De bedste bilister bor i Europa

Det mener danskerne om andre landes bilister

holiday autos, verdens største formidler af udlejningsbiler, har i en stor undersøgelse kortlagt danskernes kørevaner på ferie. Undersøgelsen viser tydeligt at danskere synes at europæiske bilister kører bedst.

– Trods en del forskelle i kørestilen på det europæiske kontinent, er det tydeligt at danskerne føler sig bedst tilpas i den europæiske trafik, siger Anna Madsen, nordisk markedschef i holiday autos.

– Vi hører også fra mange kunder som kan lide trafikrytmen i Florida og derfor er det ikke overraskende at Nordamerika havner så højt på listen.

Danskerne synes at de værste bilister bor i Sydamerika og Afrika.

– Det handler muligvis om at man har stereotype billeder af trafikken på disse kontinenter snarere end egne personlige erfaringer, siger Anna Madsen.

– At Australien havner så langt nede på listen kan bero på at mange danskere synes de kører i den forkerte side af vejen.

Ydmyg udenlands

Danskerne er dog ydmyge overfor egne køreevner på ferien. Det er kun hver femte dansker som synes at turister kører bedre end lokalbefolkningen.

– Selvom vi har høje tanker om den danske körutbildning er på ferien ydmyge overfor det faktum at det ofte er turister som sidder fast i rundkørsler eller kører rundt med lav fart og stopper trafikken på vej ned til stranden.

Undersøgelsen blev gennemført i december 2010 og 1555 danskere svarede på spørgsmålene.

Hvilken verdensdel har generelt de bedste chauffører?

Europa, 68 %

Nordamerika, 26 %

Australien, 5 %

Asien, 1 %

Afrika, 0 %

Sydamerika, 0 %

Kører turister bedre end lokalbefolkningen på deres ferie udenlands?

Ja, 17 %

Nej, 32 %

Hverken bedre eller værre, 46 %

Ved ikke, 5 %