Intermecs håndcomputere øger effektiviteten hos Dansk Supermarked

Danmarks største detailkoncern Dansk Supermarked ønskede at effektivisere butikspersonalets arbejde, og samtidig øge virksomhedens omsætning. For at opnå disse mål, investerede de i løbet af 2010 og 2011 i Intermecs mobile håndcomputer CN50. Dansk Supermarked sparer allerede nu tid, og snart kan det forhåbentlig også mærkes på omsætningen.

Det bedste design til en god pris

Dansk Supermarked er en af de hurtigst voksende koncerner inden for dansk detailhandel, og består af syv detailhandelskæder samt varehuset Salling. Virksomheden er til stede i fem lande, og har 43.000 ansatte. I Sverige er virksomheden repræsenteret ved næsten 150 Nettobutikker.

Fra starten var det ikke nogen selvfølge, at Dansk Supermarked ville vælge Intermec som leverandør. Håndcomputere fra tre forskellige leverandører blev omhyggeligt sammenlignet. Dansk Supermarked havde en klar kravspecifikation, når det gjaldt valget af håndcomputer. Ud over en række grundkrav kiggede man hovedsageligt på pris, skærmstørrelse, skærmopløsning, batteriets levetid, processorkapacitet og sikkerhedsindstillinger for WiFi. Desuden ønskede de et produkt, der kunne tåle hård behandling, som for eksempel at blive tabt på et betongulv fra ca. 1,5 meters højde.

-     ”Det som i sidste ende afgjorde vores valg var, at Intermecs produkter havde det bedste design, og desuden til en fornuftig pris. CN50 ligger godt i hånden, og er smidig at arbejde med”, siger Kasper Jørgensen, IT-chef hos Dansk Supermarked.

At investeringen skal bidrage til øget omsætning var vigtigt for Dansk Supermarked, da de investerede i nye håndcomputere. De nye håndcomputere giver bedre styr på produkter, som er ved at blive udsolgt, og ved at sørge for, at vare ikke bliver udsolgt, kan computerne bidrage til en øget omsætning. Dansk Supermarked følger op på investeringen ved at måle andelen af udsolgte varer. Målet er at kunne øge omsætningen som følge af investeringen allerede i løbet af 2013.

Øget fleksibilitet i butikkerne

Dansk Supermarked har stadig sine stationære computere, men Intermecs produkter har medført positive forandringer ved, at arbejdet er blevet mere fleksibelt og let at håndtere. Arbejdet er blevet mere effektivt for virksomhedens medarbejdere og frem for alt for butikscheferne, som nu kan passe deres arbejde ude i butikken i stedet for at sidde foran computeren inde på kontoret.

-     ”Målet med Intermecs produkter er ikke bare at spare tid, men også at gøre det daglige arbejde enklere. De ansatte er tilfredse med de nye håndcomputere og sætter pris på, at de kan gennemføre deres arbejde ude i butikken”, siger Kasper Jørgensen.

Dansk Supermarked bruger CN50 til tre forskellige arbejdsmomenter. I første omgang handler det om at holde styr på antallet af varer på butikshylderne og på lageret, for at forhindre at varer bliver udsolgt. Derudover bruges den til at bestille etiketter, og til at registrere varer i butikken, som har passeret sidste salgsdato.

Håndcomputeren CN50 har fremragende egenskaber, når det gælder stemme- og datakommunikation, og den fungerer udmærket til mobilt arbejde ude i butikken. CN50 er som standard udstyret med et højtydende 3 MP farvekamera, og mulighed for at scanne stregkoder. Indbygget Bluetooth giver endvidere sikker og trådløs forbindelse til headset, mobile printere og andre Bluetooth-kompatible enheder.

Fortsat samarbejde

Samarbejdet mellem Intermec og den danske detailkoncern er endnu i sin indledende fase, men Dansk Supermarked er tilfredse med de nye produkter, og ser lyst på muligheden for et fortsat samarbejde.

-     ”Vi er tilfredse med de af Intermecs produkter, som vi anvender i dag. I takt med at vi åbner nye butikker, så får vi også behov for flere produkter til at håndtere logistikken. Formentlig vil vi investere i flere af Intermecs produkter fremover”, siger Kasper Jørgensen.

Også Intermec håber på en fortsættelse:

-     ”Vi er enormt glade for samarbejdet med Dansk Supermarked, og glæder os til fortsættelsen”, siger Bo Simon Larsen, Country Manager, Denmark hos Intermec Technologies.

Faktaboks

Profil

• Dansk Supermarked er Danmarks største detailkoncern bestående af syv detailhandelskæder samt varehuset Salling.
  • Virksomheden har ca. 43.000 medarbejdere fordelt på fem lande.
  • I koncernen indgår 1.300 butikker.
  • Den årlige omsætning løber op i 66 milliarder danske kroner.

Problemet

• Butikscheferne anvendte deres stationære computere på kontoret, og tilbragte ikke tid nok ude i butikken.

Målsætninger

• ROI inden for nogle år
  • At gøre arbejdet lettere for medarbejderne

Løsning