• GORE-TEX BRAND/

GORE FABRICS DIVISON PRÆSENTERER EN RAMME FOR BÆREDYGTIGHED, SOM SÆTTER AMBITIØSE MÅL FOR Co2-REDUKTIONEN FOR GORE-TEX BRAND

Report this content

Putzbrunn, Tyskland (24. juni, 2020) I dag løfter W.L. Gore & Associates (Gore) sløret for deres nye ramme for bæredygtighed, som vil gælde for Gore Fabrics division. Rammen afspejler deres langsigtede forpligtelse til at passe på både mennesker og vores klode, samtidig med at man forlænger produktlevetiden og øger folks velvære. Et vigtigt strategisk initiativ, som bakker op om rammerne, er et konkret og videnskabeligt baseret mål for at mindske CO2-udledningen frem til 2030 med sigtet at at blive CO2-neutral i 2050.

Rammen for bæredygtighed er baseret på de globale tendenser og FNs globale mål for bæredygtig udvikling og afspejler følgende:

• En fortsat indsats for at maksimere den samfundsmæssige værdi, som Gore skaber gennem sin egen virksomhed, sin forsyningskæde og sine innovationer
  • En forpligtelse til at mindske det klimaaftryk, som Gores virksomhed og produkter har på vores klode.

Kort sagt kan den udviklede strategi sammenfattes i følgende:

“Udfasningen af fossile brændstoffer fra vores økonomi er essentielt for, at vi skal kunne reducere klimapåvirkningen og dens dramatiske konsekvenser. Det er anledningen til, at vi sætter et konkret, videnskabeligt funderet CO2-mål for vores GORE TEX-varemærke, samtidig med at vi arbejder mod CO2-neutralitet i år 2050.”  sier Ross MacLaine Sustainability Leader of the Gore Fabrics Division

Ross MacLaine, Sustainability Team Leader fra Gore Fabrics division forklarer: “Med vores nye ramme for holdbarhed sigter vi mod at omdefinere vores indsats ved at se udover de tekniske aspekter i produkterne og i stedet fokusere på, hvad der findes af fordele for både mennesker og vores klode. Vi kommer fortsat til at målrette vores indsats på bæredygtig innovation og sørge for, at vores initiativer fokuserer på at maksimere den samfundsmæssige værdi, vi skaber. Udover dette er der en kontinuerlig indsats for at arbejde med at minimere det klimaaftryk, som vores virksomhed og produkter har. Vi er stolte over at kunne sige, at vores rammer for bæredygtighed er i tråd med FNs globale mål for bæredygtig udvikling, hvilket ikke kun imødekommer forretningens behov, men også behovet hos vores kunder, vores branche og i sidste ende vores samfund.”

Et strategisk nøgleinitiativ inden for rammen for bæredygtighed er at reducere afdelingens bidrag til klimaforandringerne. I løbet af 2019 analyserede Gore Fabrics division deres klimaaftryk grundigt for at få et overblik over afdelingens klimapåvirkning. Med 2016 som undgangspunkt brugte afdelingen en stringent videnskabelig metode, som ligger i tråd med the Greenhouse Gas Protocol Corporate Standard, for at fastsætte de mål, som GORE-TEX Brand skal nå for at mindske udledningen fra produktion og energiudvinding (område 1 og 2) samt fra de produktrelaterede udledninger (område 3).

Gore har opstillet konkrete mål for CO2-udledning for område 1, 2 og 3 for sit GORE-TEX varemærke:

• Disse ambitiøse mål afspejler GORE-TEX Brands forpligtelse som varemærke til at bakke op om de mål, der blev fastsat i 2015 i Paris-aftalen om at holde den globale opvarmning under to grader celsius. For at kunne nå disse konkrete mål, som ikke omfatter økonomisk vækst til fordel for klimapåvirkningen, har GORE-TEX fastsat 3 indsatsområder:År 2030 skal CO2-udledningen, som kommer fra Gores fabrikker og kontorer, reduceres med 60 % (område 1 & 2)

• År 2030 reduceres den samlede CO2-udledning, som er relateret til GORE-TEX-produkter (område 3) med 35 %
  • År 2050 arbejdes der mod CO2-neutralitet
  • Reducere energiforbruget og fortsat introducere vedvarende energi i Gores fabrikker

• Optimere produktdesignet ved at balancere bæredygtige materialer, som har en mindre klimaaftryk, samtidig med at tøjets ydeevne ved brug bibeholdes.
  • Samarbejde med underleverandørerne for at reducere deres fabrikkers udledning samt overgå fra fossile brændstoffer til vedvarende energi, samtidig med at effektiviteten øges.

Som en markant stemme i branchen er GORE-TEX Brand et langvarigt medlem af the Outdoor Industry Association (OIA) og støtter aktivt deres Climate Action Corps, som sigter mod kollektivt at drive initiativer for at reducere CO2-udledningen i friluftsindustrien.

“Med vores unikke position som et ingredient brand har vi helt klart et ansvar for at gå forrest som et godt eksempel. Som en af grundlæggerne af OIAs Climate Action Corps er vi glade for at kunne hjælpe med at udbrede branchens initiativer” sier Nora Stowell Global Sales & Marketing Leader of the Gore Fabrics Division

Om Gore Fabrics

For 40 år siden revolutionerede GORE friluftsindustrien med sit vandtætte og åndende GORE-TEX-laminat og er fortsat en førende innovator inden for performance tøj. Gores produkter giver komfort og beskyttelse i udfordrende miljøer såvel som i dagligdagen, hvilket gør, at dem, der bærer tøjet, på en sikker og betryggende måde kan opnå og opdage mere. Uanset om der er tale om vandreture i skybrud, forsvarsmissioner eller brandslukningsopgaver har Gores dybe forståelse af kundernes og branchens behov drevet udviklingen af produkter med særlig ydeevne.

gore-tex.com and gore-workwear.com

Om Gore

W. L. Gore & Associates er en materiale-videnskabelig virksomhed, som er dedikeret til at forandre brancher og forbedre liv. Siden 1958 har Gore løst komplekse tekniske udfordringer i svære miljøer - fra det ydre rum over verdens højeste bjergtinder til de indre organer i en menneskekrop. Med over 10.500 medarbejdere og en stærk team-orienteret kultur genererer Gore årligt indtægter på 3,7 milliarder dollar.

Gore.com