HC Andersen Capital Events 11/08: Mød topledelsen i NTG

HC Andersen Capital afholder i dag et spændende event, hvor du kan møde og stille spørgsmål direkte til topledelsen. Det er frit for alle og gratis at deltage.

NTG har d. 3. august offentliggjort sit regnskab for 2. kvartal 2023. Vi havde først forventet regnskabet om aftenen efter markedets lukning, men en nedjustering af 2023-forventningerne kan måske have fremskyndet offentliggørelsen af regnskabet.

NTG måtte som nævnt nedjustere sine helårsforventninger, og venter nu et adjusted EBIT på DKK 600-650 mio. fra tidligere DKK 620-700 mio. Det svarer på midtpunktet af guidance til en nedjustering på lige over 5%. Af meddelelsen fremgår det at nedjusteringen skyldes et udfordret marked i Q2 2023, som følge af et svagt spotmarked og lavere volumen, ligesom den ventede bedring i kvartalet udeblev. Specielt synes juni at have været lavere end ventet, ligesom aktivitetsniveauet i juli altså ikke viser tegn på tydelig bedring. Det er specielt Air & Ocean der oplever noget nedgang imens Road & Logistics er mere stabilt.

Selve regnskabet for 2. kvartal 2023 viser både en vigende omsætning og indtjening sammenholdt med samme periode i 2022, der dog også var et rekordår indenfor transportsektoren. Således lander omsætning i kvartalet på DKK 2.210 mio. hvilket er et fald på lidt over 22% sammenholdt med samme periode året før, hvor omsætningen lå på DKK 2.729 mio. Konsensus lå ifølge Refinitv blandt 2 analytikere på DKK 2.441 mio. i det netop overståede kvartal. I det foregående 1. kvartal 2023 var der en mindre omsætningsfremgang på 3,5%, men her var der også hjælp at hente fra tilkøbt omsætning.

Nedgangen i omsætningen i 2. kvartal 2023 er i høj grad drevet af Air & Ocean, hvor omsætningen falder tilbage med 42,6% imens nedgangen i Road & Logistics er på 11,5%. NTG skriver i regnskabet at Air & Ocean-segmentet er karakteriseret ved overkapacitet, som presser raterne og øger konkurrencen. Samtidig skriver NTG at man fortsat ikke har set betydelige tegn på bedring i de seneste måneder.

Indtjeningen målt på adjusted EBIT lander i kvartalet på DKK 148 mio. sammenholdt med DKK 217 mio. i Q2 2022 og DKK 150 mio. i Q1 2023. Margin falder således til 7,0% fra 8,0% i samme periode året før. Nedgangen i EBIT er en kombination af lavere bruttoindtjening, og lavere conversion ratio i Air & Ocean.

I forbindelse med regnskabet annoncerer NTG også, at der iværksættes et nyt aktietilbagekøbsprogram. Det lyder på maksimalt DKK 75 mio. og løber fra i morgen frem til og med 27. oktober i år. Formålet er igen eventuelle betalinger til minoritetsaktionærer, samt muligheden for at anvende NTG-aktier som betaling ved opkøb.

Disclaimer: HC Andersen Capital modtager betaling fra NTG for en Digital IR aftale. /Rasmus Køjborg, CFA kl. 13.36 d. 10/08-2023.

Fredag d. 11. august kl. 10.00-10.30