Henkel fortsætter stabile resultater i 2. kvartal

• Salgsfremgang på 1,6 pct. til 3 953 mio. euro (organisk salg: + 6,3 pct.)
  • Justeret* driftsresultat: plus 8,0 pct. til 514 mio. euro
  • Justeret* EBIT-margin: plus 0,8 procentpoint til 13,0 pct.
  • Justeret* indtjening pr. præferenceaktie (EPS): plus 8,2 pct. til 0,79 mio. euro
  • Fortsat tocifret stigning i vækstregionerne (organisk: + 11,6 pct.)
  • Markedsforholdene præget af stigende råvarepriser og intens konkurrence

“Henkel fortsatte med stabile resultater i andet kvartal på trods af de vanskelige markedsforhold. Vi har haft en meget høj vækst i organisk salg og har endnu en gang overgået vores relevante markeder", udtaler CEO Kasper Rorsted. ”Alle vores forretningsenheder har bidraget til denne vækst, og med tocifrede stigninger i vores vækstområder har vi forbedret andelen af det totale salg på disse markeder til 42 pct. På trods af højere priser på råvarer forbedrede vi vores rentabilitet i alle forretningsenheder. Dette skyldtes øgede salgspriser i alle vores forretningsområder, vores stærke mærker og innovationer samt forholdsregler med henblik på at forbedre vores effektivitet yderligere."

Kasper Rorsted har tidligere givet udtryk for følgende forventninger til regnskabsåret 2011: ”Med fortsat intens konkurrence, stigende råvarepriser og voksende usikkerhed på markederne vil de økonomiske forhold fortsat være vanskelige. På denne baggrund vil vi tilpasse vores strukturer yderligere for at kunne reagere hurtigere og smidigt på ændringer i vores markeder og opretholde stram kontrol med omkostningerne." Henkel har også opjusteret sine forventninger til væksten i organisk salg i 2011: "Vi er sikre på, at vi igen vil vokse hurtigere end vores relevante markeder i 2011, og vi forventer nu en organisk salgsvækst på omkring 5 procent. I overensstemmelse med vores tidligere prognose forventer vi en stigning i den justerede EBIT-margin til omkring 13 pct. og en justeret indtjening pr. præferenceaktie med omkring 10 pct.”, tilføjer Kasper Rorsted.

Rapporten for 2. kvartal 2011 samt øvrige informationer, herunder materiale, som kan downloades, og link til transmission af telekonferencen, findes under menupunktet Presse- og medierelationer på adressen:

Monica Nygren
Tel: 46 10 480 7611
Mobil: 46 70 311 69 28
Mail: monica.nygren@se.henkel.com

Henkel er en global virksomhed med markedsledende varemærker som Schwarzkopf, Poly Swing, Loctite og Pattex. Henkel har aktiviteter inden for tre forretningsområder: husholdningsprodukter, kosmetik og toiletartikler samt lim, tætning og overfladebehandling. Henkel har flere end 48 000 medarbejdere og er en "Fortune 500"-virksomhed. I løbet af 2010 havde Henkel-koncernen en omsætning på 15,092 milliarder euro og et overskud på 1,862 milliarder euro. Henkel har aktiviteter i 125 lande og er noteret på Frankfurt-børsen. Henkel Norden har omkring 450 medarbejdere i de fire nordiske lande og omsatte for 192  millioner euro i løbet af 2010.

www.henkel.dk

Tags: