Sæt kunderne til at finde opgaver

Med to tjeklister fra Go’ Energi kan du få kunderne til selv at gennemgå deres hus og finde opgaver til dig. Du kan også tjene penge på at gennemgå tjeklisterne for kunderne.

Tænk, hvis du kunne få kunderne til selv at gennemgå deres hus og finde opgaver til dig.
Dette er en oplagt mulighed med to tjeklister fra Go’ Energi. Med Tjekliste for varmeanlæg og Tjekliste for isolering er det nemt at sætte kunderne i gang med at finde opgaver til dig. Det fortæller projektleder Martine Kildeby fra Go’ Energi.

”Tjeklisterne giver husejerne et overblik over, hvor godt huset holder på varmen, hvor godt varmeanlægget er, og hvor der kan forbedres. De kan føre til nye opgaver inden for de fleste håndværksfag. F.eks. kan husejeren opdage, at det er en god idé at efterisolere under gulvet og så bestille en tømrer til at udføre arbejdet,” siger hun.

Tjeklisterne kan hentes fra www.goenergi.dk/tjeklister og kan også føre til opgaver som efterisolering af installationer, rør, loft og tag, hulmursisolering, rudeskift, vinduesrenovering og installation af cirkulationspumper og automatik. De kommer med andre ord både installatører, tagdækkere, isolatører, glarmestre og andre til gode.

Også gevinst for kunderne
Tjeklisterne er også en fordel for kunderne, der ved at følge anbefalingerne forbedrer huset, udnytter energien bedre, sparer penge og får et bedre indeklima.

Kunderne kan også bestille en håndværker til at gennemgå husets isolering eller varmeanlæg efter Tjeklisterne – et såkaldt Go’ Energi-tjek. Som udbyder af Go’ Energi-tjek kan du både tjene penge på at gennemgå Tjeklisterne for kunderne og på de følgeopgaver, der opstår.

”Det virker. Vi har spurgt over 100 udbydere af Go’ Energi-tjek, og 70 % svarer, at Tjeklisterne fungerer godt. Og mange oplever, at det fører til følgeopgaver, når de udfører Go’ Energi-tjek,” siger Martine Kildeby.

Hun understreger dog, at opgaverne ikke kommer væltende af sig selv.

”Hvis man vil have noget ud af Tjeklisterne og Go’ Energi-tjek, skal man selvfølgelig bruge dem aktivt. Du kan for eksempel gøre reklame for dem på din hjemmeside og tage Tjeklisterne med ud til kunder. Som udbyder får du et elektronisk badge, som du kan bruge i din markedsføring,” siger Martine Kildeby.

Du kan læse mere om Go’ Energi-tjek og tilmelde dig som udbyder på www.goenergi.dk/go-energi-tjek .

Tilfredse kunder
Tømrer Per Høilund fra Høilund Byg i Højbjerg nær Aarhus tilbyder Go’ Energi-tjek for isolering og har indtil videre fået tre bestillinger gennem GoEnergi.dk.

”Kunderne var alle tre meget tilfredse. Tjeklisterne er nemme at gå til, og de virker professionelle - også over for kunderne, så de kan se, at vi har styr på det,” siger Per Høilund.

FAKTA – tre måder at få mere ud af Go’ Energi

1. Få flere opgaver ved at henvise kunder til Tjeklisten for isolering og Tjeklisten for varmeanlæg på www.goenergi.dk/tjeklister. Eller tag dem med, når du er på kundebesøg.
  2. Tilbyd at gennemgå Tjeklisterne til en fast pris – bliv udbyder på www.goenergi.dk/go-energi-tjek.
  3. Tilmeld dig Håndværkerlisten, og tjen penge på at energiforbedre, på www.goenergi.dk/haandvaerkerlisten.

FAKTA – Håndværkere om Tjeklister og Go’ Energi-tjek
Tjekliste for varmeanlæg blev lanceret i august 2011, og Tjekliste for isolering i november 2011. Go’ Energi-tjek har i en ny evaluering bedt udbydere evaluere Tjeklisterne.

• 70 % svarer, at Tjeklisterne fungerer godt eller rigtig godt, mens 5 % siger dårligt. Ingen siger meget dårligt. Resten siger hverken eller/ved ikke.
  • 38 % har fået følgeopgaver ud af at udføre Go’ Energi-tjek.

Kilde: Go’ Energi

Martine Kildeby, projektleder i Go' Energi, tlf. 33 95 58 10, e-mail: mrk@goenergi.dk Go' Energis Pressetelefon: 41 31 90 09 (åben kl. 09-16).
Høilund Byg: Indehaver Per Høilund, e-mail: per@hoilund-byg.dk, tlf.: 40 76 71 00

Som følge af energiforliget vil Go’ Energi blive nedlagt som selvstændig institution. En række af Go’ Energis aktiviteter vil dog blive videreført i Energistyrelsen. Loven forventes at blive vedtaget i juni.