Sandellsandberg-bygning lavet med GreenCoat®-stål vinder Design-S-prisen

Report this content

Den anerkendte "Fisksätra Folkets Hus" af Sandellsandberg Arkitekter i Stockholm, der anvendte bæredygtigt GreenCoat® farvebelagt stål fra SSAB, vandt den prestigefyldte svenske designpris, "Design-S 2020" i kategorien "Arkitektur".

“Fisksätra Folkets Hus” er et fritids- og lokalcenter, der for nylig blev opført i hjertet af Fisksätra, et lille bycentrum beliggende i Nacka (i Stockholms området). Det er den indledende fase af et omfattende renoveringsprojekt for dette område, der sigter mod at dyrke en atmosfære af social tolerance og miljømæssig bæredygtighed.

Inspireret af teltene i Stockholms Hagaparken og den nomadiske livsstil har “Fisksätra Folkets Hus” en unik, teltformet struktur, hvis vægge og tag blev opført med bæredygtigt GreenCoat® farvebelagt stål i sinusformede profiler i en varm sølvgrøn farve. Farven blev valgt på grund af dens evne til at komplementere de orange murstensbygninger i Fisksätras omgivelser. Der også har et 20 meter ovenlys, trekantede vinduer i et minimalistisk, men alligevel indbydende interiør. Samlet set blev strukturen designet til at have en tiltalende silhuet, der kunne ses af pendlere.

Den svenske stjernearkitekt, Thomas Sandell, fra Sandellsandberg Arkitekter, valgte GreenCoat Pro BT for sin evne til at skabe et bemærkelsesværdigt udvendigt udseende såvel for dets formbarhed, nem installation og UV- og korrosionsbestandighed.

Vi ønskede et bemærkelsesværdigt, men legende udtryk og ledte efter et holdbart materiale, der ville være velegnet til både vægge og tag,” sagde Thomas Sandell.

Derudover er GreenCoat® farvebelagt stål kendt for sin bæredygtighed. ”Da bygningen skulle være foreløbig, var det vigtigt at bruge et miljøvenligt materiale, der kunne genbruges,” forklarede Thomas Sandell. "Vi mener, at GreenCoat® er i front, når det gælder premium-byggeprodukter, der er bæredygtige og reducerer det miljømæssige fodaftryk markant."

Ud over sin høje ydeevne og æstetik har de fleste GreenCoat®-produkter en biobaseret belægning, hvor der anvendes en betydelig mængde svensk rapsolie i stedet for fossilbaserede olier. Denne patenterede belægningsteknologi er i øjeblikket den eneste af sin art på markedet.

For sin unikke tilgang til design og udvendig beklædning vandt ”Fisksätra Folkets Hus” den svenske designpris 2020.

Fototekst:

1. Thomas Sandell valgte GreenCoat® farvebelagt stål til væggene og taget på Fisksätra Folkets Hus på grund af dets æstetik, bæredygtighed og holdbarhed.
  2. Fisksätra Folkets Huss unikke struktur i sinusformede profiler er lavet med GreenCoat® stål i en varm sølvgrøn farve, der komplementerer Fisksätras orange murstensbygninger. ©Stena Fastigheter/Pixprovider
  3. Fisksätra Folkets Hus’s særskilte udtryk og minimalistiske interiør blev inspireret af både den nomadiske livsstil og Hagaparkens telte. Det blev tildelt den prestigefyldte svenske designpris 2020. ©Stena Fastigheter/Pixprovider

For yderligere information, kontakt:
Claus Haug, Sales Manager SSAB, phone: +45 60 40 2852, claus.haug@ssab.com

Lutz Felder, Marketing, SSAB, Tel: +49 211 9125 116, lutz.felder@ssab.com

SSAB er en stålvirksomhed med base i Norden og USA. SSAB tilbyder værdiskabende produkter udviklet i tæt samarbejde med kunderne for at skabe en stærkere, lettere og mere bæredygtig verden SSAB har medarbejdere i mere end 50 lande. SSAB har produktion i Sverige, Finland og USA. SSAB er noteret på Nasdaq Stockholm og har en sekundær notering på Nasdaq Helsinki. www.ssab.com. Du kan også finde os på de sociale medier: Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter og YouTube.

Tags: