Infranode lukker sin anden fond over målet på 1 mia. euro

Report this content

Den nordisk-baserede infrastrukturforvalter, Infranode, har gennemført closing af sin anden fond, Infranode II, med et kapitaltilsagn på over 1,2 mia. euro. Fonden overstiger væsentligt sit mål på 1 mia. euro og bliver mere end dobbelt så stor som sin forgænger, Infranode I. Fonden fortsætter den vellykkede strategi for Infranode I og cementerer dermed Infranodes position som en førende langsigtet investor i essentiel infrastruktur i Norden, med et stærkt fokus på bæredygtighed.

“Infranode har været en pioner inden for investeringer i bæredygtig infrastruktur i Norden lige siden dens grundlæggelse i 2014. Den enorme interesse for Infranode II fra investorernes side reflekterer vores fortsatte forpligtelse til at være en katalysator i overgangen til et mere bæredygtigt nordisk samfund.  Markedet er meget stærkt, en situation vi forventer vil fortsætte i en overskuelig fremtid,” fortæller Christian Doglia, stiftende partner og CEO i Infranode.

Infranodes tidligere fond, Infranode I, lukkede i 2017 ved loftet på 4,45 mia. svenske kroner. Med 1,2 mia. euro er Infranode II imidlertid over dobbelt så stor som forgængeren og lukker væsentligt over målet. I alt 19 langsigtede investorer har forpligtet sig til Fonden, herunder hæderkronede nordiske institutioner som Folksam, et af Sveriges største forsikringsselskaber; KPA, en pensionsfond for svenske kommuner; Keva, Finlands største pensionsudbyder og kommunale pensionsfond; Storebrand, Norges største pensionsudbyder; og the IMAS Foundation.

Den store investorinteresse for Infranode II understøttes af Infranodes stærke historik inden for investeringer i infrastruktur i Norden, såvel som dens engagement i bæredygtighed. Infranode har foretaget i alt 12 investeringer til dato, herunder, blandt andre, i Oslofjord Varme, et førende bæredygtigt fjernvarmeselskab i Oslo-regionen i Norge; Yilport Sweden, operatør af landets tredjestørste containerhavn; Vandel III, Nordens største solcellepark beliggende nær Legoland i Danmark; og Loiste, et af de største regionale eldistributionsselskaber i Finland. Hver enkelt af disse investeringer er foretaget gennem langsigtede partnerskaber med formueejere i den offentlige sektor og den private sektor, hvilket er en vigtig del af Infranodes investeringsstrategi.

“Vores mission er at være førende inden for bæredygtige, fremtidssikrede investeringer i infrastruktur gennem langsigtede partnerskaber med centrale interessenter i Norden. Vi har en gennemprøvet model, hvor vi arbejder med og ejer aktiver sammen med partnere såsom kommuner og andre offentlige myndigheder og deres virksomheder, såvel som den private sektor, på tværs af Norden. For Infranode II ser vi et stort potentiale på tværs af alle de nordiske lande inden for sektorer som energi og forsyningsselskaber, vedvarende energi, digital infrastruktur, transport såvel som i social infrastruktur,” siger Philip Ajina, stiftende partner og CIO.

Campbell Lutyens fungerede som eksklusiv global placeringsagent for fundraising. Mannheimer Swartling fungerede som juridisk rådgiver.

For yderligere information, kontakt venligst:

Christian Doglia
Stiftende partner og CEO, Infranode
christian@infranode.se
+ 46 73 320 74 87

Philip Ajina
Stiftende partner og CIO, Infranode
philip@infranode.se
+ 46 70 755 99 78

Infranode
Infranode er en langsigtet investor i infrastruktur med særligt fokus på de nordiske lande og investerer i energi og forsyningsselskaber, vedvarende energi, digital infrastruktur, transport samt social infrastruktur. Med kontorer i Stockholm, Helsinki og Oslo besidder Infranode et stærkt team af investeringsfagfolk med speciale i infrastruktur med omfattende lokal og international erfaring.

Infranode forvalter aktuelt c. 1,7 mia. euro på vegne af langsigtede institutionelle investorer, herunder nogen af de mest hæderkronede nordiske pensionsfonde. Investorer i Infranode-fondene omfatter Folksam, de svenske kommuners pensionsfond KPA Pension, KEVA, Storebrand, den svenske statspensionsfond AP4 og Den Europæiske Investeringsbank. Areim AB forvalter alternative investeringer på vegne af Infranode-fondene.