RETTELSE: HC Andersen Capital Events 28/04: Mød topledelsen i InterMail, BankNordik & Boozt

InterMail – Præsentation af halvårsrapport for 2022/2023
Intermail Danmark og Intermail Sverige har d. 27. april aflagt halvårsregnskab for regnskabsåret 2022/2023 (1. oktober 2022 til 31. marts 2023). Omsætningen steg med 7% (9% i lokal valuta) til DKK 67,4 mio. Væksten er i høj grad drevet af forretningsområdet leadgenerering samt opkøb.

Driftsindtjeningen målt på EBITDA landede på DKK 12,7 mio. (DKK 13,8 mio. i H1 2021/2022). Faldet i forhold til sidste år skyldes især investeringer i fremtidig vækst, hvoraf en del stammer fra opkøbte forretninger. Dette er i tråd med udmeldinger fra ledelsen i forbindelse med årsregnskabet. Her udmeldte selskabet, at dette regnskabsår ville blive et mellemår, hvor selskabet ville investere i at øge de fremtidige vækstmuligheder.

Dette understøttes også af, at guidance for regnskabsåret 2022/2023 fastholdes, hvor selskabet forventer at øge omsætningen til niveauet DKK 125-135 mio. med et EBITDA resultat i intervallet DKK 22-28 mio. samt resultat før skat (EBT) på mellem DKK 5-10 mio. Resultaterne i første halvår indikerer, set i lyset af InterMail normalt ikke har de store udsving imellem halvår, at helårsresultater lander midt til den høje ende af guidance-intervallet.

Pengestrømme fra driften før finansielle poster lander på DKK 11,7 mio. (DKK 17,5 mio. i H1 2021/2022). Dette er primært drevet af en negativ udvikling i arbejdskapitalen, herunder især leverandørgæld. Dette må delvist anses som en periodeforskydning. Forskydningen i tilgodehavender følger fint omsætningsstigningen.

Fredag kl. 10:00 kan du møde og stille spørgsmål til InterMails CEO Anders Ertmann, der vil præsentere regnskabet og svare på spørgsmål fra tilhørerne.

Disclaimer: HC Andersen Capital modtager betaling fra InterMail for en Digital IR/Corporate Visibility abonnementsaftale. /Michael Friis kl. 09.03, 28-04-2023.

Fredag den 28. april kl. 10:00 - 10:30

BankNordik - Præsentation af Q1 kvartalsregnskabet 2023
BankNordik har d. 27. april offentliggjort et solidt regnskab for 1. kvartal 2023, hvor nettorenteindtægter og beholdningsafkastet trækker tallene op imens forsikring er noget lavere end foregående kvartaler. Allerede for nogle dage siden fik vi dog en indikation om en god udvikling i de første måneder af året med opjusteringen af 2023-forventningerne.

Selve kvartalet kommer stærkt ud på bundlinjen, hvor BankNordik realiserer et resultat før skat på DKK 75 mio. imod DKK 59 mio. i Q1 2022, og et resultat efter skat på DKK 61 mio. imod DKK 47 mio. sidste år. Konsensusforventningerne for kvartalet lød ifølge Refinitiv blandt 2 analytikere på DKK 67,00 mio. i resultat før skat og DKK 54,50 mio. i resultat efter skat.

Kigger vi på underposterne er det dog en lidt blandet udvikling. Nettorenteindtægter er ikke overraskende forbedret i forhold til sidste år med hele 18% imens der er en marginal nedgang i gebyrindtægterne.

Forsikringsaktiviteterne oplever til gengæld et relativt stort fald i indtægterne, som følge af de fluktuationer der typisk er relateret til forsikringsdrift på et mindre marked som det færøske, hvor vejrlig og lignende kan give store bevægelser. Beholdningsafkastet på bankens portefølje af værdipapirer trækkes markant op i kvartalet, og medvirker dermed også til den betydeligt forbedrede bundlinje.

Opjusteringen d. 18. april betyder at BankNordik nu venter et nettoresultat for 2023 på DKK 210-240 mio. imod tidligere DKK 190-220 mio. Konsensus ligger her pt. ifølge Refinitiv blandt 2 analytikere på DKK 241 mio. Af meddelelsen i forrige uge fremgik det, at de opjusterede forventninger kan henføres til to primære forhold – dels lavere nedskrivninger end forventet og dels højere nettorenteindtægter fra det øgede renteniveau.

Hør mere om regnskabet fredag d. 28. april kl. 11.00 – når vi indbyder til en gennemgang af regnskabet med bankdirektør Turio F. Arge.

Disclaimer: HC Andersen Capital modtager betaling fra BankNordik for en Digital IR aftale. /Rasmus Køjborg, CFA kl. 9.03 d. 28/04-2023.

Fredag den 28. april kl. 11:00 - 11:30

Boozt - Præsentation af Q1 kvartalsregnskabet 2023

Boozt offentliggjorde d. 27. april  regnskab for 1. kvartal 2023, der viser en fin udvikling i kvartalet og en fastholdelse af helårsguidance.

Omsætningen i kvartalet lander på SEK 1.525 mio., svarende til en vækst på 7,1% fordelt på fremgang i Boozt.com (+12,3%) og tilbagegang i Booztlet.com (-13,7%). Adjusted EBIT realiseres på SEK 17,0 mio. imod SEK 8,8 mio. i samme kvartal året før. Det svarer til en margin på 1,1% sammenholdt med 0,6% sidste år.

Konsensus for Q1 2023 lød ifølge Refinitiv blandt 4 analytikere på SEK 1.549 mio. i omsætning, svarende til en vækst på 8,8%, samt adjusted EBIT på SEK 12,1 mio. Så altså et Q1 2023 marginalt under på toplinjen og en smule bedre på adjusted EBIT. Kvartalet er typisk det sæsonmæssigt mindste af de 4 kvartaler, og ofte med lidt fluktuationer, hvorfor det vigtigste formentlig er at Boozt kommer fint ud af kvartalet og fastholder helårsforventningerne.

Aktuel guidance fra Boozt for 2023 lyder på en omsætningsvækst på 5-15%, og adjusted EBIT på SEK 275-375 mio. Disse forventninger fastholdes her efter Q1 2023.

Disclaimer: HC Andersen Capital modtager betaling fra Boozt for en Digital IR aftale. /Rasmus Køjborg, CFA kl. 9.03 d. 28/04-2023

Fredag den 28. april kl. 12:00 - 12:30