Tilbage til rødderne - HKScan Denmark ændrer navn til ROSE Poultry A/S

Danmarks ældste fjerkræslagteri kommer nu igen til at hedde ROSE Poultry.

Efter at HKScan solgte sin svenske forretning i slutningen af marts 2024 blev det besluttet, at HKScan ændrer navn til HKFoods Oyj. Da HKScan Denmark nu er under salg til Europas næststørste kyllingeproducent, hollandske Plukon Food Group har bestyrelsen netop besluttet, at HKScan Denmark skifter navn til ROSE Poulty A/S.

"Jeg er rigtig glad for, at vi har truffet dette valg, nu hvor vi har fået muligheden for et navneskifte. Med det nye navn kommer vi tilbage til rødderne, tættere på brandet ROSE og tættere på det, der er vores kerneforretning; produktion og salg af kylling. Det nye navn vil styrke både vores firma og vores brand,” siger Jukka Nikkinen, administrerende direktør i HKScan Denmark.

En smuk rose
Danmarks ældste kyllingeproducent hed ROSE Poultry fra 1. januar 2000 og frem til 2010, hvor ROSE Poultry blev opkøbt af HKScan.

Koncernnavnet ROSE Poultry opstod i sin tid i forbindelse med at Vinderup Fjerkræslagteri og Skovsgaard Fjerkræslagteri fusionerede. Navnet ’Rose’ blev valgt blandt andet på grund af grundlægger af Vinderup Fjerkræslagteri, Marie Pedersens, store passion for roser og fordi bestyrelsen dengang syntes, at ’rose’ var et smukt navn, der fungerede på både dansk og på andre sprog.

”Tilbage i 2000 havde ROSE Poultry et internationalt udsyn, og det har vi også i dag. Vi producerer 100% dansk kylling til vores hjemmemarkeder Danmark og Sverige, men næsten 50 % af vores volumen eksporteres til en lang række lande i og udenfor EU. ROSE Poultry er stadig i dag det navn vi bruger på vores eksportmarkeder,” siger Jukka Nikkinen.

Navneskiftet til ROSE Poultry A/S vil træde i kraft fra dags dato.

Yderligere oplysninger:

Jukka Nikkinen, administrerende direktør, HKScan Denmark, tlf. 25106850, jukka.nikkinen@hkscan.com