Boligejerne tror på håndværkerne

Danske boligejere har stor tillid til deres håndværker. I hvert fald sætter de håndværkerne allerhøjest, når de skal søge råd og vejledning til energirenovering af boligen. Det viser en ny undersøgelse fra Go’ Energi, hvor håndværkerne slår både bankerne og energivejlederne. Go’ Energi guider boligejerne til håndværkere, der udfører energiløsninger.

Go’ Energi har gennem analysefirmaet Userneeds spurgt danske boligejere, hvor de vil søge rådgivning til energirenovering. 51 procent nævner håndværkere, 43 procent nævner nettet, herunder Go’ Energis hjemmeside, mens 29 procent nævner energivejledere. Kun 8 procent nævner banken.

”Det er en stor beslutning at energirenovere sin bolig. Derfor er det rigtig positivt, at håndværkerne generelt har boligejernes tillid. Og netop energirenovering har rigtig mange håndværkere taget til sig som et vigtigt område, efter forbrugerne er begyndt at prioritere det,” siger projektleder i Go’ Energi Michael Reuss.

Håndværkerlisten hjælper boligejerne
Go’ Energi har udviklet Håndværkerlisten, som er et webbaseret værktøj, der giver boligejerne en oversigt over håndværkere, der kan udfører energieffektive løsninger. Samtidig giver Håndværkerlisten et godt overblik over andre mulige energiforbedringer i boligen.

”Når boligejerne skal finde håndværkere til energirenovering, er Håndværkerlisten det oplagte sted at starte. Med listen kan boligejerne hurtigt finde frem til håndværkere, der allerede har fokus på energiforbedringer, og det skaber tryghed ved både små og store renoveringsprojekter,” siger Michael Reuss.

Firmaerne på Håndværkerlisten har mindst én uddannet energivejleder. Det er et krav for at være på listen. En energivejleder er – ud over at kunne udføre sit eget håndværksmæssige område – i stand til at give en bredere vurdering af bygningen som helhed, f.eks. hvor boligen kan forbedres, så du kan spare på energien.

Vigtigt med god rådgivning
Skal boligejere i gang med et større renoveringsprojekt, anbefaler Go’ Energi dog altid, at man tager fat i en uvildig rådgiver og får et samlet overblik over muligheder og besparelser.

”Der ligger mange penge gemt i energirenoveringer af danske boliger. For boligejerne handler det om i første omgang at få et godt overblik over mulighederne og besparelserne ved forskellige renoveringer. Det giver et grundlag for at prioritere indsatsen. En uvildig rådgiver kan eksempelvis være en energikonsulent. Herefter handler det om at få den rigtige løsning og at bruge en håndværker, man har tillid til, og som kan rådgive i processen,” siger Michael Reuss.

Du finder Håndværkerlisten på www.goenergi.dk/haandvaerkerlisten.

Michael Reuss, projektleder i Go' Energi, tlf. 41964983, e-mail: mire@goenergi.dk