TOP 10 - De farligste miljøzoner i Europa - Tyske zoner har de højeste ozonniveauer

Berlin, 04.09.2019. Miljøzoneportalen Green-Zones har undersøgt, i hvilke europæiske miljøzoner der blev målt de højeste niveauer af den giftige og kræftfremkaldende gas ozon i løbet sommeren 2019.

Ozon (O3) dannes i høj grad i sommermånederne ved jordoverfladen, når kvælstofoxider, ilt og kraftig UV-stråling reagerer med hinanden. På grund af ozons ætsende virkning udgør den en stor risiko for vores sundhed ved længerevarende ophold i det fri. Ved mængder på over 200 µg/m³ ozon kan man opleve symptomer såsom sviende øjne, slimhindeirritationer i svælg, hals og bronkier, hovedpine, hoste og en nedsættelse af lungefunktionen. Ved mængder på over 180 µg/m³ har myndighederne derfor pligt til at advare befolkningen.
Ikke mindst af den grund bør der også indføres kørselsforbud ved for høje ozonniveauer i luften i stil med de kørselsforbud, der indføres i de europæiske miljøzoner ved for høje finstøv- og kvælstofoxidmængder. En regel om sådanne kørselsforbud eksisterer dog kun i få lande, så i de fleste miljøzoner kan der forekomme ekstremt høje ozonniveauer i luften.

sidstepladsen over de europæiske miljøzoner med de højeste ozonniveauer (målt på timebasis i mikrogram/m³) har vi den tyske by Darmstadt samt tre hollandske miljøzoner i byerne Arnheim, Delft og Rijswijk. I disse zoner er kørsel tilladt trods ozonmængder på 223-230 µg/m³.

I midterfeltet ligger miljøzoner i det tyske Ruhr-område samt i Wiesbaden. I disse zoner blev der i sommeren 2019 målt ozonmængder på 244-246 µg/m³, uden at offentligheden blev advaret om dette.

plads 1, og dermed i toppen over de farligste miljøzoner i Europa, ligger den tyske by Limburg. I denne miljøzone nåede man den 26.06.2019 en Europarekord på 251 µg/m³ ozon målt som middelværdi i 1 time. I modsætningen til den franske by Lyon blev der ikke indført kørselsforbud i Limburg.