Norge hurtigt fremme med e-handel for den offentlige sektor

Norge hurtigt fremme med e-handel for den offentlige sektor 14 offentlige virksomheder i Norge er nu i gang med handel på det offentliges elektroniske markedsplads, hvor i alt 26 leverandører tilbyder 24.000 produktsortimenter. Pilotfasen vil vare i 12 uger. Når Statskjøp, en afdeling i den norske stats forvaltningstjeneste, godkender markedspladsen, vil den være åben for alle virksomheder i Norge, som hører ind under loven om offentlige indkøb. Store offentlige virksomheder som Norske Forsvaret og Oslo, Trondheim og Bærum kommuner er blandt deltagerne i pilotfasen af projektet, som skal løbe frem til den 1. juni i år. - Det har været nogle hektiske måneder, siden IBX blev valgt til samarbejdspartner. Det hele er gået efter planen, og siden kontrakten blev underskrevet den 5. december, har vi fået den komplekse løsning til at fungere godt for både købere og leverandører. Vi har nu tilknyttet 26 leverandører, 14 købere og uddannet ca. 400 slutbrugere. Vi arbejder på at øge antallet af leverandører og er godt i gang med næste fase af projektet, fortæller Atle Reinseth, Statskjøp. Larvik kommune var den første af pilotdeltagerne, som tog den elektroniske markedsplads i brug. - Vi er begyndt at bruge markedspladsen og har gjort vores første indkøb. Arbejdet er gået særdeles hurtigt, og vi har startet tidligere end planlagt. Den internetbaserede markedsplads anvendes nu af mere end 50 personer i hele vores organisation. Vores mål er at spare 10 mio. NOK på indkøb i år, og markedspladsen bør kunne bidrage positivt til, at vi når dette mål, fortæller Olve Fossedal, projektansvarlig i Larvik kommune. Larvik kommune har valgt tre leverandører at drive internetbaseret handel sammen med. Det er Medicus Engros, Nor Engros og S-Gruppen. - Den offentlige markedsplads gør det muligt at effektivisere salgsprocessen og ordrehåndteringen. Desuden forbedrer vi muligheden for at blive leverandør til andre offentlige institutioner ved at være repræsenteret i det elektroniske produktkatalog. Vi har allerede fået vores første ordre via systemet, som efter vores mening er meget velegnet til vores type produkter. - Aftalen med Statskjøp var gennembruddet for den norske del af IBX. - Vi er glade for, at vi nu er i gang med handel på nettet. Selv om vores løsning er nem at implementere og let lader sig tilpasse forskellige kunders behov, er det altid spændende at koble en række kunder og leverandører sammen på en markedsplads, som skal fungere fra dag 1. Arbejdet består nu i at øge antallet af brugere i kommunen. Det mål vil vi arbejde os hen imod i samarbejde med vores partnere PWC Consulting og Ibistic, fortæller administrerende direktør i IBX Norge, Asbjørn Sola. Pilotkunder i projektet: Hamar kommune, Bærum kommune, Norske Forsvaret, Fredrikstad kommune, Larvik kommune, Norges Landbrukshøgskole, Norges Teknisk Naturvitenskaplige Universitet, Oslo kommune, Rogaland kommune, Sandnes kommune, Skedsmo kommune, Sør-Trøndelag kommune, Statens Vegvesen og Trondheim kommune. Leverandører i projektet: Ahlsell, Albert E. Olsen, Brødrene Dahl, Da Nor Produkter, EMO, Gilde Norge, Julius Maske, Maxbo Løvenskiold, Medeco, Medicus Engros, Medrek, VWR International (Merck Eurolab), Nor Engros Emballasje Vest, Nor Engros Medi-Partner, Nor Engros Ødegaard Engros, Norgesgruppen ASKO Hannevik, Norgesgruppen ASKO Torgersen, Norsk Data Senter, Olsen Salt, Osram-Fabrikken, Rich Andvord, S-Gruppen A, Siemens Business Services, Telenor Business Solution, TGK og Wenaas. For