Grundfos partner i projekt, der omdanner containere til bæredygtige, flydende studieboliger

Dansk iværksætter får international opmærksomhed med up-cycling af gamle containere til attraktive, flydende studieboliger. Den verdensberømte danske arkitekt Bjarke Ingels har tegnet Urban Rigger-projektet, og med et fundament af bæredygtighed og teknologisk nytænkning ser Grundfos det specielle byggeri som et godt eksperimentarium for udviklingen af fremtidens bolig og små samfund. Den første Urban Rigger er fortøjet i København.

”Man kan ikke lade være med at blive personligt grebet af idéen,” konstaterer Brian Sørensen, salgsdirektør for Building Services VVS og VA Entreprenør, hos Grundfos’ danske salgsselskab Grundfos DK A/S. ”Urban Rigger bygger grundlæggende på de samme værdier om samfundsmæssig ansvarlighed og bæredygtighed, som er fundamentet for Grundfos. Mange af Kim Loudrups tanker om fremtidens studieboliger og deres beboere ligner derfor også dem, der har været grundlaget for vores engagement i fx Grundfos Kollegiet på havnen i Aarhus. Her bor primært ingeniør- og maskinmesterstuderende, som aktivt kan deltage i videreudviklingen af husets teknologi,” forklarer salgsdirektøren. Det er i tråd med Urban Rigger, som Kim Loudrup selv kalder for et open source-projekt, hvor version 1.0 er placeret i København.

Et permanent behov
”Det er studieboliger, ikke ungdomsboliger,” understreger Kim Loudrup. ”Det er ikke til unge, der flytter hjemmefra, men udviklet og indrettet til studerende på videregående uddannelser. Unge, der vil noget med deres liv, som har holdninger til kloden og fremtiden, som vil være tæt på deres venner og bo i nærheden af deres uddannelsesinstitution. Altså bynært.”

Men bynært betyder dyre kvadratmetre, og målet er netop at skabe boliger, som de studerende har råd til.

”Mens bygherrerne står i kø for at få lov til at bygge dyrt og attraktivt på kajen, er der masser af plads langs bolværkerne og ved floder og kanaler i de europæiske studiebyer, hvor behovet er størst,” siger Kim Loudrup. ”Opgørelsen fra 2015 viser, at der mangler 20.000 studieboliger i Danmark, og selvom man i mange byer bygger på livet løs, vil tallet være status quo, for tilgangen af studerende stiger tilsvarende. Og Danmark er kun nr. 21 på listen over lande i Europa med manglende studieboliger. I 2025 vil der i Europa være et uopfyldt behov på 4 mio. sengepladser,” siger iværksætteren, der allerede har været kaldt til præsentation af idéen i flere lande.

Den geniale container
Kim Loudrup har altid været dybt fascineret af containeren, som han kalder for den mest optimerede infrastruktur på planeten. ”Her har man udtænkt et system, som er ens og anvendes på alle kontinenter. De er til rådighed over alt. Problemet opstår, når containeren ender sine dage. Afhængig af de globale stålpriser bliver de enten smeltet om eller efterladt, fordi det er for dyrt at fragte dem retur. Beslutter man sig for at smelte containeren om, har man i alt brugt 8,5 megawatt på dens livscyklus. Så i stedet for re-cycling satser vi på up-cycling. Altså fortsætte containerens liv på en ny måde. Det koster kun 450 kilowatt, og det sparer os for udledning af ca. 1.100 tons CO2 i forhold til at bygge en ny, traditionel bolig.”

Urban Rigger-projektet har foreløbig valgt at satse på syv europæiske markeder. Fra værftet i Polen, der producerer studieboligerne, kan alle markeder nås via vandvejen, og skulle der være en bro i vejen, er containerne monteret, så de kan klikkes af, mens forhindringen passeres.

Flydende studieboliger, version 1.0
Urban Rigger version 1.0 bliver til studieboliger for 12 personer i ni ombyggede, brugte containere med grønt gårdmiljø, badeplatform, kajakanløb, cykelparkering og fælles tagterrasse. Containerne placeres tre og seks i 2 etager på en 220 m2 betonponton, der indeholder teknikrum, 12 depotrum og et fuldautomatisk, fælles vaskeri.

”Da jeg præsenterede min idé for Bjarke Ingels, tog det ham mindre end fem minutter at komme helt inde i projektets dna, og han og BIG har tilført helt nye dimensioner,” lyder det fra idémageren, der sammen med et hold antropologer på forhånd havde lavet omfattende analyser af, hvordan nutidens studerende vil bo og hvilke krav, de stiller til deres bolig. ”Det er et sted, hvor de skal sove, lave mad og hvor der skal være plads til skrivebordsarbejde. Resten handler i høj grad om at bo i rammer, der giver et godt fællesskab. Nutidens og fremtidens studerende er meget optaget af at bo i små samfund – små Communities.”

Derfor er formen på Urban Riger også skabt efter Lego-princippet, så flere enheder kan placeres sammen i spændende formationer med fx fællesrum og caféer som ’små, flydende byer’.

