Fars legetøj – mors hovedpine

Der ryger over tre millioner stykker strømslugende forbrugerelektronik over disken hvert år. Køberne er typisk gadgetglade mænd med hang til elektroniske legesager. For selvom kvinderne har ansvaret for husholdningspungen, står mændene for indkøbet af elektroniske apparater. Men ved at opmuntre de legesyge mænd til at kigge apparaternes strømforbrug efter i sømmene og gå efter produkter med Go’ Energimærket kan familien spare mange penge på elregningen.

Maskinparken vokser i de danske hjem. Alene i 2010 blev der ifølge Foreningen Dansk Internet Handel (FDIH) solgt for over seks milliarder kroner elektronik til de danske husstande. Og det er især de danske mænd, der har førertrøjen på, når det handler om køb af pc’er, fladskærme og andet elektronisk udstyr.

”Det er ikke til at vide, om mændene har fået tilladelse til deres indkøb hjemmefra. Men ud fra vores statistik, Dansk e-handelsanalyse, kan vi se, at elektronik er mændenes foretrukne vare på nettet – mens kvinder omvendt fører klart, når det handler om beklædning,” udtaler Henrik Theil, der er kommunikationschef i FDIH.

Og mændenes hang til elektronisk legetøj vil kunne mærkes på familiens elregning. International Energy Agency (IEA) forudså allerede for to år siden, at it og forbrugerelektronik vil være ét af de største energiområder i fremtiden. Organisationen forudser, at strømforbruget til elektroniske apparater vil være tredoblet inden 2030.

Kvinder ansvarlige for elregningen
Mens mændene er ansvarlige for at købe det elektroniske legetøj, er det dog ofte kvinderne, der står tilbage med bekymringen over den voksende elregning. Ifølge en undersøgelse foretaget af Nordea er det nemlig i høj grad kvinderne, der ligger søvnløse over familiens økonomi.

Forbrugerøkonom i Nordea Ann Lehmann Erichsen har tidligere udtalt, at kvindernes panderynker skyldes den traditionelle ansvarsfordeling, der stadig findes i de fleste danske familier, hvor det er kvinden, der er ansvarlig for den daglige økonomi.

Men hvis du vil panderynkerne til livs, er der ét godt råd – nemlig at kigge de gadgetglade mænd over skulderen, når de slår sig løs i elektronikbutikkerne. Ifølge Michael Reuss, projektleder i Go’ Energi, kan forbrugerne nemlig spare mange penge, hvis de kigger produkternes strømforbrug efter i sømmene.

”Når du køber forbrugerelektronik til familien, så husk at spørge til energiforbruget frem for kun at se på anskaffelsesprisen. For hvis der er flere forskellige produkter at vælge imellem, kan der være rigtig gode penge at spare ved at vælge det mest energieffektive,” siger han.

Brug Go’ Energimærket som pejlemærke
En nem måde at finde vej i produktjunglen på er at gå efter det uafhængige Go’ Energimærke, der kun bliver tildelt de mest energieffektive produkter.

Blandt andet er Go’ Energimærket netop kommet på tv-apparater. Og der er en kontant gevinst ved at vælge det mest strømbesparende produkt. Vælger du for eksempel et 42-tommers tv med Go’ Energimærket frem for én af de mest strømforbrugende modeller, kan du spare omkring 340 kroner om året. Og når tv’et har en gennemsnitlig levetid på otte år, bliver det til lidt mere end 2.700 kroner i alt.

Go’ Energimærket findes desuden på hårde hvidevarer, hvor den gennemsnitlige besparelse på eksempelvis køleskabe er 1.900 kroner, og på vaskemaskiner er den 900 kroner. Vil du se, hvor meget strøm forskellige husholdningsapparater bruger, kan du se det på listen her.

Elektronik i de danske hjem:

-          I 2007 havde 29 procent af alle familier et fladskærms-tv. Det tal var mere end fordoblet i 2010, hvor det nåede op på 70 procent.

-          Antallet af fastnettelefoner er faldet med næsten en femtedel – til gengæld har mere end hver tredje familie i dag en smartphone.

-          For ti år siden havde kun 23 procent af alle danske børnefamilier internet derhjemme. I dag er tallet helt oppe på 97 procent.

Kilde: Foreningen Dansk Internet Handel

Go’ Energimærket:
Go’ Energimærket bliver typisk brugt til de 20 procent mest energieffektive produkter inden for hver produktkategori. Produkter med Go’ Energimærket er oftest billigst i længden. Selvom indkøbsprisen kan være lidt højere, tjener ekstrainvesteringen sig hurtigt ind via et lavere elforbrug. Producenter og butikker må efter aftale bruge mærket på de produkter, der overholder Go’ Energis krav. Go’ Energi holder øje med, at kravene bliver overholdt, og gennemfører stikprøvekontroller af produkterne.

Michael Reuss, projektleder i Go' Energi, tlf. 41964983, e-mail: mire@goenergi.dk

Om Go' Energi: