Ernst & Young reducerer energiforbrug markant

Revisionsfirmaet Ernst & Young har månedligt skåret over 100.000 kroner af energiforbruget. Andre kan gøre som Ernst & Young ved at følge den nyeste version af Go’ Energis indretningsvejledning.

Vi ønsker alle at befinde os i bygninger, hvor det hverken er for varmt eller for koldt. Hvor det ikke trækker, og hvor vi kan nyde sollyset uden at blive blændet. En god bygning er en energirigtig bygning med et godt indeklima.

”Det kan være svært at vide, hvor man skal sætte ind, hvis man ønsker at mindske energiforbruget og få et bedre indeklima. Men hjælpen er nær, for der er mange gode råd at hente i den nye indretningsvejledning, og de virker,” siger Jesper Ditlefsen, projektleder i Go’ Energi.

Enorm reducering af energiregning
Revisionsfirmaet Ernst & Young har overtaget TV-Byens gamle domicil i Søborg, og givet det en effektiv energirenovering. Det har ført til økonomiske besparelser, der er til at tage og føle på. I januar måned reducerede virksomheden energiregningen med 155.000 kroner.

”Vi har brugt gode, traditionelle råd som at sætte CTS-styring på varme- og ventilationsanlæg. De bliver derfor lukket ned, når vi ikke bruger dem, og det sparer vi meget energi på,” siger Eddie Lausen, energichef i Ernst & Young.

Løsningen giver også et bedre indeklima i forhold til ventilation. Når medarbejderne træder ind i et mødelokale, starter ventilationen nemlig ganske langsomt op og justerer udskiftningen af luft til antallet af mennesker i lokalet.

Indretning udnytter solens lys

Ernst & Young tænker også i energirigtig indretning, så bordene står en meter fra vinduerne. Medarbejderne kan udnytte lyset fra vinduerne, men undgår træk, og man behøver ikke at opvarme lokalet unødigt meget. Desuden bliver det kunstige lys reguleret ud fra dagslyset, og man sparer energi.

Det har også haft store fordele at gå bygningens energieffektivitet igennem. Den gamle TV-By havde et genvindingssystem fra 1970. Man mente, at det genvandt og sparede energi, men nærmere undersøgelser viste, at det intet havde med genvinding at gøre, og anlægget er nu slukket. Det førte til en markant økonomisk besparelse på 40.000 kroner bare i januar måned.

Et godt opslagsværk
Vejledningen er bygget op af to dele. I første del er der råd og vejledning om bygningens udformning, i anden del er der gode råd om energieffektiv indretning.

”Udformning og indretning går hånd i hånd, når det drejer sig om energieffektive bygninger. Vejledningen er god at støtte sig til, hvis man planlægger en ny bygning, men den kan også være et godt opslagsværk, når en bygning trænger til at blive energieffektiviseret,” siger Jesper Ditlefsen.

Få fat i indretningsvejledningen

Du kan hente vejledningen på
www.goenergi.dk/publikationer/vejledninger/indretningsvejledning-2011

Det finder du blandt andet gode råd om i indretningsvejledningen:
Varme og vand
Vinduer og solafskærmning
Ventilation
Køling
Energieffektiv indretning af kontor og fællesrum

Jesper Ditlefsen, projektleder i Go’ Energi, tlf: 41 57 63 29, e-mail: jdi@goenergi.dk