Patientforeninger giver Lundbeck topkarakter

I en ny global undersøgelse, blandt 600 patientforeninger fra i alt 56 forskellige lande verden over, er H. Lundbeck A/S (Lundbeck) vurderet helt i top og indtager en samlet førsteplads foran Novartis og Gilead Science. Lundbeck fik en placering som nummer 3 i den tilsvarende undersøgelse fra 2011.

Patientforeninger er blevet bedt om at bedømme medicinalvirksomhederne på seks parametre, og udover at indtage den samlede førsteplads ligger Lundbeck også bedst bedømt på to af i alt seks parametre. Det gælder ’bedst til at sikre patientinformation af høj kvalitet’ og ’bedst til at være transparente i relationen til eksterne interessenter.’

”Vi er både glade og stolte over, at patientforeninger fra hele verden bedømmer os så positivt. Vi mener det, når vi siger, at vores ambition er at være en af de virksomheder i verden, der gør den største forskel for patienter med hjernesygdomme. Og også i vores samarbejde med patientforeninger, med hvem vi altid tilstræber troværdig og nuanceret dialog, sætter vi handling bag ordene. Det, tror jeg, er baggrunden for, at vi sidste år samlet set blev nummer tre og i år altså blev vurderet som den samlet set bedste lægemiddelvirksomhed” udtaler koncernforsknings- og udviklingsdirektør i Lundbeck, Anders Gersel Pedersen og tilføjer:

”Samtidig har Lundbeck valgt at intensivere forskning og fokus på hjernesygdomme på et tidspunkt, hvor mange andre medicinalvirksomheder omvendt reducerer forskningen på dette område. Det betyder, at mange patienter og pårørende sætter deres lid til, at Lundbeck vil være i stand til at hjælpe dem. Det ansvar er vi os meget bevidste.”

Det er den uafhængige researchorganisation PatientView, der står bag undersøgelsen, som er gennemført i løbet af november og december 2012. De 600 deltagende patientforeninger er blevet udvalgt ud fra et kriterium om et så indgående kendskab til medicinalindustrien og dens selskaber, at de meningsfuldt kunne vurdere dem.

Lundbecks resultater
I alt har 40 patientforeninger fra 26 lande vurderet Lundbeck i undersøgelsen. De 40 patientforeninger repræsenterer hele spektret inden for hjernesygdomme og dækker både neurologiske sygdomme, psykiske lidelser og kroniske sygdomme.

De deltagende patientforeninger blev bedt om at vurdere medicinalselskabernes evner på seks parametre (Lundbecks placering i parentes):

1. Bedst til at have en patient-centreret strategi (10)
  2. Bedst til at sikre patientinformation i høj kvalitet (1)
  3. Bedst til at gøre en indsats for at sikre patientsikkerhed (2)
  4. Bedst til levere effektive produkter af høj kvalitet (3)
  5. Bedst til at være transparente i relationen til eksterne interessenter (1)
  6. Bedst til at optræde med integritet (4)

De seks parametre er fundet i samarbejde mellem patientforeningerne og medicinalindustrien.

Baggrund
Undersøgelsen er gennemført og finansieret af PatientView, en uafhængig, global researchorganisation med tætte bånd til patientforeninger og sundhedsorganisationer verden over, og blev foretaget fra midt i november til midt i december 2012. Resultaterne af undersøgelsen er et udtryk for 600 patientgrupper og -foreningers syn på 29 individuelle medicinalvirksomheder og medicinalindustrien som helhed.

De deltagende patientforeninger blev udvalgt ud fra et kriterium om et så indgående kendskab til medicinalindustrien og dens selskaber, at de meningsfuldt kunne vurdere dem.

Simon Mehl Augustesen, Media Relations                      Stine Wind, Media Relations
Telefon (direkte): 36 43 49 80                                         Telefon (direkte): 30 83 53 06

H. Lundbeck A/S (LUN.CO, LUN DC, HLUKY) er en international farmaceutisk virksomhed , der er dybt engageret i at forbedre livskvaliteten for mennesker, der lider af hjernesygdomme. Lundbeck arbejder således med forskning, udvikling, produktion, markedsføring og salg af lægemidler i hele verden målrettet lidelser som depression, angst, psykotiske lidelser, epilepsi samt Huntingtons, Alzheimers og Parkinsons sygdomme.

Lundbeck blev grundlagt i 1915 af Hans Lundbeck i København og har i dag ca. 6.000 ansatte over hele verden. Lundbeck er en af verdens førende farmaceutiske virksomheder inden for hjernesygdomme. Lundbeck omsatte i 2011 for DKK 16,0 mia. (ca. EUR 2,2 mia. eller USD 3,0 mia.). Yderligere oplysninger fås på www.lundbeck.com.