3.675 12.760

* Da Finansforbundet betaler 1 krone per kWh el, er besparelsen den samme i kWh og kroner.

Finansforbundet: John Holm, driftsansvarlig, Finansforbundet Intern Service, e-mail: jh@finansforbundet.dk, tlf.: 32 96 46 00.

Go’ Energi: Thomas Drivsholm, projektleder for erhverv, e-mail: tdr@goenergi.dk, tlf.: 33 95 58 09.

Fotos fra natrundering i Finansforbundet er vedhæftet til fri redaktionel brug.

Go' Energi er en uvildig organisation med bestyrelse udpeget af klima-, energi og bygningsministeren. Formålet med Go' Energi er at fremme energieffektiviseringer i husholdninger, det offentlige og erhvervslivet inden for alle former for energiforbrug – undtagen transport. Virkemidlerne er kampagner og formidling af viden i et konstruktivt samarbejde med markedets aktører. Go' Energi bygger videre på Elsparefondens arbejde.