Hilti præsenterer BIM-styret borerobot til byggebranchen

Report this content

København, Danmark, 11. november 2020 - Hilti introducerer sin første robot, Jaibot, en semiautomatisk mobil borerobot. Hilti Jaibot kan hjælpe installationsentreprenører med at tackle udfordringer med produktivitet, sikkerhed og sundhed samt mangel på arbejdskraft. Den nye robotløsning er endnu et skridt mod digitalisering af byggepladser.

Jaibot udfører sine boreopgaver baseret på data fra building information modeling (BIM). Robotten er batteridrevet og anvender et brugervenligt styringssystem, der ikke kræver ekspertkompetencer. Robotten positioneres sikkert og præcist på byggepladsen ved hjælp af Hilti PLT 300 totalstationen. Den borer hullerne støvfrit og markerer dem til slut således at montørerne efterfølgende nemt kan lokalisere hvilke huller de skal bruge. Dette gør løsningen ideel til el og VVS-branchen.

"Produktiviteten i byggebranchen har haltet efter andre sektorer i årevis. Pres på indtjeningen og mangel på kvalificeret arbejdskraft er allerede en kendsgerning i vores branche, hvilket gør det sværere at opnå en højere produktivitet. Ved at gøre brug af mulighederne ved digitalisering kan vi komme det til livs. Vi gør dette ved at forbinde processer, teams og data," siger Jan Doongaji, medlem af direktionen, Hilti Group." Med Jaibot og i tæt samarbejde med vores kunder tager vi endnu et skridt mod at opnå den effektivitet, som digital transformation kan og vil bringe til byggepladser i fremtiden. ”

Paradigmeskifte i byggebranchen

Tids- og budgetoverskridelser er udbredte, især for store byggeprojekter. Der er store produktivitetsgevinster ved digitalt planlagte byggeprojekter og robotløsninger. BIM-styrede robotløsninger gør også byggeprocessen mere gennemsigtig med en forbedret udførelseshastighed, konstant ydeevne og færre fejl. Daglige fremskridt kan rapporteres direkte fra byggepladsen til projektkontoret via cloud computing. Potentielle konflikter mellem de involverede på byggepladsen, kan identificeres på et tidligt tidspunkt og dermed begrænses, hvilket resulterer i at flere projekter leveres til tiden og inden for budgettet.

Hjælp til de mest fysisk krævende opgaver

Sikkerhed og sundhed spillede en vigtig rolle i udviklingen af ​​Jaibot. Den er designet til at hjælpe håndværkere i fysisk krævende og gentagne installationsopgaver, såsom at bore mange huller over hovedet til el eller VVS-installationer. Jaibot bruger referencedata fra en totalstation, Hilti PLT 300, og navigeres af operatøren via en fjernbetjening. Huller inden for dens rækkevidde bores automatisk.

"Vi så på hvilket rutinearbejde, der er blandt det mest stressende, og det er primært arbejde som foregår over hovedet," siger Julia Zanona, produktchef for Robotics hos Hilti. "Fra starten var det vigtigt for os at udvikle en robotløsning, der understøtter vores kunder, hvor det er mest nødvendigt. Hilti Jaibot overtager de mest anstrengende og udmattende opgaver og arbejder sammen med installationsteamet."

Tags: