Forbrugere kræver energimærkede vinduer

Nu kan man få vinduer med energimærke i den kendte bogstavskala, hvor A er bedst, og F dårligst. Det gør det nemmere at sælge, og forbrugerne går efter mærket.

”Jeg vil gå efter energimærket, når jeg skal købe nye vinduer.”

Sådan siger langt de fleste forbrugere i en ny undersøgelse fra Go’ Energi. To ud af tre vil gå efter energimærket fra den kendte bogstavskala, hvor A er bedst, og F dårligst, når de skal købe nye vinduer. Hver fjerde er i tvivl, mens kun hver tiende svarer, at de ikke vil gå efter energimærket.

”Det er gode nyheder for alle, som kan levere energieffektive vinduer. Forbrugerne sender et klart signal om, at de er parat til at betale mere for energirigtige vinduer,” siger projektleder Jesper Ditlefsen fra Go’ Energi.

A-mærkede vinduer sælger
Vinduesindustrien vurderer, at forbrugerne er blevet langt mere opmærksomme på energien og går efter de energimæssigt bedste vinduer. Det kan de mærke hos Krone Vinduer, der var den første producent, der fik et A-mærke til deres vinduer – modellen COto.

”Vi sælger COto til tømrermestre og fortæller om energimærket, så de kan fortælle videre til forbrugerne. Vi har haft modellen i et halvt år, og i dag står den for 50 procent af vores omsætning,” siger direktør i Krone Vinduer Kaj Bundgård.

Nemt og troværdigt
Energimærkningsordningen for vinduer trådte i kraft i år, og du kan finde energimærkede vinduer på www.energivinduer.dk. Der er allerede over 40 modeller at vælge imellem, og flere kommer hurtigt til.

Der er flere fordele ved at sælge de energimærkede vinduer. Det oplever Niels Sørensen fra firmaet Vestsjællands Vinduer og Døre, der sælger vinduer til private og boligforeninger.

”Folk kender det jo fra vaskemaskiner og ved, at A er bedre end C. Så det giver troværdighed og gør det meget nemmere at forklare kunden værdien af vinduet. Det nytter ikke at begynde at snakke om Eref-værdier og andet teknisk, men et A-mærke – det forstår fru Hansen,” siger Niels Sørensen.

A for anbefalet
Det er ikke tilladt at sætte nye vinduer med energimærke D-F i helårsopvarmede bygninger. De lukker for meget varme ud, og det går ud over både klimaet og bygningsejerens økonomi. Go’ Energi anbefaler energimærke A.

”I modsætning til andre vinduer kan de A-mærkede lukke mere varme ind, end de lukker ud i løbet af en fyringssæson. Nærmest som et lille varmeapparat. Det er ikke bare fremtidens vindue, men faktisk også den bedste løsning her og nu. Mange producenter kan allerede levere, og kunderne er klar. Derfor anbefaler vi selvfølgelig, at tømrere, byggemarkeder og sætter A-mærkede vinduer til salg,” siger Jesper Ditlefsen.

Download pressefoto.

Forslag til billedtekst:
Det første vindue i Danmark, der fik et A-mærke, var Krone Vinduers model COto. Det har været på markedet i et halvt år og står i dag for halvdelen af Krone Vinduers omsætning.

Fakta: Energimærkede vinduer

• Der er i år blevet indført en energimærkningsordning for vinduer efter en bogstavskala, hvor A er bedst, og F er dårligst. Energimærkede vinduer findes på www.energivinduer.dk.
  • Go’ Energi anbefaler A-mærkede vinduer, der er holdbare og passer til arkitekturen. Anbefalingen om A-mærket gælder dog ikke for bygninger med kølebehov.
  • Energimærket tildeles efter vinduets energitilskud. Hvis der slipper mere varme ud ad vinduet i fyringssæsonen, end der kommer ind, er energitilskuddet negativt. Det er det for de fleste vinduer, men for A-mærkede vinduer kan det være positivt.

Vindueskrav i bygningsreglementet

Minimumskrav år Energitilskud (Eref) Energimærke
Forventet krav fra 2020 > 0 kWh pr. kvadratmeter pr. år A
Forventet krav fra 2015 > -17 kWh pr. kvadratmeter pr. år B
Minimumskrav i dag > -33 kWh pr. kvadratmeter pr. år C

Energitilskud angives på flere måder

Eref Ew
Eref er energitilskuddet for et 1-fløjet, oplukkeligt vindue på 123 x 148 cm med standardruden for produktserien. Alle vinduer i en produktserie har samme Eref, uanset størrelse og udformning. Eref bruges til at bestemme energimærket for produktserien. Ew er energitilskuddet for et vindue, hvis størrelse og udformning du selv har bestemt. Forskellige vinduer har forskellig Ew. Du kan sammenligne Ew fra forskellige leverandører for at finde de mest energieffektive vinduer til den enkelte bygning.

Jesper Ditlefsen, projektleder i Go’ Energi, tlf: 41 57 63 29, e-mail: jdi@goenergi.dk