Sluk cirkulationspumpen - og få 900 kroner mere til ferien

Som husejer kan du spare mange hundrede kroner ved at slukke en pumpe på varmeanlægget om sommeren. Men over halvdelen gør det ikke. Center for Energibesparelser anbefaler at sætte huset i sommerdrift, så du ikke bruger energi på at sende varme nytteløst rundt til slukkede radiatorer. Hvis alle husker det, kan husejere spare godt 600 millioner kroner om året svarende til CO2-udledningen for over 10.000 danskere.

Når du alligevel slukker for radiatorerne om sommeren, kan du også slukke din pumpe og derved spare op mod 1.000 kroner i løbet af en sommer. Over halvdelen af husejerne slukker ikke cirkulationspumpen til varmeanlægget og betaler derfor alt for meget på både varme- og elregningen.

Pumpen bruger el på at sende opvarmet vand nytteløst ud til de slukkede radiatorer, kun for at det kan tabe varmen på vej tilbage til kedlen. Her bliver vandet varmet op og sendt af sted igen – og det koster.

Hvis alle huskede at slukke pumpen, kunne danskerne spare godt 600 millioner kroner hvert år og omkring 115.000 ton CO2 svarende til udledningen for mere end 10.000 danskere. Det viser en ny opgørelse fra Center for Energibesparelser.

”Det er sund fornuft at sætte varmen på sommerdrift. Det er skattefrie kroner lige ned i lommen, og de er sjovere at bruge på sommerferie end på varmeregningen,” siger kommunikationschef Christian Lüders fra Center for Energibesparelser.

Spar 900 kroner
Jo længere tid du kører sommerdrift, jo mere sparer du. Og jo dårligere dine rør er isolerede, jo større er varmebesparelsen ved at slukke.

Et hus bruger i gennemsnit små 16.000 kroner på varme årligt. Hvis du slukker cirkulationspumpen fra maj til september, vil det efter Center for Energibesparelsers vurdering typisk spare dig for små 700 kroner i varme og godt 200 kroner i el til pumpen – i alt knap 900 kroner på en sommer.

Hvor meget, den enkelte husejer sparer, svinger efter rørisolering, pumpetype og opvarmningsform.

Find kontakten, og sluk
For at sætte huset i sommerdrift, skal du finde kontakten til varmeanlæggets cirkulationspumpe og slukke for den. Og det er relevant for næsten alle, påpeger Christian Lüders.

”Man kan spare, uanset om man har fjernvarme eller bruger olie, naturgas eller biomasse,” siger han.

Hvis du ikke ved, hvor kontakten er, så tjek varmeanlæggets manual, eller ring til en vvs-mand.

I sjældne tilfælde findes der dog ingen kontakt. Så kan du få installeret én af en elektriker. Typisk vil den være tjent hjem efter én sommers besparelse.

Spar ekstra – sluk gulvvarmen
Har du gulvvarme, kan du på samme måde spare penge ved at slukke om sommeren.

Er gulvvarmen koblet til det almindelige varmeanlæg, vil den slukke, når du lukker for varmen på anlægget, og du behøver ikke gøre noget ekstra. Men har du elgulvvarme, må du slukke i de enkelte rum – typisk på badeværelset.

Hvor meget du kan spare ved at slukke gulvvarmen svinger, blandt andet efter din rumtemperatur, men de fleste kan spare 300–500 kroner på en sommer uden elgulvvarme på badeværelset.

Sommerdrift er for alle
Det er ikke kun husejere, der kan spare penge på sommerdrift – det kan alle. I lejligheder vil det ofte være viceværten, der tager sig af varmeanlægget. Også erhvervsbygninger og offentlige institutioner som gymnasier, børnehaver og plejehjem kan slukke for radiatorspildet.

”Efter en kold maj er vi ved at være dér, hvor de fleste slukker for varmen, så det er nu, vi kan slukke for cirkulationspumpen. Det er virkelig noget, der batter, så der er ingen grund til at lade den køre,” siger Christian Lüders.

Når du slukker for varmetilførslen til radiatorerne, er det en god idé at sætte en seddel på kontakten, så du kan finde den igen, når kulden kommer tilbage til efteråret.

FAKTA: SOMMERDRIFT

• Ifølge prognosemodellen ELMODEL bolig slukker kun 46 % for cirkulationspumpen til varmeanlægget om sommeren.
  • En husstand kan skønsmæssigt spare knap 900 kroner i el og varme ved at slukke for pumpen fra maj til september. Hvis alle slukker, svarer det til omkring 600 millioner kroner og 115.000 ton CO2.
  • Bruger du elgulvvarme, kan du typisk spare yderligere 300-500 kroner ved at slukke gulvvarmen på et badeværelse om sommeren.
  • Hold øje med dit forbrug og bedøm din egen besparelse. Den afhænger af din pumpe, opvarmningsform og isoleringen i rørene.
  • Ældre, dårligt isolerede huse har behov for varme, indtil udetemperaturen er oppe på 14–16 grader. I nyere, mere isolerede huse, kan man slukke allerede, når det er mere end fem-ti grader udenfor.
  • Sommerdrift er nemmest med automatik, der gør, at anlægget ved hjælp af udetemperaturstyring selv slukker, når der ikke er behov for varme længere.
  • Der er ikke nødvendigvis automatik på nye varmeanlæg. Hvis du ikke har automatik, kan du få det installeret for nogle få tusinde kroner.

Kilder: Danmarks Statistik, Energitjenesten, Videncenter for Energibesparelser i Bygninger, NRGi rådgivning, og rådgivningsfirmaet IT Energy

Christian Lüders, kommunikationschef, Center for Energibesparelser, tlf. 41 18 84 29, e-mail:
chl@sparenergi.dk

Om Center for Energibesparelser
Center for Energibesparelser bygger videre på Elsparefondens arbejde og skal fremme energibesparelser i både husholdninger, det offentlige og i erhvervslivet inden for alle energiformer, bortset fra transport. Centeret er en uafhængig, offentlig instans med egen bestyrelse under Klima- og Energiministeriet. Center for Energibesparelser blev etableret den 1. marts 2010 og finansieres af provenuet fra det særlige energisparebidrag på 0,6 øre/kWh, der opkræves hos husholdningerne og det offentlige. Provenuet udgør i alt ca. 90 mio. kr. om året.