mere information, kontakt: Atle Reinseth, programansvarlig, Statskjøp Tlf.: +47 22 24 96 36 E-mail: atle.reinseth@ft.dep.no Asbjørn Sola, administrerende direktør, IBX Norge Tlf.: +47 90 77 15 25 E-mail: asbjorn.sola@ibx.no Mats Oretorp, markeds- og informationsdirektør, IBX Tlf.: +46 701 81 42 02 E-mail: mats.oretorp@ibx.se IBX, Integrated Business Exchange IBX tilbyder løsninger for e-handel med indirekte produkter og serviceydelser såsom kontor- og IT-udstyr, værktøj og forbrugsmaterialer samt konsulentydelser. Virksomhedens løsninger effektiviserer salgs- og købsprocesser elektronisk og bidrager dermed til at reducere kundens købs- og salgsomkostninger. IBX har seks associerede indkøbsvirksomheder og 140 associerede leverandørvirksomheder (heriblandt Canon, Ericsson, Volvo, Eterra og Interflora). IBX's mål er at blive en af Europas førende handelsplatforme inden for området. IBX blev grundlagt gennem et fælles initiativ mellem ejerne Ericsson, SEB, b-business partners og Novo Nordisk. Yderligere informationer om IBX kan ses på www.ibx.dk. Program for elektronisk handel i det offentlige På baggrund af et initiativ fra den norske regering iværksatte Arbeids- og administrasjonsdepartementet i 1999 et flerårigt program for brug af e-handel i den offentlige sektor. Programmet løber til udgangen af 2003, og ansvaret for gennemførslen blev givet til et særligt programsekretariat i Statskjøp, en afdeling i den norske stats forvaltningstjeneste. Det primære sigte med projektet er at få etableret en elektronisk markedsplads for indkøb til den offentlige sektor. Det overordnede mål for programmet er, at brug af e-handel i forbindelse med offentlige indkøb skal bidrage til at reducere indkøbsrelaterede omkostninger og øge kvaliteten i indkøbsprocessen. Programsekretariatet har indgået hensigtsaftaler med en række offentlige virksomheder, der ønsker at benytte sig af elektronisk handel, og som vil deltage i tests af markedspladsløsningen. For mere information om e-handelsprogrammet, se: www.ehandel.dep.no. IBX Konsortiet IBX Integrated Business Exchange (IBX), PriceWaterhouseCoopers (PWC) og Ibistic har sammen dannet et konsortium for at kunne tilbyde den offentlige sektor i Norge et samlet tilbud i forbindelse med elektronisk handel på en fælles markedsplads. PWC Consulting PWC Consulting implementerer e-handelsplatforme og slutbrugerapplikationer til elektroniske indkøb. Sammen med integration og ERP-kompetence gør dette, at PWC Consulting er ansvarlige for rådgivning, implementering og integration af køberne på den elektroniske markedsplads. Se mere information om PWC Consulting på www.pwcc.com. Ibistic Ibistic er et førende kompetencecenter for indkøb i Norge. Selskabet har mere end 300 købende virksomheder som kunder, både inden for den private og den offentlige sektor. Ibistic er også Norges førende aktør inden for kataloghåndtering og har etableret over 100 elektroniske produktkataloger. Ibistic har derfor fået opgaven med at håndtere leverandørsiden, hvor det vigtigste er at få leverandørerne aktiveret på markedspladsen. Integrationen mellem leverandørernes ordrehåndteringssystemer og den elektroniske markedsplads håndteres også af Ibistic. Se mere information om Ibistic på www.ibistic.no. ------------------------------------------------------------ Besøg http://www.waymaker.dk for mere information Følgende filer kan downloades: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/02/25/20020225BIT00440/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/02/25/20020225BIT00440/wkr0002.pdf