TOP 10 - De mindste miljøzoner i Europa - Tyske diesel-minizoner kan være på en fodboldbane

Berlin, 11.09.2019. Miljøzoneportalen Green-Zones har målt de mindste europæiske miljøzoner ud fra deres længde og bredde.

plads 10 over de mindste miljøzoner i Europa finder vi miljøzonen Tyrol i Østrig. Zonen befinder sig på A12, Inntal-motorvejen, og har en længde på 83,6 km og en bredde på 22 m. På dette areal, der dermed måler 1,84 km², må der kun køre lastbiler, der som minimum overholder EURO-norm 4. Busser og personbiler kan stadigt køre frit uanset EURO-norm.

plads 9 over de mindste miljøzoner finder vi ”den store ø” (Grande Île) i Strasbourg. Øen i byens centrum har en længde/bredde på ca. 1400 x 950 m, og udgør dermed et areal på 1,33 km². Fra og med september 2019 skal Leveringskøretøjer som minimum besidde en Crit’Air-miljømærkat nr. 3 for at måtte køre ind i zonen. Desuden kan den overordnede ZPA-zone, der aktiveres afhængigt af vejrforhold, føre til endnu mere omfattende kørselsforbud i området.

I midterfeltet over de mindste miljøzoner i Europa befinder dieselforbudszonerne i tyske byer sig. Kørselsforbudszonerne Stresemannstraße og Max-Brauer-Allee i Hamburg har en længde på hhv. 3.000 m og 55 m og en bredde på hhv. 10 og 15 m, hvilket giver et areal på 0,03 og 0,008 km², og på disse strækninger er der kørselsforbud for dieselkøretøjer fra EURO-kategori 0-5.

plads 1, og dermed i toppen over de mindste miljøzoner, ligger dieselforbudszonen i Düsseldorf/Tyskland. Miljøzonen befinder sig i hver af de højre kørebaner på Prinz-Georg-Straße og har en længde på 650 m og en bredde på 2,5 m (i hver kørselsretning), hvilket tilsammen giver et areal på 3.250 m², hvilket ikke engang svarer til en halv fodboldbane. Her er kørsel kun tilladt med el- og hybridkøretøjer.