TOP 10 - De dyreste miljøzoner i Europa – Kørsel uden en gyldig miljømærkat koster op mod 20.000 kr

Berlin, 09.08.2019. Miljøzoneportalen Green-Zones har undersøgt, i hvilke europæiske miljøzoner der udskrives de største bøder. Særligt her i feriesæsonen kan det mindske feriebudgettet gevaldigt.

På pladserne 10 og 9 over de største miljøzonebøder ligger Belgien med de to permanente Low Emission Zones (LEZ) i Antwerpen og Bruxelles. Her skal alle køretøjer, der ikke er indregistrerede i Belgien eller Holland, registreres på forhånd, inden de køres ind miljøzonerne, og desuden skal alle LEZ-reglerne overholdes. Køretøjerne skal også registreres, selvom de overholder de påkrævede EURO-normer. Ellers kan der udskrives bøder på mellem 1.100-2.600 kr., alt afhængigt af lovovertrædelsens type og hyppighed.

I midterfeltet ligger zoner i Østrig og Storbritannien, hvor der bliver opkrævet bøder på over 15.000 kr., hvis reglerne ikke overholdes. Størrelsen retter sig efter køretøjets EURO-norm, type og vægt.
På plads 1, og dermed i absolut førerposition, hvad bødestørrelse angår, er Danmark. Fra og med 2008 skal udvalgte køretøjskategorier som minimum overholde EURO 4-normen eller EURO 3 med eftermonteret partikelfilter, inden køretøjet må køres ind i miljøzonerne i København, Aalborg, m.m. Bødestraffen for at køre i en dansk miljøzone uden den rigtige miljøzonemærkat kan løbe op i 20.000 kr. for en lastbilchauffør og hans speditionsfirma. Desuden: kann køretøjet beslaglægges, indtil bøden er betalt.

Wolfgang Beecken
E-Mail: wolfgang.beecken@green-zones.eu