HKScan Denmark vinder fornem pris for sit sociale ansvar

HKScan Denmark, der producerer Danmarks ældste kyllingebrand ROSE Kylling, er netop kåret som vinder af CSR People Prize 2023. HKScan modtog tirsdag den flotte pris for virksomhedens store indsats for at sikre mangfoldighed og inklusion på arbejdspladsen.

I går afslørede det landsdækkende non-profit videnshus, Cabi, vinderne af den årlige CSR People Prize ved en ceremoni i Turbinehallerne i Aarhus. Og CSR People Prize 2023, for virksomheder over 250 medarbejdere, gik til HKScan Denmark for sin vedholdende indsats for diversitet og inklusion. Med i konkurrencen om titlen var også ingeniørvirksomheden Danfoss og entreprenørvirksomheden, Enemærke & Pedersen.

"Jeg er på vegne af hele HKScan enormt stolt af denne pris. Vi har altid følt en urokkelig forpligtelse til at støtte og udvikle vores medarbejdere og støtte op om lokalområdet. Sikkerhed, mangfoldighed og inklusion har ligget i vores virksomheds DNA lige siden Marie Pedersen grundlagde Vinderup Fjerkræslagteri for over 70 år siden. Derfor er det en kæmpe ære at vinde denne pris, som netop indrammer det, vi arbejder meget med i udviklingen af vores virksomhed,” siger Tommy Nielsen, produktionschef hos HKScan Denmark.

HKScan Denmark har gennem mange år ansat og støttet mennesker på kanten af arbejdsmarkedet. Blandt andet har Tommy Nielsen og hans kollegaer siden 2015, via et tæt samarbejde med lokale jobcentre og deres dedikerede konsulenter, hjulpet flere end 150 medarbejdere gennem jobtræning. Og netop dette var en af de ting, som formand for juryen bag prisen, Cabis direktør Mette Rønnau, fremhævede ved prisoverrækkelsen:

”HkScan vinder CSR People Prize 2023, fordi de har formået at lykkedes med at skabe gode resultater trods inflationskrisen og holde fast i deres sociale indsats. Vi vil gerne fremhæve HKScans indsats med at ansætte og inkludere ledige på kanten af arbejdsmarkedet. Ca. 10 procent af medarbejderne kommer fra kanten, og 42 procent af de ansatte har en anden etnisk baggrund end dansk. HKScan er en virksomhed, som resten af branchen bør inspireres af,” siger Mette Rønnau, direktør i Cabi.

HR-direktør i HKScan Denmark, Marianne, Boe Madsen, der modtog den flotte pris i selskab af produktionschef Tommy Nielsen, produktionssupervisor Jasmina Bosnjak og slagterimedarbejder Elnaz Zare, glæder sig over den nyerhvervede anerkendelse, og er sikker på, at den vil have stor værdi fremadrettet.

"Sidste år modtog vi Arbejdsmiljørådets Arbejdsmiljøpris for vores indsats for at reducere antallet af arbejdsulykker. Tidligere i år opnåede begge vores fabrikker den højst mulige BRC AA+ certificering inden for fødevaresikkerhed, og nu vinder vi denne fornemme CSR-pris for vores vedholdende indsats for diversitet og inklusion. Det gør mig superstolt. Vores indsatser på disse områder er helt afgørende for vores fortsatte drift og udvikling som virksomhed. Ved at have en rummelig medarbejderkultur øger vi vores talentpool betragteligt på et tidspunkt, hvor det er udfordrende at rekruttere kvalificeret arbejdskraft i Danmark, og det hjælper anerkendelsen i dag bestemt med til,"  siger Marianne Boe Madsen, HR-direktør for HKScan Denmark.

Om Cabi CSR People Prize:

Cabi uddeler årligt en CSR People Prize. CSR People Prize hædrer de virksomheder, som ansætter eller fastholder mennesker, der befinder sig i en udsat position, hvorved der opnås en både menneskelig og forretningsmæssig gevinst. Prisen uddeles i to kategorier, ”Virksomheder med over 250 medarbejdere” og ”Virksomheder med under 250 medarbejdere”. CSR People Prize er blevet uddelt siden 1999 og er en af de mest veletablerede CSR-priser i Danmark.

Vinderne i 2023 blev:

• Virksomheder med over 250 medarbejdere: HKScan Denmark
  • Virksomheder med under 250 medarbejdere: Sikkerhedsfirmaet Den Jyske Kontrolcentral, Esbjerg

Derudover blev der i år uddelt en CSR People særpris til Anlægsgartner Gottlieb fra Skibby.

Læs mere om prisoverrækkelsen her: https://nyheder.cabiweb.dk/pressreleases/her-er-vinderne-af-csr-people-prize-2023-3272643

For yderligere oplysninger kontakt:

Marianne Boe Madsen, HR Direktør, HKScan Danmark, Tlf. 20273253, Email: marianne.madsen@hkscan.com

Billeder vedlagt til fri afbenyttelse:
På det ene billede ses fra venstre: Produktionschef Tommy Nielsen, HR-direktør Marianne, Boe Madsen, slagterimedarbejder Elnaz Zare og produktionssupervisor Jasmina Bosnjak - alle fra HKScan Denmark.
Det andet billede viser begrundelsen for prisen.

Om Cabi
Cabi er et landsdækkende non-profit videnshus med bevilling fra Beskæftigelsesministeriet. Cabi arbejder målrettet for et socialt ansvarligt arbejdsmarked, hvor mennesker og virksomheder lykkes.

Om HKScan Denmark
HKScan Denmark er den største fjerkræproducent i Danmark. HKScan Denmark er en del af HKScan Group, en førende nordiske fødevarevirksomhed med hovedsæde i Finland. I 2010 blev Danmarks ældste kyllingeproducent, ROSE Poultry, opkøbt af HKScan Group og i dag er ROSE Kylling et dansk kyllingebrand i HKScan-familien. HkScan Denmark har sit hovedkontor i Agro Food Park i Aarhus, slagteri og fabrik i Vinderup, fabrik i Skovsgaard og salgskontor i Gøteborg i Sverige. HKScan Denmark producerer 100% dansk kylling i høj kvalitet til dansk detailhandel, food service og industrielle kunder. Derudover eksporteres næsten 50 % af volumen til en lang række lande i og udenfor EU. HKScan Denmark har en lang historie og erfaring inden for kyllingeproduktion og er dedikeret til at sikre kvalitet, bæredygtighed og fødevaresikkerhed i sine produkter.

Læs mere om HkScan Denmark på www.hkscan.com/da og om ROSE kylling på www.rosekylling.dk

Tags: