Udvidet ALPHA2-sortiment åbner op for flere anvendelsesmuligheder

Der er familieforøgelse i serien af verdens mest energieffektive cirkulationspumper. Grundfos introducerer 8 meter-varianter af den velkendte og gennemprøvede ALPHA2-pumpe, hvilket bl.a. kan være et økonomisk fordelagtigt alternativ i større gulvvarmeanlæg, varmeanlæg i store en- og tofamiliehuse og ventilationsanlæg i institutioner og kontorbygninger.

Det er ikke mange uger siden, at Grundfos kunne fortælle om nye funktioner i ALPHA2-pumperne, men allerede nu er der mere nyt at fortælle. Det handler om en udvidelse i toppen af produktsortimentet, som nu også omfatter en serie af pumper med et tryk på op til 80 kilopascal. Det giver mulighed for at anvende ALPHA2 til fx gulvvarmeanlæg på 250-300 m2, i vandbårne radiatorer i større en- og tofamiliehuse, i ventilationsanlæg på skoler, plejehjem og i kontorbygninger samt i visse jordvarmeinstallationer.

”Det er anlæg af en størrelse, hvor mange installatører har vaklet mellem ALPHA2- og MAGNA3-løsninger”, fortæller salgschef Brian Sørensen fra Grundfos, Building Services.

”Mange har for at være på den sikre side valgt MAGNA3, der i nogle tilfælde kan være overdimensioneret til opgaven. Her kan de nye 8 meter-varianter være et alternativ og ikke mindst et muligt økonomisk fordelagtigt alternativ".

Højere tryk, energieffektivitet og nye funktioner
80’er-serien, som er fællesbetegnelsen for de nye store ALPHA2-pumper, er bygget med samme gennemprøvede teknologi som sine familiemedlemmer, men den nye serie har et højere differenstryk og flow. Serien leveres også med rustfrit pumpehus, som gør pumpen særlig velegnet til anvendelse i brugsvandsinstallationer og i anlæg med aggressive væsker.

Tilslutningsmulighederne dækker rørføringer på både 1, 1½ og 2 tommer, og Brian Sørensen fremhæver desuden, at muligheden for at vælge den nye ALPHA2-pumpe i en kort, 130 mm udgave, gør den anvendelig til pumpeudskiftninger i små units, hvor der er brug for ekstra tryk.

De nye, store ALPHA2-versioner lever med et energieffektivitetsindeks på kun 0,18 op til pumpefamiliens ry for energibesparelser. Seriens mindre familiemedlemmer er med et energieffektivitetsindeks på kun 0,15 verdens mest energibesparende i sin klasse. Foruden energieffektiviteten og AUTOADAPT udmærker 80’er-serien sig også med de nye ALPHA2-funktioner, der netop er blevet introduceret. Det gælder bl.a. robust opstart og antiblokering, hvor pumpen i bogstaveligste forstand ryster eventuelle aflejringer af sig efter længere tids stilstand.

I længere perioder med stilstand, fx i sommerferier, kan pumpen også beskyttes mod aflejringer ved at anvende den nye sommerfunktion. Det betyder, at pumpen går i dvale, men vågner en gang i døgnet og kører 2 minutter, så løberen ikke sætter sig fast.

Desuden har ALPHA2 nu indbygget tørløbssikring, der forhindrer, at pumpen kører, hvis ikke der er vand i pumpehuset.

Den nye ALPHA2 80’er-serie
Serien består af en række varianter, hvoraf tre er i rustfrit stål

VVS-nr.          Typebetegnelse

380470080      ALPHA2 15-80 130 1x230V 50Hz 6H
380471080      ALPHA2 25-80 130 1x230V 50Hz 6H
380471081      ALPHA2 25-80 180 1x230V 50Hz 6H
380472080      ALPHA2 32-80 180 1x230V 50Hz 6H
380461080      ALPHA2 25-80 N 130 1x230V 50Hz 6H
380461081      ALPHA2 25-80 N 180 1x230V 50Hz 6H
380462080      ALPHA2 32-80 N 180 1x230V 50Hz 6H

_______________________________________________

Brian Sørensen, Salgschef
Building Services

Mange har for at være på den sikre side valgt MAGNA3, der i nogle tilfælde kan være overdimensioneret til opgaven. Her kan de nye 8 meter-varianter være et alternativ og ikke mindst et muligt økonomisk fordelagtigt alternativ.
Brian Sørensen, salgschef, Building Services Grundfos