Erhverlivet kan spare 6 milliarder på energien – næsten uden investeringer

Uden større investeringer kan dansk erhvervsliv spare 4-6 milliarder på energiudgifterne, viser nye beregninger fra Go’ Energi. Men hverdagens travlhed kommer i vejen for en energiindsats. Nyt tilbud om vejledning skal hjælpe virksomhederne i gang.

Danske virksomheder kunne spare milliarder ved at plukke de lavest hængende frugter i forhold til energieffektivisering. Det vurderer den offentlige organisation Go’ Energi.

”De fleste virksomheder kan relativt nemt og uden større investeringer spare op mod ti procent af energiforbruget. Det svarer for hele dansk erhvervsliv til fire-seks milliarder kroner,” siger projektleder Thomas Drivsholm fra Go’ Energi, der har set på tallene.

Besparelsen vil ikke kun gavne virksomhedernes bundlinje, men også klimaet og Danmarks CO2-forpligtelser, da den udgør tre procent af Danmarks samlede energiforbrug.

Behov for hjælp til virksomhederne
For mange virksomheder er det svært at finde overskud til energieffektiviseringer i en travl hverdag. Derfor lancerer Go’ Energi i dag Kurveknækker Erhverv, der er et gratis tilbud om hjælp til virksomhederne.

Tilbuddet henvender sig især til de små og mellemstore virksomheder, forklarer Thomas Drivsholm.

”Mere end 19 ud af 20 virksomheder i Danmark er små eller mellemstore. De har meget få muligheder for at få hjælp til energieffektivisering, fordi det bedst kan betale sig at rådgive de store. Små og mellemstore virksomheder et område inden for energirådgivning, som næsten ingen beskæftiger sig med. Men der er et kæmpe potentiale for besparelser, og det skal Kurveknækker Erhverv hjælpe virksomhederne til at udnytte,” siger han.

Det betaler sig
Erhvervskurveknækkerne får adgang til en række ydelser fra Go’ Energi. Målet er at få virksomhederne til at sætte ind, hvor det virkelig kan betale sig.

”Vi giver virksomhederne inspiration til tiltag, der er til at overskue, og som bliver en økonomisk fordel for dem. Det kunne for eksempel være et oplæg om effektiv ventilation,” siger Thomas Drivsholm.

Ud over hjælp og inspiration får Erhvervskurveknækkerne mulighed for at videndele med andre virksomheder i netværk.

Investerede 1.000 kroner – sparer 60.000 om året
Det er gratis at være Erhvervskurveknækker og nemt at tilmelde sig på Go’ Energis hjemmeside. De første har allerede meldt sig ind – blandt andre Dansk Mode & Textil, der er en brancheorganisation med 23 medarbejdere.

”For os er det en god forretning at spare på strømmen. Sidste år skar vi over 20 procent af elforbruget, blandt andet ved hjælp af et tidligere samarbejde med Go’ Energi. Ud over nogle mandetimer investerede vi nærmest kun 1.000 kroner i tænd-sluk-ure, og vi sparer over 60.000 kroner om året. Så vi ser frem til at være Erhvervskurveknækker og bruge energien endnu mere effektivt,” siger administrerende direktør Preben Friis.

Spreder budskabet
Herning-virksomheden Dansk Mode & Textil vil også anbefale mange af sine medlemmer at blive Erhvervskurveknækkere. For størstedelen de 350 medlemsvirksomheder tilhører gruppen af små og mellemstore virksomheder, som for alvor kan få gavn af Kurveknækker Erhverv.

”Vores hovedformål er at skabe værdi for medlemmerne, og Kurveknækker Erhverv er en pose med gratis fordele, som vi vil gøre dem opmærksomme på. Vi har selv sparet en masse ved for eksempel at blive bedre til at styre klimaanlægget, og andre kan gøre det samme,” siger Preben Friis.

Thomas Drivsholm er enig.

”Dansk Mode & Textil har allerede opnået flotte resultater med enkle, billige løsninger. Det viser, at selvom mange ikke har de store ressourcer til at gennemføre energibesparelser, er det altså muligt – til fordel for både klimaet og virksomhedens økonomi,” siger han.

Fakta – Kurveknækker Erhverv

• Kurveknækker Erhverv er Go’ Energis primære tilbud til private erhvervsvirksomheder
  • Det er gratis at være med, og man kan tilmelde sig på www.GoEnergi.dk/kurveknaekker-erhverv
  • Erhvervskurveknækkere kan få adgang til en række ydelser fra Go’ Energi, bl.a.:
    - deltagelse i erhvervsnetværk og faglige arrangementer om energieffektiviseringer

- nyhedsmails med gode råd til at udnytte energien bedre
    - mulighed for at benytte Go’ Energis hotline
    - mulighed for anvendelse af værktøjet ”Se Elforbrug"

- mulighed for anvendelse af logoet for Kurveknækkerne

Vedhæftet: Fotos af elbesparelser i Dansk Mode & Textil

Go' Energi: Thomas Drivsholm, projektleder, tlf: 33 95 5809, e-mail: tdr@goenergi.dk eller Go' Energis Pressetelefon: 41 31 90 09 (åben kl. 07-22).
Dansk Mode & Textil: Mette Grønbech, projektleder, tlf: 97 11 72 04 og mg@dmogt.dk.