Brian Lykke i hovedrollen i ny kampagne

Brian Lykke, kendt fra satireprogrammet Krysters Kartel på DR2, spiller hovedrollen som grønlænderen Enok Energinguaq i den hidtil største kampagne fra Go' Energi for energieffektiviseringer i bygninger. Kampagnen starter den 1. marts 2011 og vil køre så massivt på tv, at Brians grønlandske ord hurtigt vil komme på alles læber. Allerede godt to uger efter har Brian Lykke igen tv-premiere med tredje sæson af Krysters Kartel, hvor han blandt andet spiller den speedsnakkende Jeff.

I rollen som Enok Energinguaq, som på grønlandsk betyder den lille, sjove energimand, gør Brian Lykke alt for at holde på varmen. Men privat har det hidtil ikke optaget ham særlig meget.

”Men nu skal min hoveddør skiftes – den er piv-utæt. Så de sætninger, jeg siger igen og igen i kampagnen, har fået mig til at tænke over mit eget energiforbrug,” siger Brian Lykke, der aldrig tidligere har været med i en så stor landsdækkende reklamekampagne. Kun en mindre reklame for Langelandsfestivalen har han tidligere indvilget i at deltage i.

”Energiforbedringer er en god sag, og kampagnen har nogle gode budskaber, så jeg betænkte mig ikke et øjeblik, da jeg blev tilbudt rollen som Enok. Kampagnen giver mening og har substans, og det har betydning for mig,” siger Brian Lykke.

Gør som Brian
Henrik Teglgaard Lund, der er sekretariatschef i Go' Energi, håber, at også andre boligejere vil tage affære, når de har hørt kampagnens budskab:

”Det er lige præcis sådan en effekt, som kampagnen har haft på Brian, som vi gerne ser, at den får på andre boligejere. At du kommer til at tænke på, at det nok er en god idé at holde lidt bedre på varmen. Både for at slippe af med træk og kulde og for at reducere energiudgiften. Det kan være mindre ting som at skifte den utætte hoveddør, hulmursisolere eller sætte termostater på radiatorerne eller større projekter som nyt tag, udskiftning til energieffektive vinduer eller nyt varmeanlæg. Og ikke mindst at du altid tænker energieffektive løsninger ind, hvis du alligevel skal ændre på huset,” siger Henrik Teglgaard Lund.

På www.GoEnergi.dk får du hjælp
Go' Energi lægger vægt på at give den enkelte boligejer individuelle råd om mulighederne for energieffektive tiltag. Derfor har Go' Energi udviklet det ikke-kommercielle og uafhængige webbaserede værktøj Boligtjek, hvor du får forslag til energiforbedringer af lige præcis din bolig.

Med nogle få klik kan du supplere de oplysninger, som Boligtjek allerede kender om din bolig. Og jo mere præcise oplysninger du opgiver, jo mere nøjagtige bliver forslagene. Du får for eksempel oplysninger om energibesparelser i kWh og kroner og om årlige omkostninger til finansiering af projektet. Du kan altså straks se, om forbedringsprojektet giver dig et større rådighedsbeløb. Du kan også se den reelle tilbagebetalingstid for projektet, udregnet under hensyntagen til årlig rente (inflation, lånerente, mistet bankrente, hvis du har pengene mv.) og at prisen på energi forventes at stige.

Er du parat til at tage skridtet videre og finde en håndværker, får du forslag til konkrete håndværkere i dit nærområde på Go' Energis Håndværkerliste. Her finder du håndværkere, der er specielt uddannet i 26 standardiserede energiforbedringer. Du finder Boligtjek og Håndværkerlisten på www.GoEnergi.dk.

Om Enok Energinguaq
Enok Energinguaq er energiingeniør og grønlænder. Han er en karikeret tegneseriefigur, der taler sjovt med et par grønlandske ord indimellem og laver nogle særprægede dance-moves. Enok Energinguaq er udviklet af Peter Stenbæk fra We Love People, der også stod bag ”Polle fra Snave”. Peter Stenbæk er også manden, der opfandt universet til den kendte popgruppe Aqua. Du kan også møde Enok på Facebook.

Om Brian Lykke

Brian Lykke er mest kendt for sin medvirken i satireprogrammet Krysters Kartel, der i 2010 vandt TvFestival-prisen for bedste satire. De første afsnit blev sendt i 2009 på DR2, og den tredje sæson starter den 16. marts 2011. Desuden spiller han Trucker i Osman & Jeppe på DR Ramasjang. Programmet fik prisen for bedste børne- og ungdomsserie ved TvFestivalen i 2010. Han lægger også stemme til figuren Hest i dukkeserien Cowboy, Indianer & Hest på DR Ramasjang.

Brian Lykke har tidligere haft roller i Trio Van Gogh på DR2, Drengene fra Angora på DR2, Mørk & Jul på TV 2 Zulu og Skråplan på DR2 og i Nephews musikvideo ”Mexico ligger i Spanien”. Han har sammen med Simon Kvamm fra Nephew udviklet, instrueret og skrevet manus til radiotegneserien Opfindelsen & Søn på P3.

Skuespil er Brian Lykkes bibeskæftigelse. Hans hovedbeskæftigelse er arbejdet som idéudvikler og projektleder på tv-produktionsselskabet Made In Valby.

Om kampagnen
Go' Energi sætter fra den 1. marts 2011 fokus på energieffektivisering i bygninger generelt, og herefter bliver temaerne vinduer og ruder i maj, varmeanlæg i september og efterisolering i november.

Kampagnen skal ramme bygningsejere i bred forstand. Der kommer målrettede tiltag rettet direkte mod landets 1.150.000 ejere af enfamiliehuse. Men også ejere af lejligheder og andelsboliger og lejere i udlejningsejendomme er kampagnens målgruppe. Det samme er større offentlige og private bygningsejere samt håndværkere, producenter, forhandlere og brancheforeninger.

Kampagnen skal formidle kravene i det nye bygningsreglement BR10 og de forslag til energieffektiviseringer, der identificeres ved energimærkningen af bygninger. Derudover bakker kampagnen også op om eftersynsordningerne for kedel- og varmeanlæg samt ventilations- og klimaanlæg.

Henrik Teglgaard Lund, sekretariatschef i Go' Energi, Center for Energibesparelser, tlf. 33 95 58 01, e-mail:
htl@sparenergi.dk

Billede til fri redaktionel brug kan downloades på http://www.goenergi.dk/presse/presseservice/billedarkiv/bygningskampagnei.dk.

Go' Energi er en uafhængig organisation med bestyrelse udpeget af klima- og energiministeren. Go' Energis formål er at fremme energieffektiviseringer i husholdninger, det offentlige og erhvervslivet inden for alle former for energiforbrug – undtagen transport. Virkemidlerne er kampagner og formidling af viden i et konstruktivt samarbejde med markedets aktører. Go' Energi blev etableret den 1. marts 2010 med det formelle navn Center for Energibesparelser. Go' Energi bygger videre på Elsparefondens arbejde. Vi deler hus og administrative funktioner med Energistyrelsen.