Tjek dit varmeanlæg og tjen penge

De to seneste vintre har været iskolde og givet danskerne varmesmæk for mange tusind kroner. Ved at tjekke dit varmeanlæg kan du se, om du kan spare penge på at optimere dit varmeanlæg. Go’ Energi har lavet en ny tjekliste, der gør det let at komme i gang.

Syv ud af ti danskere ved ikke, at de kan forbedre driften af deres varmeanlæg, viser en undersøgelse fra Go’ Energi. Men det kan de, og nu er der hjælp at hente i Go’ Energis Tjekliste, der sørger for, at varmeanlægget er i top, når vinteren sætter ind. Tjeklisten finder du helt gratis på GoEnergi.dk/tjekliste, og du kan enten selv udføre tjekket eller få hjælp af en professionel.

”Du tjekker din bil, renser tagrenderne og afkalker endda elkedlen. Men varmeanlægget har også brug for en kærlig hånd for at fungere optimalt. Resultatet er, at det holder længere og giver dig en lavere varmeregning. Mange boligejere kan spare mellem 1.500 og 5.000 kroner afhængigt af varmeregningen, ved at gennemgå Tjeklisten og følge anbefalingerne,” siger Jesper Ditlefsen, projektleder i Go’ Energi.

Høj varmeregning gik ud over sommerferien
De to seneste vintre har været iskolde, og det har tæret på danskernes privatøkonomi. Penge, der måske var sparet op til ferier, er røget til varmeregningen. Ann Lehmann Erichsen, forbrugerøkonom i Nordea, mener at det har gjort os mere motiverede for tiltag, som kan gøre varmeregningen lavere.

”Vi forventer at komme hjem til et varmt hus, når det er koldt udenfor. Selvfølgelig kunne vi tage flere lag sweatere på, men det er ikke en holdbar løsning. Derfor er jeg sikker på, at forbrugerne er meget motiverede for tiltag, der kan forebygge en tårnhøj varmeregning og sikre feriebudgettet,” siger Ann Lehmann Erichsen.

Om Go’ Energis Tjekliste for varmeanlæg:

• Du kan selv gennemgå dit varmeanlæg med Tjeklisten, hvis du er fortrolig med gør- det- selv-arbejde. Det fremgår af Tjeklisten, hvad du selv må gøre, og hvor let eller svært det er. Find Tjeklisten på GoEnergi.dk/tjeklisten
  • Du kan også få en autoriseret vvs-installatør til at gennemgå dit anlæg med Tjeklisten. Find en vvs’er på Go’ Energis hjemmeside: GoEnergi.dk/tjeklisten. Det koster 500 kroner, hvis det sker sammen med et serviceeftersyn, og 1.000 kroner, hvis han alene skal gennemgå Tjeklisten.
  • Tjeklisten skal ses som et supplement til de serviceordninger, der allerede udbydes, for eksempel af energiselskaberne. Forskellen er, at du med Go’ Energis tjekliste kommer hele vejen rundt om varmeanlægget – fra varmeenheden til rør, radiatorer og automatik.

Jesper Ditlefsen, projektleder i Go’ Energi, tlf: 41 57 63 29, e-mail: jdi@goenergi.dk