Flere kommuner hjælper virksomheder til energieffektivitet

En række kommuner har i stigende grad gode tilbud til lokale virksomheder, der vil gøre en indsats for energieffektiviseringer. Gladsaxe Kommune har med stor succes oprettet netværket KlimaKlar, hvor virksomheder kan udveksle erfaringer og få faglige input fra Go’ Energi.  36 virksomheder er nu tilmeldt.

Bunker af papir hober sig op ved siden af computeren, mails tikker ind, og kollegaen tripper foran skrivebordet for at følge op på et møde. Der er rigeligt at se til på en arbejdsplads, og så kan det være svært at afsætte ressourcer til en energiindsats, der ellers kan spare penge i virksomheden.

Mange virksomheder kan få gode råd om energiforbedringer hos kommunen. En af de kommuner, der for alvor er gået i front med energihjælp til virksomhederne, er Gladsaxe Kommune. I januar 2010 så netværket KlimaKlar dagens lys, og det har 36 medlemmer. Tallet stiger løbende.

”Vi har ikke oprettet KlimaKlar som en del af vores tilsynsmyndighed. Vi hjælper virksomhederne til at finde ud af, hvor de kan sætte ind med energiforbedringer, og tilbagemeldingen på netværket har været positiv. Både fra helt store virksomheder som Ernst & Young og til enmandsvirksomheder som Lika Magneter,” siger Lise-Lotte Schmidt-Kallesøe fra Klimateamet i Gladsaxe Kommune.

Sparer 35.000 om året med ét tiltag

Iron Pump er en af de mange virksomheder i Gladsaxe Kommune, der er med i KlimaKlar. De producerer pumper til skibe og kraftvarmeværker og har det seneste år sparet 20 procent på el og 14 procent på varme ved at fokusere på adfærd og behovsstyring.

”Derudover inspirerede KlimaKlar mig blandt andet til at udskifte vores gamle kompressor. Sådan én kan sluge en masse strøm, og udskiftningen sparer omkring 35.000 kroner om året på elregningen,” siger Iron Pumps miljø- og projektchef Sussie Outzen.

Netværk med ligesindede

Og der er meget at komme efter for virksomhederne. De kan både få et eftersyn af virksomheden og dermed finde ud af, hvor de bedst kan sætte ind. Samtidig er de inviteret til netværksmøder med ligesindede, hvor der blandt andet er oplæg af eksperter fra Go’ Energi.

”Go’ Energi støtter kommunernes initiativ ved at stille eksperter til rådighed, og vi håber, at endnu flere virksomheder vil benytte sig af tilbuddene. Der er et enormt potentiale for energibesparelser i danske virksomheder, og virksomhederne vinder ved lavere energiregning og et bedre indeklima,” siger Henrik Teglgaard Lund, sekretariatschef i Go’ Energi.

Danske virksomheder kan samlet set spare 4,7 milliarder kroner eller 6,7 milliarder kilowatt-timer, for det er, hvad der årligt går til el og varme i driften af de bygninger, der har energimærker under C. Det drejer sig om hele 80 procent af erhvervslivets bygninger.

Læs mere om energieffektivitet i virksomheder på www.GoEnergi.dk/erhverv

Det tilbyder KlimaKlar:

• Hjælp og vejledning til energiforbedringer
  • Tilskud til energigennemgang
  • Fire årlige Klimanetværksmøder
  • Nyheder
  • Synliggørelse på Gladsaxe Kommunes hjemmeside
  • Markedsføringsmaterialer til kunder

Kommuner med energitilbud til virksomheder:

• Gladsaxe
  • Ballerup
  • Furesø
  • Herlev
  • Allerød
  • Næstved
  • Albertslund
  • Kolding
  • Herning
  • København
  • Køge
  • Odsherred
  • Greve
  • Ringkøbing

Hvis du har spørgsmål til KlimaKlar:
Lise-Lotte Schmidt-Kallesøe, Klimateamet i Gladsaxe Kommune, tlf.: 39 57 58 81, e-mail: lissch@gladsaxe.dk

Hvis du har spørgsmål til Go' Energi:
Henrik Teglgaard Lund, sekretariatschef i Go' Energi, tlf. 33 95 58 01, e-mail: htl@goenergi.dk.