Luk sommerhuset energirigtigt ned, og spar 3.500 kroner

Her i efterårsferien valfarter sommerhusejerne til ferielandet for at lukke sommerhusene ned for denne sæson. De fleste slukker helt for radiatorerne. Men i hvert tredje sommerhus er der varme på i vintersæsonen, viser et helt nyt forskningsprojekt fra Statens Byggeforskningsinstitut (SBi). Det er en udbredt opfattelse, at det er bedst for huset at have lidt varme på, og at der ellers vil komme til at lugte muggent. Men blot du sørger for, at huset er godt ventileret, og at vandet er tømt af varmtvandsbeholder, vandrør og toiletter, kan du sagtens slukke helt for varmen og spare 3.500 kroner. Det anbefaler Center for Energibesparelser, at du gør. Det er godt både for miljøet og for den enkelte sommerhusejers pengepung.

Mange bruger efterårsferien til at lukke sommerhuset ned for vinteren. En ny rapport fra SBi viser, at mere end hver tredje holder radiatoren tændt, når de forlader huset for sæsonen. De er unødigt bekymrede for, at sommerhuset kommer til at lugte muggent og vil tage skade, hvis der ikke er lidt varme på.

Center for Energibesparelser anbefaler at slukke helt for varmen. Både fordi der ikke er nogen grund til ikke at gøre det, og af hensyn til miljøet og den enkeltes pengepung. Der er flere tusinde kroner at spare for hver eneste sommerhusejer, der følger anbefalingen.

En fjerdedel af de ca. 200.000 sommerhuse, der ikke bruges hele året, holdes frostfrie (fem grader) i vinterhalvåret, viser SBi-rapporten. Her kan ejeren af et gennemsnitssommerhus spare 3.500 kroner på elregningen hvert eneste år.

Derudover holder syv procent af ejerne en temperatur på 10-15 grader i sommerhuset i vinterhalvåret, og for dem er besparelsen i gennemsnit 5.100 kroner.

Hvis alle lukkede sommerhuset helt ned, kunne danske sommerhusejere spare over 250 millioner kroner om året alene på el i sommerhusene – eller mere end fire gange elforbruget på hele Bornholm.

Frostfrit sommerhus fordobler elregning
Rapporten fra SBi viser, at et sommerhus i gennemsnit bruger 1.203 kWh om året, når det lukkes ned om vinteren. Men lige så snart radiatoren er tændt, stiger forbruget stejlt, siger seniorforsker Ole Michael Jensen, der er projektleder på rapporten, som er blevet til i et samarbejde med blandt andre Center for Energibesparelser og Energiselskabet Lokalenergi m.fl.

”Sommerhusets samlede årlige elforbrug stiger til over det dobbelte bare ved at det holdes frostfrit om vinteren. Og det bliver tredobbelt, hvis der skal være 10-15 grader. Det er en ret ekstrem forskel,” siger Ole Michael Jensen.

Husk at ventilere og at tømme vandrørene
Center for Energibesparelser anbefaler, at du slukker helt for radiatorerne, når du forlader huset.

”Det er en myte, at sommerhuset kommer til at lugte muggent, hvis det står uopvarmet om vinteren. Et sommerhus med god ventilation kan fremstå ganske friskt, når du vender tilbage om foråret. Og samtidig er det også mest miljørigtigt og godt for privatøkonomien,” siger Michael Reuss, projektleder i Center for Energibesparelser.

Det er nemt at ventilere sommerhuset med en solcelleventilator eller en luftsolfanger, der automatisk sætter gang i luftcirkulationen, når solen skinner. Solcelleventilatoren koster knap 2.000 kroner, så den er mere end tjent ind på en enkelt sæson uden varme på.

En luftsolfanger, der også holder sommerhuset frostfrit, koster 5.000-12.000 kroner.

Husk også at tømme vandrørene, så du undgår skader ved frost.

Få bevis på energibesparelser
Center for Energibesparelser har en række gode værktøjer, som du kan bruge til at holde styr på dit elforbrug i sommerhuset, for eksempel
Sommerhusberegneren og en Selvdeklaration. Center for Energibesparelser anbefaler, at sommerhusejere udfylder en selvdeklaration.

”Den giver ejeren et overblik over de vigtigste energiforhold i sommerhuset. Det gør det nemt at spare energi og penge. Hvis man lejer sit sommerhus ud, kan man også vise lejerne, at man har tænkt på energiregningen,” siger Michael Reuss.

Selvdeklarationen giver blandt andet overblik over isolering, varmeforbrug og hvidevarer.

Fakta: Når sommerhuset lukkes ned

• 46 procent lukker helt for varmen i sommerhuset om vinteren.
  • 26 procent holder sommerhuset frostfrit ved 5 grader – det koster i gennemsnit 1.600 kWh eller 3.500 kroner pr. sommerhus på en vinter.
  • Syv procent holder 10-15 grader i sommerhuset om vinteren – det koster i gennemsnit 5.100 kroner pr. sommerhus på en vinter.
  • Resten af de adspurgte bruger sommerhuset hele året, har ikke svaret på spørgsmålet i SBi’s spørgeskemaundersøgelse eller har det endnu varmere.
  • De fleste sommerhuse er elopvarmede – den dyreste og mest forurenende opvarmningsform.
  • Læs mere om energiforbrug i sommerhuse.

Kilde: Statens Byggeforskningsinstitut: ”Elforbrug i sommerhuse – her og nu”, oktober 2010.

Fakta: Elforbruget i danske sommerhuse …

• … er ca. 725.000.000 kWh om året. Det svarer til tre fjerdedele af, hvad vi bruger i vores helårshuse.
  • … er steget med 340.000.000 kWh fra 1982 til 2006. CO2-udledningen fra sommerhuse steg med 170.000 ton – 90 procent – fra 1982 til 2006.

Kilde: Statens Byggeforskningsinstitut: ”Sommerhuse – en kilde til elbesparelser”, marts 2008.

Projektleder Michael Reuss, Center for Energibesparelser, tlf.: 31 24 24 62.
Seniorforsker Ole Michael Jensen, Statens Byggeforskningsinstitut, Aalborg Universitet, tlf.: 24 85 57 26 eller 99 40 23 73, e-mail:
omj@sbi.dk.

Om Center for Energibesparelser
Center for Energibesparelser bygger videre på Elsparefondens arbejde og skal fremme energibesparelser i både husholdninger, det offentlige og i erhvervslivet inden for alle energiformer, bortset fra transport. Centeret er en uafhængig, offentlig instans med egen bestyrelse under Klima- og Energiministeriet. Center for Energibesparelser blev etableret den 1. marts 2010 og finansieres af provenuet fra det særlige energisparebidrag på 0,6 øre/kWh, der opkræves hos husholdningerne og det offentlige. Provenuet udgør i alt ca. 90 mio. kr. om året.