H+H International A/S - H+H International A/S sælger H+H Česká republika s.r.o.

Selskabsmeddelelse nr. 271, 2012

København, Danmark, 2012-09-21 06:30 CEST (GLOBE NEWSWIRE) --

H+H International A/S sælger H+H Česká republika s.r.o.

H+H International A/S (H+H) har i dag indgået en aftale om at sælge samtlige aktier i H+H Česká republika s.r.o. (H+H Česká) til Xella CZ s.r.o., et selskab i Xella-koncernen (Xella). Købesummen udgør DKK 112 mio. (€15 mio.) (enterprise value), eksklusive fast ejendom, som efter transaktionens gennemførsel vil blive udlejet til Xella. Transaktionen forventes gennemført i løbet af 4. kvartal 2012.

Salget er alene betinget af gennemførsel af en koncernintern overdragelse af ejendommene i H+H Česká til et andet selskab i H+H koncernen senest 31. januar 2013.

Bestyrelsesformand Anders C. Karlsson udtaler:

”H+H har overordnet tre strategiske mål:

• At blive eller forblive nr. 1 eller 2 på alle dets geografiske markeder.
  • At opnå en kapacitetsudnyttelse på over 75 % på hver fabrik for at skabe fornuftig rentabilitet.
  • At være økonomisk uafhængig.

Det er vores vurdering, at H+H Česká ikke inden for en rimelig tidshorisont ville kunne opnå de strategiske mål om markedsposition og kapacitetsudnyttelse. Det er derfor meget positivt, at vi har kunnet indgå en aftale om frasalg, hvor salgsprisen afspejler stærk strategisk interesse og de synergier, som Xella vil kunne opnå. Vi understøtter hermed vores strategiske mål om øget økonomisk uafhængighed.”

H+H Česká havde i 2011 en omsætning på DKK 62,7 mio. Pr. 30. juni 2012 var selskabets bogførte egenkapital DKK 90,5 mio.

Transaktionen forventes at påvirke H+H’s EBITDA negativt med ca. DKK 5,1 mio. for 2012, hvoraf ca. DKK 1 mio. relateres til højere omkostninger i andre koncernselskaber og den ophørte aktivitet i Tjekkiet. I forbindelse med overførsel af ejendommen til et andet selskab i H+H-koncernen vil der ske en nedskrivning af værdien af ejendommen på DKK 41,8 mio.

Provenuet vil blive anvendt til at reducere H+H’s nettorentebærende gæld. Transaktionen vil regnskabsmæssigt blive behandlet som en særlig post. Forventningerne til 2012 oplyst i delårsrapporten for 1. halvår 2012 (jf. selskabs­meddelelse nr. 270 af 23. august 2012) fastholdes.