Farvel til fjernvarmen
Kim Loudrup har været meget selektiv i sit valg af partnere til Urban Rigger-projektet. ”Målet har været at finde innovative danske virksomheder med et stort internationalt udsyn. Virksomheder, der ser et sådant udviklingsprojekt ’horisontalt,’ som han udtrykker det. ”Som ikke kun ser på sit eget produkts ’vertikale’ placering i projektet, men som ser perspektiver i fællesskabet – som Grundfos, der peger på Danfoss som en partner med synergi.” For mens Grundfos står for de energibesparende pumper til både spildevand, varmeforsyning og drikkevand, leverer Danfoss de varmepumper, der sørger for gulvvarme og forbrugsvand til Urban Rigger.

Pontonen er i beton, hvori der er indstøbt brineslanger, som optager energien fra vandet på skrogets yderside, sådan som det kendes fra jordvarme. Herved opnår væsken i slangerne en temperatur på 70° C, som varmepumpen sender ud i systemet.

”Energien til varmepumpen får vi fra Tesla-batterier, der er monteret i pontonen, og som oplades fra 60 m2 solceller på taget,” forklarer Kim Loudrup. ”Varmepumpen bruger 4,5 kW, mens outputtet fra den er på 17,5 kW. Vi har som de første i Europa fået lov til at bruge Tesla-batterier til den slags formål, og hvis vi i næste version får plads til flere solceller, vil vi også kunne være selvforsynende med strøm til LED-belysningen på Urban Rigger.”

Også på isoleringsfronten har Kim Loudrup tænkt alternativt. ”Metalcontainere er en udfordring både med hensyn til varme og kulde. Men i stedet for at bruge traditionelle, fyldige isoleringsmaterialer, arbejder vi med bl.a. aerogel, der har sit udspring i rumfarten samt aluthermo reflektiv isolering. Det er en isolering, der består af tynde alufolier fremstillet af recycled aluminimum fra fx øl- og sodavandsdåser. Folierne monteres på hver side af et skum-/plastmateriale, og resultatet er et få millimeter tykt materiale, der reflekterer temperaturen, hvilket betyder, at den samlede energiforbrug opfylder 2020-normerne. Dermed er Urban Rigger uden for den sædvanlige tilslutningspligt til fjernvarme.”

Det er bl.a. udviklingen af nye teknologier, materialer og brugervenlige løsninger, som Kim Loudrup satser på, at beboerne vil involvere sig i. ”I de fremtidige versioner vil vi så implementere de idéer, som de studerende bidrager med mod betaling af royalities.”

Også på anden vis er det muligt at betænke beboerne økonomisk. ”Vi indregner jo leje af bolværksplads i vores økonomi, men i en fransk by ser det ud til, at vi får tilbudt gratis kajplads. Da vores projekter jo fra starten er fuldt finansierede, har vi tilbudt, at besparelsen på lejen i stedet indsættes på en konto, så hver beboer ved fraflytning efter et antal år kan få udbetalt 15.000 € til videre studier,” lyder perspektiverne fra Kim Loudrup.

Partnere med til at søsætte projektet
Foruden Grundfos og Danfoss er ingeniørvirksomheden Niras og Bjarke Ingels og hans 300 mand store arkitekttegnestue i New York, BIG Architects, partnere i projektet. Det samme gælder tyske Miele, som Kim Loudrup fandt ud af havde udviklet en speciel varmeventileringspumpe til tørretumblere, som kunne finde anvendelse i Urban Rigger. Som det var tilfældet hos Grundfos, fandt projektet også hos Miele vej til den øverste ledelse, der på stedet meldte sig som partner.

”Jeg tror, at vi som partnere alle ser projektet i samme lys – masser af innovation og en mulighed for at være med til at blåstemple og bære et fantastisk engagement og en stribe unikke idéer frem for et internationalt publikum,” uddyber Brian Sørensen. ”Og lige nu fokuserer man på studieboliger, men mulighederne er jo uendelige. Små hoteller, vandrehjem, uddannelsesinstitutioner, ældreboliger – og i disse tider: hjem for flygtninge. Og fordelen ved Urban Rigger er jo, at de bare kan flyttes, hvis behovene ændrer sig,” siger salgsdirektøren, der i den grad ’er med’.

Urban Rigger får i øvrigt sin internationale debut på Arkitekturbienalen i Venedig 2016, hvor arkitekter fra hele verden i perioden 28. maj til 27. november præsenteres for de mest udfordrende og nytænkende projekter på arkitekturfronten. Urban Rigger er valgt som officielt bidrag på det ypperste fra Danmark.

Udvikling, produktion og salg af Urban Rigger varetages af selskabet Udvikling Danmark A/S, der også har Kim Loudrup som medejer.

Du kan også læse historien på grundfos.dk

____________________________________________________

BIG – Bjarke Ingels Group
Daria Pahhota, Head of Communications