Over 300 mio. kr. at spare på energirigtig ventilation i virksomheder

Et nyt ventilationstjek udviklet særligt til små og mellemstore virksomheder kan spare mange tusind kroner årligt for erhvervsdrivende. Alene inden for privat handel og service er der potentiale for at spare 300 millioner kroner om året. De første to virksomheder, der fik udført ventilationstjekket fra Go’ Energi, fandt besparelser for over 200.000 kr. hver på trods af nye og veldrevne anlæg.

Der kan være overraskende meget energi – og dermed mange penge – at spare for små og mellemstore virksomheder ved at få energitjekket ventilationsanlægget. Derfor har Go’ Energi udviklet et nyt energitjek, der netop fokuserer på ventilation.

”Vi ved, at der er et kæmpe, uudnyttet potentiale. Alene i virksomheder inden for privat handel, kontor og service er der 300 millioner kroner at spare på ventilation årligt. Og vi taler om tiltag, der forrenter sig med 50 procent eller mere. Med vores nye tjek gør vi det nemt at opnå besparelser på ventilationen. Udgiften til tjekket vil næsten altid tjene sig hjem uden ekstra investeringer i løbet af meget kort tid,” siger projektleder Thomas Drivsholm fra Go’ Energi.

Tjekkene udføres af særligt uddannede energisynskonsulenter, der gennemgår virksomhedens anlæg efter en tjekliste, som Go’ Energi har udviklet. Det sker til en fast pris på 10.000 kr. ekskl. moms.

Sparer 220.000 om året
Det første ventilationstjek blev udført på den grafiske virksomhed Bording i Herlev. De havde holdt deres ventilationsanlæg i stand med løbende service og småforbedringer. Men energitjekket viste, at firmaet ventilerede langt mere, end der var behov for. Det fortæller økonomidirektør Mikael Løgstrup.

”I en af vores lagerhaller brugte vi tre-fire gange mere energi end i de andre bygninger. Tidligere blev hallen brugt som trykkeri, og derfor var ventilationsanlægget overdimensioneret. I bund og grund handler det om at finde den helt rette ventilation til behovet,” siger Mikael Løgstrup.

Tjekket førte til en simpel ombygning af ventilationsanlægget og en forbedring af portene i hallen. I dag bruger Bording omkring 400.000 kWh mindre energi – hovedsageligt varme – om året på det ene lager, hvilket svarer til godt 220.000 kroner i besparelse.

Et andet ventilationstjek var på et nyt, moderne ventilationsanlæg i et fitnesscenter. Her viste det sig, at anlægget var indstillet forkert, så centeret kunne spare 200.000 kroner om året på varmeregningen uden nogen investering.

Rabat til de 100 første
Selvom det ikke er alle, der kan spare 200.000 kr. om året, er energitjek af ventilationsanlægget en god idé for mange virksomheder, mener Thomas Drivsholm:

”Det kan virkelig betale sig for mange. Der er langt flere anlæg, end man tror, der f.eks. er indstillet forkert eller ventilerer for meget – også selvom man har et nyt eller velholdt ventilationsanlæg. Vi vil gerne hjælpe virksomhederne med at få øjnene op for de besparelser, der venter på dem. Derfor giver Go’ Energi rabat på 5.000 kroner til de første 100 virksomheder, der ønsker et ventilationstjek,” siger han.

Eneste krav er, at virksomheden er tilmeldt som Kurveknækker hos Go’ Energi. Det er gratis og uforpligtende at melde sig til på www.GoEnergi.dk/kurveknaekker-erhverv.

Fakta - Overvej et ventilationstjek, hvis jeres virksomhed:

• Har væsentlige udgifter til ventilation og varme
  • Bor i byggeri med glasfacader
  • Er en produktionsvirksomhed, der kræver ventilation, f.eks. når processer udvikler dampe, varme og luftfugtighed

Fakta – Ventilationstjek fra Go’ Energi

• Formålet er at finde energibesparelser på ventilation og varme i små og mellemstore virksomheder
  • Tjek udføres af særligt uddannede energisynskonsulenter, der gennemgår virksomhedens anlæg efter en tjekliste, som Go’ Energi har udviklet.
  • Et ventilationstjek koster 10.000 kr. ekskl. moms.
  • Læs mere på www.GoEnergi.dk/tjek
  • De første 100 Kurveknækkervirksomheder, der bestiller et tjek, kan få 5.000 kr. i rabat. Bliv Kurveknækker gratis og uforpligtende på www.GoEnergi.dk/kurveknaekker-erhverv

Thomas Drivsholm, projektleder i Go' Energi, tlf: 33 95 58 09, e-mail: tdr@goenergi.dk