Nyheder fra Irland ….. Maj 2012

En kilde til at få inspiration og ideer til at udforske Irland

Sommeren er kommet til øen Irland, og det betyder to ting: hver dag ankommer der turister – parate til at hoppe om bord i Irland; og en tætpakket festivalkalender. Så her følger en kort oversigt over nogle nyheder og udviklinger, som man skal holde øje med til sommer.

Irlands hotelpriser er stadig blandt de laveste i Europa.

Ifølge en omfattende rapport offentliggjort af Hotels.com hører Irlands hotelpriser stadig til de laveste i Europa. Med de næstlaveste priser i Vesteuropa bliver det irske hotelmarked i stigende grad konkurrencedygtigt, i takt med at den økonomiske afmatning er på retur.

”Vi har altid været stolte over, at turisterne får valuta for pengene i Irland ”, udtalte regionschef Jean Evans – tilknytningsrelationer for MCI Group og formand for Sammenslutningen af Professionelle Irske Mødearrangører (AIPCO). ”Under det økonomiske opsving fik vi ry for at være et dyrt land at besøge, men tal som disse afslører den virkelige sandhed – vi vil gerne have turister, og vi er parate til at arbejde utrolig hårdt for at give dem mulighed for at komme, uanset om de ønsker oplevelser i luksus- eller lavprisklassen.” Hvad angår luksusindkvartering er Irland stadig meget konkurrencedygtigt i international målestok, idet prisen på et firestjernet hotel i Irland er den samme som for et tostjernet hotel i New York.

Momsen forbliver på 9 % for turismerelaterede serviceydelser indtil slutningen af 2013.

Minister for Transport, Turisme og Sport, Leo Varadkar, bekræfter, at momsen på 9 % for turismerelaterede serviceydelser som f.eks. restaurantbesøg og hotelværelser gælder indtil slutningen af 2013. Dette er især godt nyt for Gathering Ireland 2013, den årelange festivalernes festival, som finder sted næste år, da det vil bidrage til, at vi kan nå vores mål om at få yderligere 325.000 turister til Irland. Momsen på 9 % har gjort det lettere at holde gennemsnitsprisen for hoteller i Dublin nede på €76 pr. overnatning og prisen for en frokostret på Michelin-stjernede spisesteder som f.eks. L’Ecrivain så lav som fra €25.

Hele verden inviteres til at komme til Gathering Ireland 2013!

Den irske vicepremierminister, Eamon Gilmore, har anmodet alle lokalsamfund i Irland om at engagere sig i den største turistbegivenhed, der nogensinde er blevet afholdt i Irland. Mr. Gilmore forklarede, at ”The Gathering har til formål at inddrage irere over hele kloden, at lokke dem til at komme hjem i 2013 og at tilskynde dem til at invitere andre. Det drejer sig ikke kun om at anspore alle af irsk afstamning – henvendelsen gælder også alle, der elsker Irland eller har interesse for landet.”

Ministeren for Transport, Turisme og Sport, Leo Varadkar, skitserede en række nye festivaler og begivenheder, der skal afholdes specielt for at opfordre flere turister til at komme til Irland næste år. Disse omfatter en ny musikfestival, internationale GAA-begivenheder (Gaelic Athletic Association) og et nyt projekt fra arrangørerne af Riverdance. Varadkar sagde: ”Næste år inviterer vi hele verden til Irland til denne festivalernes festival. Det er med sikkerhed det største turistinitiativ, der nogensinde er blevet igangsat i Irland. Jeg har et ønske om, at The Gathering bliver en begivenhed, som alle i Irland føler ejerskab for, og som alle i Irland føler sig som en del af.”

Er whiskey en af dine lidenskaber? Så skal du møde Heidi!

Irlands bedst kendte, uafhængige whiskeyekspert og ambassadør for Årets Whiskey-ikon har en passion for whiskey, og hun stiller nu sin ekspertise til rådighed for verdensmedierne. Heidi Donelon driver den prisbelønnede Ireland Whiskey Trail og arrangerer private whiskeysmagninger for grupper (fra 12-200 deltagere) på et sted, man selv kan vælge. Heidi deler gerne sin omfattende viden med alle de journalister, der gerne vil vide mere om irsk whiskey. Yderligere oplysninger og kontaktoplysninger for Heidi findes på hendes hjemmesider – www.irelandwhiskeytrail.com & www.irishwhiskeyevent.com

Hop om bord i Irlands festivalsæson.

Hele øen Irland summer af ting, man kan foretage sig i den kommende festivalsæson. Sommerkalenderen for Irland er tæt pakket med festivaler og begivenheder. Øen har alt; fra mad til litteratur, udendørs aktiviteter og dyr til gadekunstnere og en række musikfestivaler, man kan glæde sig over. At deltage i en festival er den ideelle mulighed for at være sammen med Irlands lokalbefolkning i en venskabelig atmosfære og opleve det bedste, den irske kultur kan tilbyde. Her er blot nogle af højdepunkterne.

Den kendte kok Jamie Oliver åbner festivalen Taste of Dublin, der løber fra 14. til 17. juni over 4 sommerdage, hvor der bydes på mad og drikke og underholdning.

Nordirland er vært for den ene af fire åbningsbegivenheder i forbindelse med festivalen London 2012, der foregår over hele UK. I koncerten Peace One Day d. 21. juni på Ebrington Square i Derry-Londonderry deltager førende nationale og internationale kunstnere.

Cork Midsummer Festival (21. juni til 1. juli) byder på elleve livlige dage og nætter med eksplosiv underholdning, teater, visuel kunst og musik rundt om i bymiljøet.

Galway er en by, hvor man ved, hvordan en fest skal holdes – i en sådan grad, at arrangørerne af Volvo Ocean Race (verdens hårdeste kapsejlads) efter sidste års ophold blev overbevist om, at byen skulle være den sidste anløbshavn for kapsejladsen i 2012. Festen begynder d. 30. juni. Senere følger så Galway Arts Festival fra 16. til 29. juli. Det er Irlands største kunstfestival, som løber over to uger og byder på flere forskellige teaterproduktioner, koncerter og forskellige former for gadeoptræden.

Dublin Horse Show fra 15. til 19. august er en fejring af Irlands nære forhold til hesten, fra de bedste showheste til de bedste internationale showspringere. Det er en af Irlands største begivenheder, et af sommerens højdepunkter, der hvert år byder tusinder af mennesker fra Irland og resten af verden velkommen.

Medieforum

Vores medieforum www.discoverirelandmedia.com/nordics er som altid dér, hvor vi hjælper dig med at holde dig opdateret omkring nyheder og begivenheder. Du kan også se vores program for besøg af internationale gruppemedier.

|Marketing and Publicity Assistant|

|mbourke@tourismireland.com|