Kvartalsregnskab Q1 2022 – Handelsbanken Danmark

Årets første kvartalsregnskab viser en stabil forretningsudvikling og et resultat efter nedskrivninger, der ligger 7% højere end første kvartal 2021. Fremgangen er primært båret af stigende renteindtægter på baggrund af et stigende erhvervsudlån. Der har desuden været tilbageførsel af nedskrivninger. Egenkapitalforretningen steg til 12,4% i kvartalet. Indtægts- og resultatfremgangen leveres på trods af den særlige situation, at banken står over for et ejerskifte.

”Vi fortsætter med at øge både top- og bundlinje i kvartalet, og det er jeg meget tilfreds med,” siger Lars Moesgaard, adm. direktør i Handelsbanken Danmark. ”Det beviser endnu en gang vores banks styrke, også i en periode hvor vi endnu ikke har en afklaring på vores fremtidige ejerforhold. Kvartalets fremgang skyldes især erhvervsudlånet, som steg med hele 27% i forhold til sidste år, men også den øvrige forretning er stabil. Vores medarbejdere udfører et imponerende stykke arbejde i denne særlige situation, og vi står stærkt med forretningen.”

”Vi ender kvartalet med et resultat efter nedskrivninger på 201 mio. kroner, hvilket er 7% højere end første kvartal sidste år og 4% højere end fjerde kvartal 2021. Samtidig er det værd at bemærke, at alle store svenske banker fra i år skal betale en ny risikoskat, som har kostet os 12 mio. kroner på bundlinjen i første kvartal. Uden denne nye skat ville resultatet have udvist en stigning på 14%,” slutter Lars Moesgaard.

Hovedpunkter for 1. kvartal 2022 i forhold til 1. kvartal 2021 (se hele kvartalsregnskabet for Handelsbanken Danmark i vedhæftede pdf-fil)

• Det samlede udlån steg med 9% til 81,9 milliarder kroner (74,8)
  • Det samlede indlån steg med 2% til 41,6 milliarder kroner (40,9)
  • Rentenetto steg med 6% til 310 millioner kroner (293)
  • Provisionsnetto faldt med 3% til 136 millioner kroner (140)
  • De samlede indtægter steg med 3% til 472 millioner kroner (457)
  • Omkostningerne steg med 2% til 270 millioner kroner (266)
  • Resultatet før nedskrivninger steg med 6% til 202 millioner kroner (191)
  • Resultatet efter nedskrivninger steg med 7% til 201 millioner kroner (187)
  • Egenkapitalforrentningen steg til 12,4% (11,5)

Stigende rentenetto løfter resultatet
Rentenetto steg med 6% i forhold til første kvartal 2021 og lå stabilt i forhold til fjerde kvartal 2021 trods færre rentedage. Den positive udvikling skyldes primært stigende erhvervsudlån, men også styrkede marginaler på erhvervsindlån. Provisionsnetto faldt med 3% i forhold til første kvartal 2021, men lå stabilt i forhold til fjerde kvartal 2021 på et højt niveau.

Erhvervsudlån fortsætter den positive udvikling
Det samlede udlån steg med 9% i forhold til samme kvartal 2021, mens det samlede indlån steg med 2%. Den store fremgang i erhvervsudlånet (27%) afspejler den generelt større udlånsappetit hos erhvervskunderne, som ses i markedet, men fremgangen skyldes også nye forretninger. Samtidig steg erhvervsindlånet med 6%. Hos privatkunderne faldt udlånet marginalt med 1% i forhold til første kvartal 2021. Det blev dog modsvaret af en stigende efterspørgsel efter realkreditlån formidlet via Totalkredit, så der samlet set var en lille positiv udvikling på udlånssiden til private. Privatindlån faldt med 5%, da flere kunder har valgt en placering i formueprodukter.

De samlede omkostninger steg med 2% i forhold til første kvartal 2021. Det skyldes først og fremmest investeringer på anti-hvidvask-området samt i IT-udvikling og digitalisering.

Kvartalets resultat steg med 6% før nedskrivninger og 7% efter nedskrivninger i forhold til første kvartal 2021. Kreditporteføljen er stærk, og banken tilbageførte nedskrivninger på netto 17 mio. kroner i kvartalet. En ny svensk risikoskat belastede dog resultatet med 12 mio. kroner.

I oktober 2021 meddelte Handelsbanken-koncernen, at man havde besluttet at indlede en salgsproces vedrørende virksomhederne på det danske og det finske marked. Handelsbanken Danmark indgår derfor som ”afviklet virksomhed” i koncernens regnskaber. Vedhæftet danske regnskab følger tidligere kvartalers segmentregnskab, som kan genfindes i koncernens factbook.

Handelsbanken er en relationsbank, og vi har fokus på kunden i alt, hvad vi gør. Derfor har vi en stærk lokal tilstedeværelse, og vi træffer beslutningerne i filialen, hvor vi arbejder med både privat- og erhvervskunder. Det er nemlig filialen, der kender kunden og lokalområdet bedst og derfor kan træffe de bedste beslutninger sammen med kunden. Handelsbanken Danmark er en del af den svenske Handelsbanken-koncern. I Danmark er vi over 600 medarbejdere med filialer landet over og nogle af landets mest tilfredse kunder.