Haglöfs’ bæredygtighedsarbejde gøres mere synligt

At være bevidst og at tage ansvar har længe været fokuspunkter hos Haglöfs. Emner som miljøpåvirkning, arbejdsforhold og menneskerettigheder er parametre i den daglige drift af Haglöfs. Udvikling af produkter af høj kvalitet med lang levetid er naturligvis et første skridt på vejen, men Haglöfs’ bæredygtighedsarbejde går meget længere end det.

Haglöfs’ vision er at placere sit brand som den førende indenfor teknisk udendørsudstyr og bæredygtighed på alle verdens nøglemarkeder. Meget af dette arbejde er en løbende proces, der består af konstante forbedringer, ét skridt ad gangen. I løbet af 2013 opstillede Haglöfs nye, mere aggressive bæredygtighedsmål, der vil være i kraft indtil udgangen af 2015.

• 50 % af alle solgte beklædningsgenstande, vil være fremstillet af genbrugt materiale.
  • 80 % af alle solgte beklædningsgenstande vil være bluesign®-produkter, dvs. fremstillet af materiale godkendt af bluesign®.
  • 50 % af alt solgt udstyr vil være fremstillet af bluesign®-godkendt og/eller genbrugt materiale.
  • 40 % af alt solgt fodtøj vil være fremstillet af genbrugte materialer.

Take Care-symbolet
Haglöfs har indtil nu taget ganske store skridt på vej mod sin vision, og en stor del af virksomhedens produkter er mærket med Haglöfs’ Take Care-symbol for Efterår/Vinter 2014. Dette symbol tjener som en vejledning for folk, som søger efter de Haglöfs-produkter, der er kommet længst. For at et Haglöfs-produkt kan bære Take Care-symbolet, skal det tilfredsstille mindst et af de følgende kriterier:

• Det skal være et bluesign®-produkt.
  • Det skal være fremstillet af genbrugt materiale (50 % eller derover).
  • Fremstillet af økologisk bomuld.

I Haglöfs' beklædningskollektion for sæsonen Efterår/Vinter 2014 vil mere end 60 % af produkterne være mærket med Take Care-symbolet, når de når frem til butikkerne. Målet er, at dette tal skal stige støt.

Bæredygtig produktudvikling
Haglöfs’ mål er at begrænse miljøpåvirkningen af sine produkter. Ved udviklingen af hvert nyt produkt søger virksomheden derfor efter materialer, der er fremstillet med så lille negativ miljøpåvirkning som muligt. For at blive leverandør til Haglöfs er det i dag mere eller mindre et krav at være en bluesign®-systempartner. Et andet vigtigt skridt i denne proces er at øge andelen af genbrugte materialer i produkterne. Adskillige af produktlinjerne hos Haglöfs er i øjeblikket baseret på genbrugt polyester.

Hvad angår funktionelle materialer er det i mange tilfælde nødvendigt at anvende kemikalier for, eksempelvis, at gøre dem vandtætte eller vandafvisende men samtidig åndbare - egenskaber som mange udendørsentusiaster kræver. Men dette forhindrer ikke Haglöfs i fortsat at stille spørgsmål og prøve at tænke udenfor kassen. For et antal produktlinjer, der ikke behøver at være fuldstændig vandtætte, har Haglöfs i stedet valgt at gøre dem vandafvisende ved at imprægnere med et materiale (DWR), der ikke indeholder fluorocarbon.

Vidtrækkende ansvar
Et andet vigtigt aspekt af bæredygtighedsarbejdet er at sikre, at de mennesker, der arbejder for Haglöfs' producenter, arbejder under acceptable forhold. For 2 år siden sluttede Haglöfs sig til Fair Wear Foundation (FWF) - et internationalt, uafhængigt verifikationsinitiativ, der er viet til at forbedre arbejdsvilkår og lønninger for arbejdere i tøjindustrien over hele verden. Når Haglöfs forhandler om nye produktionsaftaler, er det første valg altid producenter, der imødekommer Haglöfs’ og FWF’s Arbejdspraksiskodeks. Som et direkte resultat af arbejdet med FWF har Haglöfs også besluttet sig for at eliminere produktion i lande, der ikke kan garantere rimelige arbejdsforhold.

Tekst og billeder kan findes på www.haglofs.com/press

For yderligere information, kontakt venligst:

Lars Merrild
+ 45 60 200 900