H+H International A/S - Brev til EU Kommissionen vedrørende Xellas meddelelse

København, Danmark, 2011-01-28 13:26 CET (GLOBE NEWSWIRE) --

Dampfærgevej 27-29, 5.

Brev til EU Kommissionen vedrørende Xellas meddelelse

Xella International Holdings S.á.r.l. (Xella) har 14. januar 2011 offentliggjort en meddelelse på sin hjemmeside om sin intention om at fremsætte et tilbud på alle aktierne i H+H International A/S (H+H International), jf. selskabsmeddelelse nr. 232 af 17. januar 2011.

I Xellas meddelelse står følgende: “For at fremskynde processen og øge sandsynligheden for en transaktion vil Xella straks påbegynde den formelle regulatoriske proces ved at indgive en fusionsanmeldelse hos de relevante konkurrencemyndigheder, herunder særligt EU Kommissionen ” (egen oversættelse).

For at beskytte H+H Internationals og dets aktionærers interesser, har H+H International i dag sendt et brev til EU Kommissionen, da det er H+H Internationals holdning, at Xellas meddelelse ikke er udtryk for god tro om hensigten om at fremsætte et offentligt tilbud som påkrævet i henhold til Artikel 4, stk. 1 i Fusionskontrolforordningen.

H+H Internationals holdning baserer sig på følgende:

• Den faktuelle baggrund og historiske kontekst inden for hvilket tilbuddet gives: Xella har vedvarende forfulgt en overtagelse af H+H International og har i alle tilfælde fejlet i at afgive et troværdigt tilbud. Det sidste forsøg blev gjort i november 2010, jf. selskabsmeddelelse nr. 229 af 16. november 2010.

• De juridiske implikationer af meddelelsen: I henhold til dansk ret udgør formuleringen af Xellas meddelelse ikke en forpligtelse for Xella til faktisk at afgive tilbuddet på noget tidspunkt. Xellas meddelelse kan således ikke sammenlignes med et ”pre-conditional offer”, hvorefter – efter opnåelse af regulatorisk godkendelse – et selskab ville være forpligtet til at fortsætte med at afgive et faktisk tilbud til aktionærerne. Endvidere fastslås det i Xellas meddelelse, at meddelelsen “ikke udgør en beslutning om at afgive et tilbud […]. Der er ingen sikkerhed for at noget tilbud i sidste instans vil blive afgivet” (egen oversættelse).

• Den indikerede tilbudspris på DKK 67,50: Denne pris var præcis den tilbudspris, som blev afvist under Xellas seneste forsøg på at overtage H+H International i november 2010, og alle store aktionærer har bekræftet, at de ikke under nogen omstændigheder under de nuværende markedsvilkår vil acceptere et tilbud på dette niveau.

På basis af dette har H+H International anmodet EU Kommissionen om at kontrollere, at kravet om god tro er opfyldt, før den overvejer at acceptere en anmeldelse.

Bestyrelsesformand Anders C. Karlsson på tlf. +46 70 524 74 80