Lundbeck etablerer forskningscenter i Kina

H. Lundbeck A/S (Lundbeck) har for første gang etableret eget forskningscenter i Kina og bliver derfor langt bedre i stand til at udnytte de mange forskningsmæssige muligheder her.

Det nye center vil forbedre Lundbecks muligheder for at lokalisere interessante nye opdagelser i de kinesiske og asiatiske forskningsmiljøer, og vil samtidig gøre det lettere for virksomheden at indgå i forskningssamarbejder med virksomheder og universiteter herfra. Det nye center supplerer Lundbecks forskningscentre i Europa og USA og fuldender dermed virksomhedens globale platform for forskningsalliancer.

”Der er enorm fremdrift og mange muligheder i de kinesiske og asiatiske forskningsmiljøer, ikke mindst inden for lægemiddelforskning. Ved at være direkte tilstede med eget forskningscenter får vi de bedste chancer for indfri det store potentiale, der er i Kina og Asien”, siger Peter Høngaard Andersen, vicekoncerndirektør med ansvar for Lundbecks eksterne forskningssamarbejder.

Omfattende forskning
Etableringen i Kina sker som led i Lundbecks overordnede forsknings- og udviklingsstrategi, som skal skabe mulighed for opdagelsen og udvikling af nye lægemidler, der rammer hjernesygdommenes underliggende mekanismer og dermed ikke alene kan behandle symptomerne mere effektivt, men som også kan påvirke sygdommenes forløb.

Strategien forudsætter omfattende forskning i hjernens og dens sygdommes biologi og mekanismer, og Lundbeck vil blandt andet løfte denne opgave ved yderligere at øge antallet af sine eksterne forskningssamarbejder. Personlige relationer, netværk og egen lokal tilstedeværelse er afgørende forudsætninger for, at det kan lade sig gøre.

Lundbeck har gennem de seneste ti år etableret og udbygget forskningsnetværk i Kina og fuldender dette arbejde med etableringen af det nye forskningscenter, som sender et meget kraftigt signal om Lundbecks stærke engagement til de kinesiske forskningsmiljøer og myndigheder. Derfor vil det nye forskningscenter gøre det langt lettere at øge antallet af forskningssamarbejder med virksomheder og universiteter i Kina og Asien.

”Det er vigtigt at være der, hvor de potentielle samarbejdspartnere er, for effektivt at kunne identificere og forfølge muligheder for partnerskaber. Vi har lavet flere gode og vigtige alliancer i Asien tidligere, men vi vil kunne lave endnu flere fremover”, forklarer Peter Høngaard Andersen.

Placering i stærk klynge
Centret, der i første omgang vil beskæftige mere end 30 medarbejdere og koncentrere sig om medicinalkemisk forskning, er placeret i Shanghai, som har en stærk tradition for medicinsk forskning og i dag er centrum for en af Kinas stærkeste klynger inden for dette område. Adskillige internationale medicinalkoncerner og velestimerede universiteter har til huse i Shanghai, og det bliver en vigtig opgave for forskningscentrets direktør, Dr. Zheng Li, at opbygge relationer til videnskabelige institutioner og skabe kontakt til kontraktforskningsinstitutioner i Kina.

Hidtil har Lundbeck outsourcet forskellige forskningsopgaver til kinesiske kontraktforskningsinstitutter. Det nye forskningscenter vil således primært udføre arbejde, som i dag er outsourcet til Kina, og etableringen vil ikke have nogen umiddelbare konsekvenser for Lundbecks øvrige forskningscentre. Lundbeck forventer, at man også fremover vil outsource visse forskningsopgaver til kinesiske kontraktforskningsinstitutter.

Samarbejde med Investeringsfonden for Udviklingslande
Lundbecks kinesiske forskningscenter etableres i samarbejde med Investeringsfonden for Udviklingslande (IFU), som har bistået Lundbeck med rådgivning og finansiering.

Samarbejdet omfatter også et mindre færdigvarepakkeri i Kina, som vil stå klar i 2012 og give Lundbeck bedre kontrol med forsyningskæden på det kinesiske marked og dermed yderligere højne virksomhedens forsyningssikkerhed her.

”Kina er et vigtigt marked for dansk erhvervsliv og ofte er det afgørende at etablere sig i landet for at få succes. Vi er derfor glade for samarbejdet med Lundbeck, der som følge af investeringen får styrket deres position i Kina. I IFU arbejder vi i stigende grad sammen med medicinalindustrien, der har stor betydning for dansk økonomi,” siger Finn Jønck, administrerende direktør for IFU.

Yderligere oplysninger

Mads Kronborg, pressechef                                                                     Simon Augustesen, Media Relations
Telefon (direkte): 36 43 28 51                                                                   Telefon (direkte): 36 43 49 80

H. Lundbeck A/S (LUN.CO, LUN DC, HLUKY) er en international farmaceutisk virksomhed, der er dybt engageret i at forbedre livskvaliteten for mennesker, som lider af sygdomme i centralnervesystemet (CNS). Lundbeck arbejder med forskning, udvikling, produktion, markedsføring og salg af lægemidler i hele verden målrettet lidelser som depression, angst, skizofreni, søvnløshed samt Huntingtons, Alzheimers og Parkinsons sygdomme.

Lundbeck blev grundlagt i 1915 af Hans Lundbeck i København, og har i dag ca. 5.900 ansatte over hele verden. Lundbeck er en af verdens førende virksomheder inden for CNS-området. Lundbeck omsatte i 2010 for DKK 14,8 mia. (ca. EUR 2,0 mia. eller USD 2,6 mia.). For mere information, se www.lundbeck.com.

Om IFU
IFU - Investeringsfonden for Udviklingslande - rådgiver og investerer med danske virksomheder i Afrika, Asien og Latinamerika. Investeringerne sker på et kommercielt grundlag i form af aktiekapital, lån og garantier til projektselskaber og formålet er at fremme den økonomiske og sociale udvikling i investeringslandene. Samtidig bidrager fonden til, at danske virksomheder får fodfæste på nye vækstmarkeder.

IFU har sammen med danske virksomheder aftalt investeringer for omkring 100 mia. kr. i mere end 700 projektselskaber fordelt på 85 udviklingslande. IFU har hovedkontor i København regionale kontorer i Kina, Indien, Sydafrika, Kenya og Ghana. Se mere på www.ifu.dk