• H. Lundbeck A/S/

Delårsrapport for 3. kvartal 2012: Registreringsansøgning indsendt for vortioxetin i USA og EU – Fordobling i omsætningen af Nye Produkter

H. Lundbeck A/S (Lundbeck) rapporterer en omsætning på DKK 3.563 mio. i 3. kvartal 2012, eksklusive Lexapro® i USA, svarende til en stigning på 2% i forhold til samme periode sidste år. EBITDA og EBIT udgjorde henholdsvis DKK 846 mio. og DKK 661 mio., svarende til en EBITDA-margin på 23,4% og en EBIT-margin på 18,2%. Overskuddet var påvirket af stigende omkostninger til lanceringer af Lundbecks nyere produkter samt nedgang i omsætningen af Lexapro som følge af generisk konkurrence i USA.

• Lundbeck har indsendt registreringsansøgning for sit nye multimodale antidepressive lægemiddel vortioxetin i Europa og Nordamerika – en behandling der kan gavne patienter med depression, som har behov for yderligere behandlingsmuligheder

• Salget af Nye Produkter* steg med 100% og udgjorde 17% af omsætningen i 3. kvartal

• Salget af Onfi™ i USA lever op til forventningerne med en omsætning på DKK 174 mio. i årets første ni måneder

• Escitalopram i Japan har nu en markedsandel på 6,1% og genererede i årets første ni måneder en royaltybetaling på DKK 133 mio.

• Tredje kvartals omsætning i USA, eksklusive Lexapro, steg med 44%

• Treanda® lanceret i Canada, og Azilect® lanceret i Thailand, Hongkong og Australien

• Lundbeck er på vej til at indfri resultatforventningerne til 2012

Omsætningsfordeling

DKK mio. 3. kvt. 2012 3. kvt. 2011 Vækst Vækst i
lokalvaluta
Nye Produkter* 611 305 100% 78%

Cipralex 1.399 1.456 (4%) (4%)
Ebixa 667 707 (6%) (5%)
Azilect 328 301 9% 10%
Xenazine 317 193 64% 45%

Europa 1.891 1.934 (2%) (3%)
USA (ekskl. Lexapro) 593 411 44% 28%
Internationale Markeder 902 901 0% (1%)

Samlet omsætning 3.617 3.975 (9%) (10%)

*Nye produkter omfatter Xenazine, Sabril, Sycrest, Lexapro (Japan), Onfi og Treanda

Lundbecks koncernchef Ulf Wiinberg udtaler i forbindelse med delårsrapporten for 3. kvartal:
“Det glæder mig meget, at vi nu er kommet et skridt nærmere lanceringen af vores nye antidepressive lægemiddel vortioxetin efter indsendelse af en registreringsansøgning i Europa, Canada og det yderst vigtige amerikanske marked. Jeg er også yderst tilfreds med de strategiske fremskridt med vores nye produktlanceringer og vores geografiske ekspansion.”