Energieffektive produkter er det nye sort

75 procent af forbrugerne lægger stor vægt på, at el-pærer, køleskabet og alle andre el-apparater i husstanden ikke bruger for meget strøm. Det viser en ny undersøgelse fra Go’ Energi.  Go’ Energimærket og andre energimærker guider dem til de mest energieffektive apparater. Også forhandlerne har taget Go’ Energimærket til sig. Mere end halvdelen af de solgte vaskemaskiner og køle-fryseskabe var i 2011 forsynet med Go’ Energimærket.

Over 50 pct. af de vaskemaskiner og køle-fryseskabe, der blev solgt i 2011 var mærket med Go’ Energimærket. Og det er med god grund. Go’ Energimærket viser vej til de mest energieffektive produkter på markedet inden for de forskellige produktkategorier.

”Mærkningsordninger er nemme guides for de forbrugere, der gerne vil have ren samvittighed, når de handler. Derfor er mærkerne et godt kommunikationsmiddel både for kunder og for personalet i detailhandlen, fordi mærkerne tydeliggør produktets kvalitet for eksempel i forhold til miljø eller energiforbrug, ” siger seniorkonsulent Mette Frich, fra Retail Institute Scandinavia.

Go’ Energimærket er en frivillig ordning mellem den offentlige organisation Go’ Energi og branchen. Mærket findes på en lang række produkter inden for apparater, hvidevarer, elektronisk og belysning, og salget af de mærkede produkter stiger støt. I 2011 var over 80 pct. af salget af f.eks. kopimaskiner og printere anbefalet med Go’ Energimærket. Et resultat, der vidner om, at forbrugerne har fokus på de energirigtige indkøb.

Energirigtigt uddannet
Også detailhandlen har taget Go’ Energimærket til sig, og her er erfaringen, at mærket netop guider forbrugerne i indkøbssituationen.

78 procent af forhandlerne mener, at Go’ Energimærket gør det nemt for kunderne at finde de rigtige og mest energieffektive produkter. Det fremgår af en undersøgelse i detailhandlen gennemført af Sekretariat for Go’ Energimærket.

”Vi er rigtig glade for Go’ Energimærket. Vi benytter meget ofte mærkningsordningen som salgsargument i vores dialog med kunderne,” siger Bjarne Lund fra Ekspert Toftlund.

Go’ Energi har udviklet undervisningsmateriale til detailhandlen. Materialet lærer de ansatte, hvordan de skal rådgive forbrugerne i forbindelse med køb af lyskilder, elektronik og hvidevarer, når spørgsmålene om energiforbrug dukker op.

I dag er tæt ved 250 ansatte i detailhandlen uddannet i Go’ Energimærket og kan derfor rådgive og vejlede i køb af energirigtige produkter.

Produkter, der er billigst i længden
Danskerne er meget prisbevidste, og de stigende energipriser er medvirkende til at øge efterspørgslen på energieffektive produkter.

”De stigende energipriser gør det interessant for både forbrugere og erhvervsdrivende at kende det fulde omkostningsbillede, og derfor er Go’ Energimærket en hjælp til alle, der gerne vil have fokus på de løbende udgifter,” siger Mads Lindevall Kristiansen fra Go’ Energi, som administrerer Go’ Energimærket.

Om Go’ Energimærket

• Go’ Energimærket er en frivillig ordning, der administreres af Go’ Energi.
  • Go’ Energimærket gives til de mest energieffektive produkter på markedet inden for hver produktkategori.
  • For at sikre Go’ Energimærkets troværdighed gennemfører Go’ Energi stikprøvekontroller på både produktniveau og på brugen af Go’ Energimærket i butikkerne. Overholder produkterne ikke kravene for at få Go’ Energimærket, fratages retten til at bære mærket.
  • Go’ Energimærket supplerer EU’s energimærkningsordning og ecodesign.

Du kan finde Go’ Energimærket på følgende produktkategorier:

• Belysning
    - A-pærer

- LED-pærer
  • Hvidevarer
    - Køleskabe

- Frysere (kumme og skab)

- Vaskemaskiner

- Tørretumblere

- Opvaskemaskiner
  • Tv
  • Digitale modtagere
  • Printere og kopimaskiner
  • Varmepumper
  • Elspareudstyr

Om undersøgelsen
En ny undersøgelse fra Go’ Energi, foretaget af Userneeds i maj 2012 viser, at energieffektive produkter er in, og at forbrugerne har fokus på energiforbrug og gerne navigerer efter mærker, når de køber ind.

Mads Lindevall Kristiansen, projektleder i Go' Energi, tlf. 41 96 49 84, e-mail: malk@goenergi.dk

Som følge af energiforliget vil Go’ Energi fra 1. juli 2012 blive nedlagt som selvstændig institution. En række af Go’ Energis aktiviteter vil dog blive videreført i Energistyrelsen.