TOP 10 - De smukkeste miljøzoner i Europa – Rejsedestinationen Frankrig ligger helt i top

Berlin, 28.08.2019. Miljøzoneportalen Green-Zones har fundet frem til de europæiske miljøzoner, der med deres kulturelle seværdigheder, historiske byer eller skjulte skatte er et besøg værd.

pladserne 10 og 9 over de smukkeste miljøzoner i Europa ligger både Lyons gamle bymidte, som med sine mange smalle gyder, sit renæssancekvarter er blevet en UNSECO-kulturarv, samt kvarteret rundt om Frihedspladsen i ”sennepsbyen” Dijon. For omkring to år siden blev der i disse to franske byer indført såkaldte ZPA/ZPAd-zoner. Disse miljøzoner, der er afhængige af vejrforhold, aktiveres ved forhøjet luftforurening (finstøv, ozon, NOx) efter en forvarselsperiode på 24 timer. Når den er aktiveret er det forbudt for en lang række køretøjer fra forskellige køretøjskategorier at køre i zonen.

I midterfeltet har vi Amsterdam med dens kanaler, Wiens gamle bymidte, der er UNESCO-kulturarv, Nyhavns promenade, tyske Heidelbergs barokke bymidte samt franske Annecy, der også er kendt som ”Lille Venedig”. De er alle turistmagneter og dermed også beliggende i nogle beskyttede miljøzoner, hvor der gælder store begrænsninger for næsten alle type køretøjer.

plads 1 og dermed i top over de smukke miljøzoner i Europa har vi naturligvis Paris, som kun har et lille forspring ned til verdensarven i Prags historiske bymidte. Den franske hovedstad har for det første hele tre forskellige miljøzoner (ZCR, ZPA, ZFE) med omfattende begrænsninger for alle typer køretøjer. Men byen er naturligvis også kendt for dens mange turistattraktioner såsom Sacré Cœur på Montmartre, Louvre med Mona Lisa, Museum d’Orsay med værker af van Gogh, Rodin og andre franske impressionister samt, naturligvis, Eiffeltårnet.