Grøn profil tiltrækker medarbejdere

Danskerne vil arbejde på grønne arbejdspladser. En indsats for klima og energiforbrug gør medarbejderne både stolte over og glade for arbejdspladsen. Det oplever Toyota, og det bekræftes af en ny undersøgelse, som Userneeds har foretaget for Go’ Energi. Nyt tilbud om vejledning skal gøre det nemmere for virksomheder at få en grøn profil.

Det er ikke kun på bundlinjen, det kan mærkes, når virksomhederne gør en indsats for at skære i energiforbruget. Også medarbejderne ranker ryggen og bliver gladere for at arbejde i virksomheden. Analysefirmaet Userneeds har for Go’ Energi spurgt 1.000 danskere om deres holdning til arbejdspladsens aktiviteter eller mangel på samme inden for energi og klima. Hele 65 procent svarer, at det betyder noget for dem, at deres arbejdsplads gør noget i forhold til energi og klima. Det er endnu flere end de 54 procent, der fortæller, at de selv går op i det. Så vi stiller altså større krav til arbejdspladsen end til os selv.

”Danskerne bliver stadig mere bevidste om nødvendigheden af at gøre en indsats for energibesparelser og klimaet. Det er blevet en del af danskernes private hverdag at indrette sig på en måde, hvor de bruger mindre energi. Derfor er det også naturligt, at arbejdspladsen også har samme fokus. Det er en positiv udvikling, og det betyder, at virksomhederne på flere måder kan vinde på en indsats for et lavere energiforbrug,” siger Thomas Drivsholm, der er projektleder i Go’ Energi.

Ifølge undersøgelsen betyder en grøn indsats, at hele 32 procent bedre kan identificere sig med virksomheden. 54 procent nævner, at de bliver stolte af at arbejde for en virksomhed, der gør en grøn indsats. Samtidig synes 35 procent, at en manglende indsats er decideret pinlig.

Nemmere rekruttering
Hos bilimportøren Toyota mærker man, at den grønne profil betyder noget for medarbejderne. Virksomheden har i mange år fokuseret på bæredygtig mobilitet til stor gavn for miljøet. Alle autoriserede Toyota-forhandlere er i dag miljøcertificeret efter ISO 14001-normen inden for miljøledelse. Det betyder, at alle forhandlere lever op til de strengeste miljøkrav.

”Vi oplever i vores rekrutteringsarbejde, at vores grønne og miljørigtige profil har en positiv betydning for ansøgerfeltet. Flere af forhandlerne melder for eksempel om, at det er lettere at rekruttere de rigtige medarbejdere, når der er styr på virksomhedens miljø – både globalt og lokalt. Det er da en god ekstra bonus ved vores konstante fokus på et bedre miljø,” siger Anders Tystrup, pressechef og CSR-ansvarlig hos Toyota Danmark A/S.

Hjælp til grøn profil
Men selvom en energiindsats kan give mere glade og stolte medarbejdere, der er nemmere at fastholde, er økonomien ifølge Thomas Drivsholm fortsat et af de vigtigste incitamenter for virksomhederne til at sætte ind mod energiforbruget.

”For mange virksomheder er en investering i energirenovering en rigtig god forretning, da afkastet i form af energibesparelser er både højt og stabilt. Men den rigtige indsats kræver vejledning, så det ikke blot bliver hensigter om at spare på energien, men rent faktisk også udmønter sig i besparelser på virksomhedens energiregning,” siger Thomas Drivsholm og fortsætter:

”Derfor tilbyder Go’ Energi virksomhederne at blive Kurveknækkere. Erhvervskurveknækkerne får gratis vejledning og inspiration, der gør det nemt at komme i gang med energitiltag, der betaler sig. Når virksomheden melder sig til, sender det også et klart signal til omverdenen og medarbejderne om, at virksomheden går aktivt ind i arbejdet med at vende energiforbruget,” siger Thomas Drivsholm.

www.GoEnergi.dk/kurveknaekker-erhverv kan du læse mere om Kurveknækkerne og Go’ Energis tilbud til erhvervslivet.

Thomas Drivsholm, projektleder i Go' Energi, tlf: 33 95 5809, e-mail: tdr@goenergi.dk