Nyemission giver IBX 45 mio. svenske kroner

Nyemission giver IBX 45 mio. svenske kroner IBX gennemfører en nyemission på sammenlagt 45 millioner svenske kroner til to af IBX' nuværende ejere, b-business partners og SEB. Kapitalindskuddet bidrager til at ekspansionstakten i Norden øges og muliggør dermed blandt andet udvikling af nye tjenester til handel med yderligere kategorier af indirekte varer, deriblandt konsulenttjenester. IBX intensiverer også udviklingen af andre, nye værktøjer til e-handel, som for eksempel til auktioner. Handelen på IBX' markedsplads er blevet forøget hurtigt siden etableringen i januar 2001 og er nu oppe på en årlig handelsvolumen på omkring 3 milliarder svenske kroner. - Kapitalindskuddet betyder, at vi blandt andet kan intensivere udviklingen af nye tjenester og værktøjer til handelsformer såsom auktioner og indkøb af konsulenttjenester. I og med at vi kan tilbyde flere tjenester, øges IBX' vækstmuligheder markant. Vi ser også en øget interesse for elektroniske indkøbsløsninger. En effektiv håndtering og styring af virksomhedens indkøbsprocesser, som leder til reducerede omkostninger, er en måde at imødegå konjunkturafmatningen på, udtaler Hans Ahlinder, adm. direktør for IBX. - IBX har på kort tid etableret sig som den førende markedsplads i Norden. b-business partners har været med fra starten, og nu, da virksomheden er rede til at tage det næste skridt, føles det derfor både naturligt og spændende for os at tage del i den fortsatte udvikling, udtaler Anders Grudén, Managing Director i b-business partners. - Vi finder det meget positivt, at IBX intensiverer satsningen på nye e- handelsløsninger. Jeg ser store fordele for SEB og vores kunder. Virksomheder har et kontinuerligt behov for nye løsninger til at opdage skjulte omkostninger og frigøre kapital, udtaler Gerth Svensson, chef for E-business strategy i SEB Merchant Banking. For yderligere information, kontakt venligst: Mats Oretorp, markeds- og informationsdirektør, IBX, +46 701-81 42 02, mats.oretorp@ibxnordic.com Hans Ahlinder, adm. direktør, IBX, +46 705-13 65 79, hans.ahlinder@ibxnordic.com Anders Grudén, Managing Director, b-business partners, +46 708-345 910, anders.gruden@b-bp.com Gerth Svensson, chef for E-business strategy, SEB Merchant Banking , +46 70-763 93 15, gerth.svensson@seb.se Om IBX, Integrated Business Exchange IBX tilbyder en elektronisk markedsplads til handel med indirekte varer og tjenester såsom kontor- og IT-udstyr samt konsulenttjenester. Virksomhedens markedsplads effektiviserer salgs- og købsprocesser elektronisk og bidrager dermed til at sænke virksomheders købs- og salgsomkostninger. IBX har kontakt med fire køber-virksomheder, bl.a. Ericsson og Volvo. På leverandørsiden er ca. 90 virksomheder inde i billedet, bl.a. Canon, Dell, Eterra og Interflora. Målet er at blive en af Europas førende elektroniske markedspladser inden for området. IBX er resultatet af et fælles initiativ med Ericsson, SEB, b-business partners og Novo Nordisk som ejere. Yderligere information kan findes på www.ibxnordic.com. 2(2) Om b-business partners b-business partners (www.b-bp.com) er et førende europæisk investeringsselskab. Selskabets målsætning er at opbygge fremgangsrige virksomheder og opnå betydeligt finansielt afkast gennem investeringer i teknologibaserede business-to-business-virksomheder. b-business partners repræsenterer en ny model for investeringskapital, hvor de medejende selskaber kan drage nytte af den viden og erfaring, som findes hos de 700.000 medarbejdere i det unikke netværk af selskaber, der består af: Investor AB, ABB, SEB, AstraZeneca, Atlas Copco, Electrolux, Ericsson, Hewlett-Packard, Saab, Sandvik, SKF, Stora Enso og WM-data. b-business partners' investeringskapital beløber sig til E 1 milliard, og selskabet har kontorer i Amsterdam, München, London og Stockholm. Bestyrelsesmedlemmerne er Börje Ekholm (formand), Managing Director, Investor AB; Jörgen Centerman (viceformand), President og CEO, ABB; Marcus Wallenberg, President og CEO, Investor AB; Lars Thunell, President og CEO, SEB; Jouko Karvinen, Executive Vice President, ABB. ------------------------------------------------------------ Besøg http://www.waymaker.dk for mere information Følgende filer kan downloades: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/26/20011026BIT00330/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/26/20011026BIT00330/bit0001.pdf