• H. Lundbeck A/S/

Lundbeck lancerer Selincro® – det første og eneste lægemiddel til reduktion af alkoholforbruget hos patienter med alkoholafhængighed

H. Lundbeck A/S (Lundbeck) har i dag begyndt lanceringen af Selincro® i de første markeder og dermed gjort lægemidlet tilgængeligt for patienter med alkoholafhængighed og et stort alkoholforbrug i Norge, Finland, Polen og de Baltiske lande. Det er første gang i mere end 10 år, at der lanceres et nyt lægemiddel til behandling af alkoholafhængighed i Europa1,2,3,4. Yderligere lanceringer vil følge i 2013 og 2014.

Selincro® er det første og eneste lægemiddel som er godkendt til reduktion af alkoholforbruget hos patienter med alkoholafhængighed5. I kliniske studier har Selincro® reduceret alkoholforbruget med omkring 60 pct. efter seks måneders behandling6,7

”Vi er stolte over at kunne gøre Selincro® tilgængeligt for patienter, der lider af alkoholafhængighed. Der er store udækkede medicinske behov på dette område, og vi glade for at kunne introducere et innovativt behandlingskoncept, der giver nye muligheder for patienter, som måske ellers ikke ville søge behandling”, siger Ole Chrintz, vicekoncerndirektør for Internationale Markeder og Europa hos Lundbeck.

Om Selincro®

Selincro® er indiceret til reduktion af alkoholforbruget hos voksne alkoholafhængige patienter, som har et stort alkoholforbrug (mænd >60 g om dagen, kvinder >40 g om dagen) uden fysiske abstinenssymptomer, og som ikke kræver øjeblikkelig afrusning.

Selincro® bør kun ordineres sammen med løbende psykosocial støtte, der fokuserer på at fremme overholdelsen af behandlingen og på at reducere alkoholforbruget. Selincro® bør kun ordineres til patienter, som fortsat har et stort alkoholforbrug to uger efter den første vurdering.

Selincro® skal tages efter behov. På dage, hvor patienten erkender at have en risiko for at indtage alkohol, skal patienten tage én tablet helst 1-2 timer før det tidspunkt, hvor patienten forventer at drikke. Den maksimale dosis Selincro® er én tablet dagligt. I de kliniske forsøg blev Selincro® indtaget ca. halvdelen af dagene i gennemsnit. Selincro har vist sig at være generelt veltolereret. De hyppigst forekommende bivirkninger i de kliniske studier var kvalme, svimmelhed, søvnbesvær og hovedpine. Hovedparten af disse bivirkninger var milde til moderate, observeret i forbindelse med start af behandling og kortvarige.8

Om alkoholafhængighed

Alkoholafhængighed er en hjernesygdom, som højst sandsynligt vil have et progressivt forløb.9,10 Alkohol er giftigt for de fleste af kroppens organer, og alkoholforbruget er tæt forbundet med risiko for sygdomme og dødelighed.11 Alkohol er en medvirkende årsag til over 60 typer sygdomme og skader.12,13 Genetiske og miljømæssige faktorer er vigtige for udviklingen af alkoholafhængighed, og de genetiske faktorer udgør ca. 60 % af risikoen for at udvikle sygdommen.14 Et af de vigtigste kendetegn ved alkoholafhængighed er en ofte overvældende trang til at indtage alkohol. Patienterne oplever problemer med at styre deres forbrug af alkohol og fortsætter med at indtage alkohol til trods for de skadelige følger. En diagnose på alkoholafhængighed kræver, at mindst 3 ud af 6 kriterier i ICD-10 klassificeringen fra WHO er opfyldt.15

Overforbrug af alkohol er udbredt i mange dele af verden og særligt i Europa, hvor over 14 millioner mennesker er alkoholafhængige.16 I Europa er antallet af patienter i behandling lavt, idet kun 8 % af patienterne er i behandling.17 Målsætninger om afholdenhed og reduktion bør begge overvejes som led i et omfattende behandlingstilbud til patienter med alkoholafhængighed.18

Mads Kronborg, pressechef

Telefon (direkte): +45 36 43 28 51

Referencer:

1Kragh et al. Bull. Hist. Chem. 2008, VOLUME 33, Number 2

2Anderson, S. 2004. Current Developments: Can Campral Cure Alcohol Abuse? Journal of Addictive Disorders. Retrieved from http://www.breining.edu.

3IMS Knowledge link

4Adis Insight

5Mann et al. Epub ahead of print, dec 2012, Biol Psychiatry. http://dx.doi.org/10.1016/j.biopsych.2012.10.020

6Van den Brink et al. Poster no. 1107 presented at the 21st European Congress of Psychiatry, Nice, France, 6-9 April 2013. Esense 1 – randomised controlled 6-month study of as-needed nalmefene: subgroup analysis of alcohol dependent patients with high drinking risk level. Available at:  http://epa.ekonnect.co/swf/poster_viewer.aspx